direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Waarde
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.06WaBpKom-va01

2.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Kernen (2012)

Analyse

Algemeen

De "Structuurvisie kernen en bedrijventerreinen" geeft het ruimtelijk beleid weer, maar gaat ook in op de wijze waarop dit beleid wordt gerealiseerd: de strategie om daadwerkelijk tot uitvoering te komen. De uitvoeringsparagraaf van de structuurvisie vormt de invulling van de wettelijke mogelijkheid van een structuurvisie als basis voor verevening tussen projecten en voorziet daartoe in fondsen.

Waarde

Ten aanzien van de kern Waarde worden de volgende bevindingen gedaan.

  • Het dorp Waarde is, mede door de solitaire ligging in het landschap en direct aan de Westerschelde, een hechte gemeenschap.
  • Het dorp staat vooral voor goed wonen in rust en ruimte.
  • Op een kleine dorpswinkel na zijn er geen commerciële voorzieningen. Het dorp is voor commerciële voorzieningen vooral georiënteerd op Krabbendijke. Waarde kent voor een dergelijke kleine kern een relatief hoog niveau aan maatschappelijke voorzieningen. Waarde heeft twee basisscholen, een dorpshuis, een voetbalveld en een tennisbaan.

Knelpunten

In de kern Waarde worden de volgende knelpunten gesignaleerd.

  • Het aantal nieuwbouwplannen voor Waarde is groter dan de behoefteraming aan nieuwe woningen tot 2020. Hiermee beconcurreren de verschillende projecten elkaar door het te grote aanbod gezien de vraag. Dit heeft tevens als nadeel dat de ruimtelijke aandachtslocaties minder snel tot ontwikkeling zullen komen. Tot 2030 is de behoefteraming in balans met de nieuwbouwplannen. In Waarde is dus geen behoefte aan de toevoeging van meer nieuwbouwontwikkelingen.
  • Het voormalige kerkgebouw aan de Havenstraat staat leeg. Deze locatie vraagt om herinvulling met een nieuwe functie, om verloedering van de omgeving te voorkomen.
  • De bereikbaarheid van Waarde met het openbaar vervoer is beperkt tot een buurtbus. De inwoners zijn voor hun mobiliteit vooral afhankelijk van de auto.
  • Waarde heeft een klein tijhaventje aan de Westerschelde, op een steenworp afstand van de dorpskern.
  • Er is echter geen echte (recreatieve) verbinding tussen de haven en het dorpscentrum, waardoor deze potentie niet optimaal wordt benut.

Kansen

  • De kansen voor Waarde liggen in het goed benutten van een aantal ruimtelijke aandachtslocaties.
  • Vanwege het relatief goede (maatschappelijke) voorzieningenniveau is woningbouw, eventueel voor bijzondere doelgroepen, mogelijk.
  • In samenwerking met de woningcorporatie zal een klein voorzieningencluster worden gerealiseerd ter plaatse van het huidige dorpshuis annex gymzaal.
  • Een betere recreatieve route tussen de dorpskern en het haventje van Waarde kan het recreatieve gebruik van het karakteristieke landschap rond Waarde en de beleefbaarheid van de Westerschelde verder versterken.

Ontwikkelingen

In Waarde is het project 'MeerWaarde' een belangrijke actuele ontwikkeling. Samen met de woningcorporatie wordt met een nieuwe cluster van voorzieningen (dorpshuis, gymzaal, winkelruimte en appartementen) een bijzonder woonmilieu tot stand gebracht, wat een meerwaarde vormt voor de hele kern.

Wat willen we bereiken

Voor Waarde is het van belang dat de kernkwaliteit van Waarde: 'goed wonen in rust en ruimte' optimaal wordt gewaarborgd. Met een goede afronding van de kern, aanpak van de ruimtelijke aandachtslocaties en het op peil houden van het voorzieningenniveau kan dit worden bereikt.

Hoe pakken we het aan: strategie/projecten

  • Om tot een hoogwaardige afronding van het dorp met een optimaal voorzieningenniveau te komen, is vooral de realisering van het project 'MeerWaarde' van groot belang.
  • Verschillende ruimtelijke aandachtslocaties in de kern behoeven aandacht om het aantrekkelijke woon- en leefmilieu in Waarde te behouden. De gemeente zet in op onderzoek naar de transformatie van deze locaties.

Toetsing

Het voorliggende bestemmingsplan draagt bij aan de doelen van de Structuurvisie.

  • Door aandacht voor transformatie van vrijkomende (bedrijfs)bebouwing wordt de leefbaarheid in de kern vergroot. Het instrument wijzigingsbevoegdheid naar wonen wordt daarvoor ingezet.
  • In de structuurvisie wordt gestreefd naar herstructurering voor invulling van nieuwe locaties. Nieuwe woningbouwlocaties (uitleggebieden) zijn niet voorzien.
  • De structuurvisie kernen is een visie op hoofdlijnen. De geldende detailhandelsbestemmingen blijven behouden.
  • Geconcludeerd wordt dat wordt voldaan aan de structuurvisie.

Nota Middenstandsbeleid

Analyse

In de Notitie Middenstandsbeleid van de gemeente Reimerswaal wordt ingegaan op het ruimtelijk kader voor het economisch functioneren van dorpscentrumgebieden.

