Plan: | Waarde |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.06WaBpKom-va01 |
In deze paragraaf wordt ingegaan op de milieuaspecten van de in het plangebied aanwezige bedrijven. Onderscheid wordt gemaakt in:
Bedrijven
Aanbod en situering
In paragraaf 3.3 is reeds aangegeven dat zich in het plangebied verschillende bedrijven en voorzieningen te midden van of op korte afstand van woonbebouwing bevinden.
Staat van Bedrijfsactiviteiten
Voor de milieuzonering en bestemmingsregeling van bedrijfslocaties hanteert de gemeente de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Waarde is voornamelijk een woonkern met op enkele plaatsen enige vorm van kleinschalige of ambachtelijke bedrijvigheid. Gelet op dit karakter is gekozen voor de Staat van Bedrijfsactiviteiten “functiemenging”. Deze staat is gekoppeld aan de regels van het bestemmingsplan en is een eerste globaal toetsingskader voor de toelaatbaarheid van bedrijven. In een concrete situatie is milieuwetgeving bepalend.
Inschaling van bedrijven
Op de bedrijfspercelen in het plangebied worden (in verband met de ligging te midden van woonbebouwing) bedrijven tot en met categorie B1 toelaatbaar geacht.
Voor de toelaatbaarheid van deze activiteiten gelden de volgende randvoorwaarden.
De in Waarde gevestigde bedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de desbetreffende milieucategorieën van de Staat. Uit de inschaling (zie tabel) blijkt het volgende.
locatie | SBI | categorie | toelaat-baar | omschrijving | bestemming | aanduiding | |||||
Julianstraat 2C | 40c | B1 | B1 | gas- distributie bedrijf |
B | (nv) | |||||
Kerkweg 10 | 453 | B1 | B1 | installatie- bedrijf |
B | (b=<B1) |
De bedrijven passen binnen de algemene toelaatbare bedrijfscategorieën.
Algemeen
In Waarde zijn geen Horecabedrijven gevestigd. Om deze reden wordt verder niet ingegaan op de toetsingscriteria en randvoorwaarden voor horeca. In het plangebied vinden bij het sportcomplex en andere voorzieningen wel ondergeschikte horeca-activiteiten plaats. Evenwel rechtvaardigen deze geen zelfstandige horeca bestemming. Wel is een Staat van Horeca-activiteiten opgenomen.
Staat van Horeca-activiteiten
Voor het reguleren van horeca is een Staat van Horeca-activiteiten beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruik gemaakt. Vergelijkbaar met de Staat van Bedrijfsactiviteiten worden bij de uitwerking van ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten drie stappen onderscheiden:
In de Staat van Horeca-activiteiten worden de volgende categorieën horeca-activiteiten onderscheiden:
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 3.
Agrarische bedrijven
In het plangebied zijn een aantal grondgebonden agrarische bedrijven gevestigd (zie paragraaf 3.3).
Binnen het plangebied bevinden zich diverse (maatschappelijke) voorzieningen. Deze zijn van een maatschappelijke of andere toegesneden bestemming voorzien.
Voorliggend plan voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen ten behoeve van deze bedrijvigheid.
Geurhinder is niet aan de orde.
Wegverkeerslawaai
Actualisering
In de kern worden geen rechtstreekse nieuwe geluidgevoelige functies geprojecteerd. Er is met betrekking tot de actualisering van het bestemmingsplan sprake van een consolidatie van de huidige situatie. Akoestisch onderzoek is derhalve niet nodig.
Wijzigingsbevoegdheden
Voor functies waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen, kan in een later stadium een afweging plaatsvinden aangaande het wegverkeerslawaai. In de wijzigingsregels is opgenomen dat onderzoek naar de Wgh moet worden verricht en dient te blijken dat de locatie geschikt is voor de toekomstig beoogde functies.
Spoorweglawaai
Het plangebied is niet gelegen in de nabijheid van een spoorwegtracé.
Industrielawaai
Het plangebied is niet gesitueerd binnen een geluidzone Industrielawaai.