Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Kom Serooskerke
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0717.0024BPSrkAp-VG01

2.4 Uitgangspunten en randvoorwaarden voor het bestemmingsplan

Deze paragraaf gaat beknopt in op de voor dit bestemmingsplan gehanteerde beleidsuitgangspunten. Basis hiervoor zijn de in de vorige paragrafen opgenomen analyse van het plangebied en het vigerende gemeentelijk beleid. Samengevat zijn de navolgende beleidsuitgangspunten relevant. 
  • Consoliderend. 
  • Versterken centrumgebied Torenstraat. 
  • Inbreiding in woongebieden. 
  • Behouden en versterken van functiemenging door beroepsmatige en/of bedrijfsmatige activiteiten aan huis. 
  • Uitbreiding mogelijkheden van mantelzorg. 
  • Handhaven bestaande bedrijven.   
  • Duurzaamheid.
 
Consolideren
Consolidatie van de in het plangebied aanwezige ruimtelijk-functionele situatie betekent dat het bestemmingsplan in belangrijke mate is gericht op het vastleggen van bestaande functies en waarden (voor zover relevant). Tevens is het bestemmingsplan afgestemd op de reeds toegestane planologische ontwikkelingsmogelijkheden van aanwezige gebruiksvormen, waaronder uitbreiding en door opgenomen wijzigingsbevoegdheden. Deze ontwikkelingsmogelijkheden blijven beperkt vanwege potentiële conflicten met ruimtelijke en/of milieukwaliteiten en onverenigbaarheid met gebruiksmogelijkheden van aangrenzende percelen.
 
Herstructureringsgebieden
De komende jaren is binnen de kern Serooskerke een aantal ruimtelijke en functionele ontwikkelingen en projecten te verwachten (zie paragraaf 2.2.) Voor een regeling in het bestemmingsplan is het evenwel noodzakelijk dat een reëel zicht bestaat op de uitvoering binnen de planperiode (10 jaar). Voor de woningen ter plaatse van de Oostkapelseweg tussen 81 en 83, Wilgenhoekweg ten zuiden van no. 16 en Vrouwenpolderseweg 28 is het echter wel de verwachting dat ze binnen de planperiode zullen worden gerealiseerd. Hiervoor zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen, waarbij onder voorwaarden de woningen zijn toegestaan.
 
Voor de bouw van de nieuwe supermarkt in combinatie met bovenwoningen / appartementen is gekozen voor een directe bestemming. Enerzijds omdat op dit perceel reeds een bestemming Bedrijf met een ruim bouwvlak is gelegen. De nieuwe invulling betekent vooral een functieverandering naar de bestemming Gemengd en een beperkte verhoging van de toegestane goothoogte op een deel van het perceel. Er zijn in het kader van een ouder invullingsplan al diverse deelonderzoeken waren uitgevoerd waardoor reeds goed zicht is op de mogelijke milieusituatie en belemmeringen. Daarnaast bevindt de planvorming zich in een dermate vergevordere fase dat voor de vaststelling van het bestemmingsplan er een anterieure exploitatieovereenkomst tussen de gemeente en initiatiefnemer gesloten zal kunnen worden.
  
Versterken centrumgebied Torenstraat
Het centrumgebied aan de Torenstraat geeft over het algemeen geen aanleiding tot ingrijpende veranderingen. Voor de instandhouding van het voorzieningenniveau en de levendigheid van het centrumgebied is het van belang centrumfuncties zoveel mogelijk te concentreren. Dit kan door soepele uitwisseling van functies (wonen, detailhandel, bedrijven, kantoren en horeca) in het centrumgebied mogelijk te maken. Het centrumgebied aan de Torenstraat biedt voldoende mogelijkheden voor commerciële voorzieningen. Beperkte uitbreiding van horeca en detailhandel is, gelet op de regiofunctie van Serooskerke en de huidige concentratie van horeca en detailhandel, niet bezwaarlijk. Tegen die achtergrond wordt een maximum gesteld aan het aantal horecavestigingen. Uitgaande van de huidige 2 vestigingen in de hele kern Serooskerke wordt een aantal van 3 horecagelegenheden als maximum aangehouden (uitbreiding aantal vestigingen met ongeveer 50%). Dat betekent dat er in het centrumgebied van de Torenstraat nog één nieuwe vestiging bij kan komen. Dat betekent dat functiewisseling van wonen naar horeca of detailhandel in beginsel mogelijk is. Nieuwe horeca mag geen overlast veroorzaken. In dat licht zal uitsluitend lichte daghoreca (categorie 1a en 1b van de Staat van Horeca-activiteiten) worden toegelaten, in de vorm van bijvoorbeeld een lunchroom of restaurant.
Ook de ontwikkelingen op het Groenleerterrein en de naastgelegen vestiging van de Rabobank worden als onderdeel van het centrumgebied gezien.
 
Woongebieden
De bestaande woongebieden geven over het algemeen geen aanleiding voor een ingrijpende aanpak. Wel kunnen, afhankelijk van de woningmarktontwikkeling en de vergrijzing maatregelen nodig blijken voor verouderde delen van het woningenbestand. Met name het oude kerngedeelte zal daarbij aandacht vragen. 
 
Behouden en versterken van functiemenging door beroepsmatige en/of bedrijfsmatige activiteiten aan huis
In combinatie met de woonfunctie komen regelmatig ondergeschikte andere activiteiten voor. Gedacht kan onder meer worden aan traditionele vrije beroepen (arts, notaris, advocaat, logopedist, fysiotherapeut), andere vrije beroepen (kunstenaars, ontwerpers, privé-onderwijs) en andere bedrijfsmatige activiteiten (kapsalons, pedicures, reclamebureaus, makelaars, computerservice, kinderopvang). Het algemene gemeentelijk beleid gericht op behoud van dergelijke functiemenging in de kernen (ten behoeve van waarborging en bevordering van de leefbaarheid en binnen randvoorwaarden voor milieu- en woonkwaliteit) wordt voortgezet. De aanwezigheid van niet-woonfuncties, voor zover deze niet hinderlijk zijn voor de woonomgeving, is dan ook gewenst. Activiteiten die een onevenredige hinder voor het woonmilieu en onevenredige afbreuk van het woonkarakter van de wijk of buurt veroorzaken zijn niet toegestaan. Bij de beoordeling hiervan is onder meer van belang of de woning blijft voldoen aan het Bouwbesluit, de woonfunctie primair en in ruimtelijke zin gehandhaafd blijft en er geen onevenredige nadelige invloed op de verkeersafwikkeling en parkeerbalans ontstaat.
 
Uitbreiding mogelijkheden van mantelzorg
Aangezien steeds meer mensen arbeid en zorg combineren, ontstaat ook steeds meer behoefte aan mogelijkheden voor tijdelijke inwoning ten behoeve van verzorging van bijvoorbeeld oudere, zieke of gehandicapte familieleden. Deze zogenaamde mantelzorg wordt rechtstreeks toegestaan in/bij permanent bewoonde burger- en bedrijfswoningen en in de daarbij behorende aan- of uitbouwen. Inwoning valt in beginsel onder de activiteit wonen en zal ruimtelijk geen effect hebben, zolang dit niet tot woningsplitsing leidt. Bij inwoning is slechts sprake van één hoofdbewoner. Inwoning dient derhalve nadrukkelijk te gaan om het (ondergeschikte) gebruik van een deel van een aanwezige woning (voor de mantelzorg), zonder dat daarbinnen (de mogelijkheid van) een nieuwe zelfstandige woning ontstaat. De woning kan daartoe met het oog op privacy worden ingericht met dubbele voorzieningen. Bewoning van een bijgebouw is echter niet toegestaan. Om in te kunnen spelen op deze steeds groter worden de maatschappelijke vraag zal in dit bestemmingsplan voor het bouwen en/of gebruik van een bijgebouw voor mantelzorg een regeling worden opgenomen.
 
Handhaven bestaande bedrijven
Uitgegaan wordt van het handhaven van de bestaande bedrijven. Vervanging van bestaande bedrijven door nieuwe bedrijven is mogelijk, met dien verstande dat uitsluitend bedrijven uit categorie A en B1 rechtstreeks toelaatbaar (op basis van de Staat van Bedrijfsactiviteiten "functiemenging").
    
Duurzaamheid
Met het tekenen van het "Zeeuws convenant duurzaam bouwen" heeft de gemeente Veere zich verplicht bij nieuwbouw maatregelen te treffen die worden genoemd in het "Nationaal pakket duurzaam bouwen". De maatregelen zijn erop gericht de gezondheids- en milieuschade in alle bestaansfasen van een gebouw te beperken (vanaf de winning van de grondstof via bouw tot sloop). De gemeente zal de maatregelen onder de aandacht brengen van indieners en uitvoerders van bouwplannen.