Belangrijke onderwerpen zijn:

  • het behouden en stimuleren van een winkelconcentratiebeleid;
  • het verwerken van het winkelconcentratiebeleid in de regeling van bestemmingsplannen (het vastleggen van de begrenzing van dorpscentrumgebieden);
  • het binnen het vastgelegde dorpscentrumgebied aangeven van de ontwikkelingsmogelijkheden voor winkel- en horecavoorzieningen (uitbreiding, nieuwvestiging);
  • herinrichting van de openbare ruimte.

De Notitie Middenstandsbeleid gaat ook in op beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis, en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf. Gezien de ontwikkeling in de samenleving, waarbij wonen en werken meer in samenhang met elkaar plaatsvinden, heeft het gemeentebestuur zich daarbij uitgesproken voor ruimere mogelijkheden voor het toestaan van beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf, mits voldaan wordt aan een aantal ruimtelijk relevante voorwaarden. Dit onderdeel van de Nota is in het kader van het handboek bestemmingsplannen herijkt. Verwezen wordt naar de juridische planbeschrijving. Uitgangspunt is en blijft dat beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf mogelijk is.

Toetsing

Voorliggende actualisering van het bestemmingsplan Waarde voorziet in de continuering van bestaande voorzieningen. Uitbreiding is in beperkte mate mogelijk. In lijn met de Notitie Middenstandsbeleid wordt in het bestemmingsplan tevens mogelijkheden geboden voor beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis.

Planningslijst woningbouw 2010-2020

Analyse

Overeenkomstig het Omgevingsplan Zeeland is door de gemeente een planningslijst woningbouw voor de komende 10 jaar opgesteld. In deze planningslijst is voor de gehele gemeente Reimerswaal voor de periode 2010-2020 het woningbouwprogramma weergegeven. Het concept van de planninglijst is voorgelegd aan Gedeputeerde Staten.

Toetsing

De gemeenteraad heeft de voorlopige planninglijst in 2010 voorlopig geaccordeerd. Op basis van gewijzigde marktomstandigheden wordt op korte termijn het overleg tussen de verschillende gemeenten opnieuw gevoerd. Afgevaardigden van Gedeputeerde Staten zullen in overleg met de regio de voorlopige planninglijst opnieuw beschouwen.

De bestaande woningbouwontwikkelingen zijn opgenomen in geldende bestemmingsplannen. Deze woningbouwplannen zijn in het voorliggende geactualiseerde bestemmingsplan voor de kern overgenomen. De juridisch-planologische woningbouwmogelijkheden worden daarmee gecontinueerd.

Missie, visie en strategie

Analyse

De missie geeft aan waar de gemeente voor staat en voor gaat. De missie geeft voor burgers, bestuur en ambtenaren de ontwikkelingsrichting van de gemeente aan. De ambitie voor de langere termijn is vastgelegd. De strategie heeft een looptijd van 3 tot 10 jaar. Er zijn drie kernthema's voor de ontwikkelingsrichting geformuleerd.

  • Inspelen op de ligging, waarbij rekening wordt gehouden met rust en ruimte en de goede verbindingen met het achterland.
  • Inspelen op de markt, waarbij ingespeeld wordt op de economische motoren van de gemeente: agrarische productie en schaal- en schelpdieren en de unieke ligging en betekenis daarvan voor wonen en vrije tijd.
  • Versterken van de identiteit. Behouden en versterking van de eigen karakters van de verschillende dorpen.

De Kernthema's zijn uitgewerkt in een visie en strategie voor wonen, werken en welzijn.

Wonen

Ten aanzien van het wonen zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd.

  • Primair wordt gestreefd naar stabilisering van de omvang van de bevolking.
  • Krimp dient te worden voorkomen.
  • Uitgangspunt is een bescheiden groei van het aantal inwoners.

Uitwerking van de thema's voor wonen leidt tot het streven naar een natuurlijke groei met een plus. Dit wil zeggen dat voorts inwoners van elders worden aangetrokken. Kwalitatief goede woonmilieus met voldoende differentiatie voor doelgroepen is daarbij essentieel.

Nieuwbouw in nieuwe uitleg kan alleen als voldoende inbreiding wordt gerealiseerd. Inbreiding en herstructurering is een belangrijke waarborg voor behoud van leefbaarheid en kwaliteit in de woonkernen.

Werken

Uitgangspunt is de ruimtebehoefte van bestaande bedrijven blijvend te faciliteren. Mogelijk is het nodig dat bedrijven naar de randen van kernen worden verplaatst.

In stand houden van voorzieningenniveau (detailhandel) in de kern wordt voor basisvoorzieningen nagestreefd. Marktpartijen worden daarvoor bijeengebracht. De gemeente ontwikkelt zelf niet, maar faciliteert en voert de regie.

Welzijn

Gebaseerd op de omvang van de kernen verschilt het voorzieningenniveau per dorp. Richtsnoer is de voorgestane kernendifferentiatie.

Waarde is daarbij aangewezen als een B-kern. In dergelijke kernen wordt het volgende voorzieningenniveau nagestreefd.

  • een basisschool met kindercentrum;
  • een dorpshuis;
  • een trapveld;
  • een skatevoorziening.

Toetsing en conclusie

Voorliggend bestemmingsplan voorziet in de actualisering van de geldende juridisch-planologische regeling. Het gebruik van de huidige voorzieningen wordt daarbij bestendigd. Actualisatie past daarmee binnen de randvoorwaarden van de Missie visie strategie.