Plan: | De Tienden II |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0717.0006BPTien2ZldUp-VG01 |
Conclusie
Wegverkeerslawaai vormt geen belemmering voor de beoogde ontwikkeling. Er is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Argumentering
Woningen worden door de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidgevoelige functies aangemerkt. Een plan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening als onder andere wordt voldaan aan de normen uit de Wgh. Voor akoestisch onderzoek dient de geluidsbelasting te worden berekend met een tijdshorizon van minimaal 10 jaar. Derhalve is gerekend voor het jaar 2022.
Langs alle wegen bevinden zich volgens de Wgh geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km / uur-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen (onder andere woningen) aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: "het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen een zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens" (artikel 1 Wgh). De Langendam (N288) en de Werendijkseweg zijn de gezoneerde wegen waarvan de geluidszone over de beoogde ontwikkeling valt.
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidgevoelige functies binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen) en maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels). Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veere onder bepaalde voorwaarden een hogere waarde vaststellen. Deze hogere waarde mag in deze binnenstedelijke situatie de uiterste grenswaarde van 63 dB niet te boven gaan. Daarnaast is van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.
Uit het voorgaande wordt geconcludeerd dat 30 km / uur-wegen geen wettelijke geluidszone hebben en akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht is. Op basis van jurisprudentie en in het kader van een goede ruimtelijke ordening dient echter aannemelijk gemaakt te worden dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau ten gevolge van het wegverkeerslawaai van deze 30 km/uur-wegen. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan een wettelijk kader aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde als richtwaarde gehanteerd en geldt de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde. Voor dit akoestisch onderzoek zijn de gedezoneerde 30 km / uur-wegen binnen het plangebied relevant.
Met behulp van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is de specifieke geluidsbelasting aan de buitengevels van de geprojecteerde ontwikkelingen berekend voor het prognosejaar 2022.
Dosismaat
De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden(L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Aftrek ex artikel 110g Wgh
Krachtens artikel 110g van de Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een snelheid lager dan 70 km / uur geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km / uur of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.
Verkeersintensiteit
Voor de sectorale toetsen is de verkeersintensiteit op de wegen in en rondom het plangebied voor de toekomstige situatie nodig. Deze wordt bepaald door de autonome verkeersintensiteit voor 2022 te bepalen en te vermeerderen met de verkeersaantrekkende werking ten gevolge van de beoogde ontwikkelingen.
Verkeersintensiteiten autonoom
De verkeersintensiteit op de Langendam is ontleend aan de verkeersstromenkaart 2010 van de Provincie Zeeland (5.600 mvt/etmaal). Door rekening te houden met een autonome groei van 1,4% per jaar (bron: Daling in Groei; actualisatie van de verkeerskundige kencijfers; dec 2009; RBOI) is de verkeersintensiteit bepaald voor het prognosejaar 2022. De verkeersintensiteit op de Werendijkseweg is niet bekend. Op basis van de wegbreedte en geldende maximumsnelheid is aangenomen dat hier in 2010 niet meer dan 700 mvt / etmaal rijden. Door wederom rekening te houden met een autonome groei van 1,4% is de verkeersintensiteit bepaald voor het prognosejaar 2022. In tabel B6.2 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.
Verkeersaantrekkende werking
De verkeersaantrekkende werking is bepaald door het beoogde programma te vermenigvuldigen met de verkeersgeneratie (verkeersproductie en –attractie) kentallen. Het beoogde programma houdt rekening met de bouw van ongeveer 63 (60 -65) woningen, 12 pg-woningen en een medische praktijk (of 16 woningen na toepassing wijzigingsbevoegdheid). De kern Zoutelande behoort volgens CBS-gegevens tot het woonmilieutype landelijk wonen. Volgens CROW publicatie 2566 kan per woning een verkeersproductie en -attractie van 8,2 mvt / etmaal verwacht worden. Voor de pg-woningen is het zelfde cijfer gebruikt. De verkeersgeneratie voor een huisartsenpost is gebaseerd op CROW publicatie 2727en een ligging in de rest van de bebouwde kom. In tabel B6.1 is de berekende verkeersgeneratie weergegeven.
