direct naar inhoud van 7.2 Overleg ex artikel 3.1.1. Bro
Plan: Kom Westkapelle
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0717.0003BPWkpAp-VG01

7.2 Overleg ex artikel 3.1.1. Bro

In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1. heeft de gemeente Veere vier overleginstanties in de gelegenheid gesteld om op het voorontwerpbestemmingsplan Kom Westkapelle te reageren, namelijk:

  • 1. Provincie Zeeland;
  • 2. het waterschap Zeeuwse Eilanden;
  • 3. Dorpsraad Westkapelle;
  • 4. de VROM-Inspectie.

De VROM-Inspectie heeft aangegeven dat het ontwerpbestemmingsplan hen geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen. De Provincie Zeeland heeft in een regulier overleg met de gemeente het voorontwerpbestemmingsplan doorgesproken en heeft dit als overleg reactie gezien.

Waterschap Zeeuwse Eilanden

Samenvatting

  • 1. In de waterparagraaf wordt een aantal wegen genoemd die zich niet bevinden in de kern Westkapelle.
  • 2. Het maaiveld varieert niet van NAP+2,15 m1 tot NAP-0,40 m1, zoals in de waterparagraaf onder "Riolering" beschreven, maar van NAP+5m tot NAP+0m.
  • 3. In de regels is in artikel 5 (Detailhandel) en artikel 6 (Gemengd) een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de opslag van consumentenvuurwerk terwijl de Keur de opslag van consumentenvuurwerk binnen de kern- en beschermingszones van de waterkering niet toestaat.
  • 4. In de regels is in artikel Waterstaatswerken en artikel Waterstaat – Waterkering onder b. opgenomen dat bouwwerken, geen gebouwen zijnde kunnen worden opgericht met een hoogte tot ten hoogste 3,5 meter. Binnen de kern- en beschermingszones van de waterkering zijn bouwwerken (zowel gebouwen als bouwwerken, geen gebouwen zijnde) onder de 3,5 meter niet toegestaan.
  • 5. De Keur waterkeringszorg, zoals beschreven in paragraaf 4,3 is inmiddels vervangen door de Keur Waterschap Zeeuwse Eilanden 2007.

Beantwoording

Ad 1.

De waterparagraaf zal hierop worden aangepast.

Ad 2.

De waterparagraaf zal hierop worden aangepast.

Ad 3.

De keur staat het door het Waterschap ongewenste gebruik niet toe. Het heeft geen toegevoegde waarde om het beleid van het waterschap ook te verankeren in het bestemmingsplan. Hierin wordt het gemeentelijk beleid vastgelegd.

Ad 4.

De keur staat het door het Waterschap ongewenste gebruik niet toe. Het heeft geen toegevoegde waarde om het beleid van het waterschap ook te verankeren in het bestemmingsplan. Hierin wordt het gemeentelijk beleid vastgelegd.

Ad 5.

De betreffende passage zal worden aangepast.

Conclusie

De waterparagraaf zal worden aangepast aan de opmerkingen 1, 2 en 5 van het Waterschap. Voor het overige leidt de inspraakreactie niet tot aanpassing in het ontwerpbestemmingsplan.

Stichting Dorpsraad Westkapelle

Samenvatting

  • 1. De bouwblokken van woningen op straathoeken worden beperkt. Zeker in de oude kern zijn de woningen beperkt wat betreft omvang. Het is daarom van het hoogste belang dat de woningen levensloopbestendig worden door mogelijkheden te bieden tot het realiseren van een aanbouw aan de bestaande woning; via de Stichting Welzijn Veere is hiervoor subsidie te verkrijgen. Het nu schrappen van de uitbreidingsmogelijkheden van woningen is hiermee in strijd.
  • 2. In het vigerende bestemmingsplan is de bouw van garageboxen in de achtertuin op diverse locaties mogelijk. In het voorontwerp van de herziening is deze mogelijkheden vervallen. De maximum bebouwingsmogelijkheid van 60 m² per bouwperceel kan de mogelijkheden tot bouw van garages beperken;
  • 3. Bij zowel 2/1 kap woningen als bij hoekwoningen behoren de aangebouwde garages niet meer tot het bouwblok. Hierbij zou er sprake kunnen zijn van rechtsongelijkheid.

Beantwoording

Ad 1.

De mogelijkheid tot uitbreiding van woningen is in het vigerende bestemmingsplan inderdaad geregeld door de opname van de bestemming "Woondoeleinden". In de praktijk blijkt dat hiervan nauwelijks tot geen gebruik van wordt gemaakt. Onder de functieaanduiding "erf" bij de bestemming "Wonen" kan ook uitbreiding van woningen worden gerealiseerd. In veruit de meeste gevallen biedt dit voldoende mogelijkheden;

Ad 2.

Het vigerende bestemmingsplan biedt inderdaad op meerdere plaatsen de mogelijkheid tot bouw van garageboxen in de achtertuin. Voor veel locaties geldt dat de bouwmogelijkheden al jarenlang niet zijn benut. Het bestemmingsplan Kom Westkapelle zoals dat in voorbereiding is, heeft een conserverend karakter. Naar aanleiding van meerdere reacties zullen de rechten uit het vigerende bestemmingsplan voor garages wederom in dit bestemmingsplan worden toegepast.

Ad 3.

De bouwvlakken op de locaties Koestraat 61, 77 en 102, Benoordenhoutseweg 30 worden aangepast aan het vigerende bestemmingsplan.

Conclusie

De rechten uit het vigerende bestemmingsplan voor garages worden in dit bestemmingsplan toegepast en de garages worden weer bij de bouwblokken gevoegd. Voor het overige leidt de inspraakreactie niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.