Plan: | Kom Zoutelande |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0717.0004BPZldAp-VG01 |
Het gemeentelijk beleid voor de kern Zoutelande is vastgelegd in verschillende beleidsstukken. Aangezien het bestemmingsplan Kom Zoutelande een consoliderend bestemmingsplan betreft zijn (samenvattingen van) deze gemeentelijke beleidsstukken met uitzondering van 'Plannen voor Zoutelande' en het 'Tweede woningen beleid' niet opgenomen in deze toelichting.
Plannen voor Zoutelande
Het gemeentelijk beleid voor de kern Zoutelande is vastgelegd in de structuurvisie Zoutelande, vastgesteld door de gemeenteraad op 4 juli 2002. Ter uitwerking van de Structuurvisie Zoutelande is een Nota van Uitgangspunten opgesteld, vastgesteld door de gemeenteraad op 15 december 2005. Deze is besproken met de inwoners van Zoutelande. Vervolgens is in de nota 'Plannen voor Zoutelande', vastgesteld door de gemeenteraad op 28 september 2006, de slag naar concrete uitwerkingsplannen gemaakt. Hierna zijn daarvan de belangrijkste beschreven.
Tweede woningen beleid
In de structuurvisie wordt onderstreept dat Zoutelande als badplaats zeer bepalend is voor het recreatieve gezicht van de gemeente Veere. Toerisme en recreatie vormen samen met wonen dan ook de belangrijkste beleidsaccenten voor de verdere ruimtelijk-functionele ontwikkeling van de kern. Gelet op de grote druk door recreatie en toerisme op de woonfunctie in de kern is de onderlinge afstemming van deze functies een belangrijk aandachtspunt.
Tweede woningen spelen in veel kernen een belangrijke rol in de woningmarkt. Zij geven problemen voor de leefbaarheid en woonkwaliteit (met name in Domburg en Zoutelande). In de Gebruiksverordening 2e woningen is het gebruik van woningen in het werkingsgebied als tweede woning verboden. Op basis van deze verordening voert de gemeente een gericht handhavingsbeleid. Flankerend beleid is evenwel noodzakelijk om de bestaande voorraad in de kernen optimaal te kunnen benutten en de negatieve effecten voor de leefbaarheid te beperken. Effecten hiervan zijn naar verwachting pas op langere termijn te verwachten. Het terugbrengen van tweede woningen in de permanente sfeer gaat overigens niet ten koste van de woningbouwcapaciteit.