Tabel B6.1. Verkeersaantrekkende werking
functie | aantal | eenheid | norm | totaal (mvt / etmaal) |
woningen | 63 | woningen | 8,2 mvt / etmaal / woning | 517 |
medische praktijk (huisarts en fysiotherapeut) |
1 huisarts of |
25 mvt / etmaal/huisarts |
25 |
|
pg-woningen | 12 | woningen | 8,2 mvt/etmaal | 99 |
totaal | 641(˜700) |
Het is niet duidelijk hoe het gegenereerde verkeer zal afwikkelen op het omliggende wegennet. Er is rekening gehouden met een worst case-benadering die er van uitgaat dat er een 100% toename is op alle getoetste wegen.
Toekomstige verkeersintensiteit
In tabel B6.2 zijn de verkeersintensiteiten op de wegen in en rondom het plangebied weergegeven.
Tabel B6.2. Verkeersintensiteiten (afgerond op 50 tallen)
weg \ jaar | 2022 | |
excl. ontw. | incl. ontw. | |
Langendam | 6.600 | 7.300 |
Werendijkseweg | 850 | 1.500 |
interne 30 km / uur-wegen | 0 | 700 |
Voertuigverdeling
De verdelingen per voertuigcategorie en per periode-uur op de Werendijke, Werendijkseweg en de interne 30 km / uur-wegen zijn niet bekend. Er is voor gekozen aan te sluiten bij de landelijke gemiddelde die horen bij respectievelijk een provinciale, plattelands en wijkverzamelweg. In tabel B6.3, 4 en 5 zijn de gebruikte verdelingen weergegeven.
Tabel B6.3. Voertuigverdeling Langendam
dagperiode | avondperiode | nachtperiode | etmaal | |
aandeel per uur | 6,70 % | 2,70 % | 1,10 % | n.v.t. |
lichte mvt's | 86,00 % | 93,50 % | 86,00 % | 86,81 % |
middelzware mvt's | 9,10 % | 4,50 % | 9,10 % | 8,60 % |
zware mvt's | 4,90 % | 2,00 % | 4,90 % | 4,59 % |
totaal | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Tabel B6.4. Voertuigverdeling Werendijkseweg
dagperiode | avondperiode | nachtperiode | etmaal | |
aandeel per uur | 7,00 % | 2,60 % | 0,70 % | n.v.t. |
lichte mvt's | 95,00 % | 95,00 % | 95,00 % | 95,00 % |
middelzware mvt's | 3,00 % | 3,00 % | 3,00 % | 3,00 % |
zware mvt's | 2,00 % | 2,00 % | 2,00 % | 2,00 % |
totaal | 100,0 % | 100,0 % | 100,0% | 100,0 % |
Tabel B6.5. Voertuigverdeling interne 30 km / uur-wegen
dagperiode | avondperiode | nachtperiode | etmaal | |
aandeel per uur | 7,00 % | 2,60 % | 0,70 % | n.v.t. |
lichte mvt's | 94,00 % | 97,20 % | 96,00 % | 94,44 % |
middelzware mvt's | 5,10 % | 2,50 % | 3,40 % | 4,73 % |
zware mvt's | 0,90 % | 0,30 % | 0,60 % | 0,82 % |
totaal | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Verhardingsbreedte, afstand wegas tot gevel en verhardingssoort
De verhardingsbreedte is de breedte van het verharde deel tussen de gevel van de ontwikkeling en de as van de weg. Deze staat samen met de afstand tussen de gevel en de wegas, de maximumsnelheid en verhardingssoort vermeld in tabel B6.6.
Tabel B6.6.Verhardingsbreedte, afstand wegas tot gevel en verhardingssoort
straat | verhardingsbreedte | afstand tot de wegas | maximum-snelheid | verhardingssoort |
Langendam | 7 m | > 150 m | 80 km / uur | asfaltverharding |
Werendijkseweg | 3 m | > 150 m | 60 km / uur | asfaltverharding |
interne 30 km / uur-wegen | 3 m | > 7 m | 30 km / uur | elementenverharding |
Waarneemhoogte, zichthoek en objectfractie
In het akoestisch onderzoek is de geluidsbelasting aan de gevels berekend op verschillende waarneemhoogtes, voor iedere bouwlaag één. De beoogde woningen bestaan uit 2 bouwlagen en een kap boven het maaiveld. De vastgestelde waarneemhoogtes bevinden zich op 1,50 m, 4,50 m en 7,50 meter.
In de berekeningen is voor het bepalen geluidsbelasting aan de gevels ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Langendam en Werendijkseweg een zichthoekcorrectie toegepast omdat er afschermende elementen aanwezig zijn tussen de beoogde ontwikkelingen en de weg. De gebruikte zichthoek voor Langendam en Werendijkseweg is 64º. Voor de interne 30 km / uur-wegen is de gebruikelijke zichthoek van 127º toegepast.
In de berekeningen is alleen voor de interne 30 km / uur-wegen een objectfractie toegepast van 0,9 omdat aan weerzijden van de wegen bebouwing aanwezig.
In tabel B6.7 zijn de geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Langendam en Werendijkseweg en de gedezoneerde interne 30 km / uur-wegen.
Tabel B6.7. Geluidsbelasting aan de gevel
waarneemhoogte | |||
straat | 1,5 m | 4,5 m | 7,5 m |
Langendam | 43 dB | 45 dB | 48 dB |
Werendijkseweg | 30 dB | 32 dB | 33 dB |
interne 30 km / uur-wegen | 52 dB | 51 dB | 51 dB |
Conclusie gezoneerde wegen
Langendam
Uit de berekeningsresultaten van tabel B6.7 blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Langendam de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijdt. Hiermee wordt voldaan aan de normen uit de Wgh en een goede ruimtelijke ordening.
Werendijkseweg
Uit de berekeningsresultaten van tabel B6.7 blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Werendijkseweg de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijdt en voldoet hiermee aan de normen uit de Wgh en een goede ruimtelijke ordening.
De Wgh staat de uitvoering van het plan niet in de weg.
Conclusie Interne 30 km / uur-wegen
Resultaat
De geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde interne 30 km / uur-wegen bedraagt maximaal 52 dB en overschrijdt hiermee de richtwaarde van 48 dB. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.
Maatregelen
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de interne 30 km / uur-wegen wordt overschreden. Onderzoek naar maatregelen is noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen) of maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels).
Er zijn een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. De verkeersomvang of een wijziging van de samenstelling van het verkeer is verkeers- en vervoerskundig niet gewenst omdat de interne 30 km / uur-wegen behoren tot wegen in een verblijfsgebied van de gemeente Veere en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen. Een erftoegangsweg is een weg van de laagste categorie die niet verder "gedowngrade" kan worden.
Het verlagen van de maximumsnelheid op de wegen is ook verkeers- en vervoerskundig niet gewenst omdat dan de functie (erftoegangsweg), vorm (klinkers) en het gebruik niet meer met elkaar in overeenstemming zijn. Volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig dient een weg qua vorm, functie en gebruik met elkaar in overeenstemming te zijn.
Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een meer geluidsreducerende wegdekverharding. Deze maatregel stuit ook op bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard omdat een erftoegangsweg volgen de richtlijnen van Duurzaam Veilig uitgevoerd dient te worden in een open verhardingssoort (vorm).
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsafschermende voorzieningen (scherm of wal) stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Dergelijke geluidsafschermende voorzieningen zijn in binnenstedelijk gebied vrijwel niet stedenbouwkundig inpasbaar. Bovendien zijn de geluidsafschermende voorzieningen onvoldoende doeltreffend. Doordat de geluidsafschermende voorziening dient te worden onderbroken ter plaatse van de perceelaansluitingen, wordt het effect van de afscherming voor een belangrijk deel teniet gedaan.
Conclusie
De geluidsbelasting aan de gevels van 52 dB ten gevolge van de interne 30 km/uur-wegen wordt aanvaardbaar geacht omdat: