direct naar inhoud van 8.5 Vaststellingsprocedure
Plan: Kruiningen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.03KnBPKom-va01

8.5 Vaststellingsprocedure

8.5.1 Inleiding

Ter visie legging

Van donderdag 15 november tot en met donderdag 27 december 2012 heeft het ontwerpbestemmingsplan Kruiningen ter inzage gelegen. Tevens zijn de wettelijke overlegpartners (op grond van artikel 3.1.1, lid 1, van het Bro) op de hoogte gebracht van de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Gedurende de inzageperiode zijn vier zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan opgenomen.

Deze paragraaf geeft van de ingediende zienswijzen een korte samenvatting en gaat in op de beantwoording ervan. Hierin is tevens aangegeven of en hoe de opmerkingen in het bestemmingsplan zijn verwerkt.

Anonimisering

Bij de (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingsplan zal de samenvatting met de beantwoording van de zienswijzen elektronisch beschikbaar worden gesteld. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is het niet toegestaan om persoonsgegevens van natuurlijke personen op internet weer te geven. De reclamanten (indieners van zienswijzen) zijn daarom niet bij name genoemd, met uitzondering van gemachtigden of rechtspersonen. De zienswijzen worden niet digitaal bij het bestemmingsplan gevoegd.

Indien men toch inzage wil in de ingediende zienswijzen dan kan hiervoor in concrete gevallen een verzoek tot inzage of afschrift worden gedaan op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Leeswijzer

  • paragraaf 8.5.2, beantwoording zienswijzen: de zienswijzen zijn in deze paragraaf samengevat en worden beantwoord;
  • paragraaf 8.5.3, ambtelijke wijzigingen: in deze paragraaf is aangegeven welke wijzigingen in het definitieve bestemmingsplan zijn opgenomen naar aanleiding van ambtelijke input en de meest recente inzichten.
8.5.2 Beantwoording zienswijzen

Op het ontwerpbestemmingsplan zijn vier zienswijzen ingediend, waarvan twee van instanties. Alle aspecten die wel in de zienswijzen zijn vermeld, maar die niet in de samenvatting zijn weergegeven, zijn in de overwegingen van de verwerking betrokken.

Zienswijze 1.

Samenvatting

De zienswijze van reclamant 1 heeft betrekking op een perceel gelegen aan de Van Leeuwenhoeklaan, tussen nummers 66 en 68 in nieuwbouwwijk Zandweg.

  • In het vigerende bestemmingsplan heeft de grond de bestemming 'Groen', in het Ontwerpbestemmingsplan Kruiningen is voor dit perceel de bestemming 'Wonen' opgelegd.

Overweging

  • Reclamant geeft aan dat het perceel in het ontwerpbestemmingsplan Kruiningen een andere bestemming heeft gekregen dan in het vigerende plan is vastgelegd. Reclamant vraagt om de bestemming in het vast te stellen bestemmingsplan te wijzigen in 'Groen', overeenkomstig de vigerende bestemming. Reclamant verwijst hierbij naar de beschrijving in de regels van het ontwerpbestemmingsplan waarin is aangegeven dat de regels uit het vigerende bestemmingsplan 'Kom Kruiningen 1e herziening Zandweg' één-op-één zijn overgenomen.
    Reactie. In het ontwerpbestemmingsplan Kruiningen is de bestemming van het betreffende perceel aan de Van Leeuwenhoeklaan foutief overgenomen in verband met het vervallen van de archeologische vindplaats. In het vast te stellen bestemmingsplan wordt voor het perceel de bestemming 'Groen' opgenomen, wel zonder aanduiding archeologie.

Conclusie

Het bestemmingsplan zal worden aangepast naar aanleiding van de zienswijze. Het eerder genoemde perceel zal de bestemming Groen krijgen.

Zienswijze 2.

Samenvatting

De zienswijze van reclamant 2 heeft betrekking op percelen aan de Slagveldstraat in Kruiningen.

  • Op de kavel van de 'oude molen' (kadastraal G3166) is bebouwing geprojecteerd met een nokhoogte van 7 meter en een goothoogte van 3 meter. Er zijn geen initiatieven bekend om hier bebouwing te realiseren.
  • De kadastrale percelen 3296 en 3167 hebben de bestemming 'Groen' waardoor het volgens de regels niet mogelijk is om hier bebouwing te realiseren. Echter, de kavels worden ten behoeve van het onderhoud hobbymatig beweid. Om dit op een verantwoorde manier te doen moet er een mogelijkheid zijn om er een hobbystal/schuilgelegenheid te mogen realiseren.

Overweging

  • Reclamant vraagt om het bouwvlak van de verbeelding te verwijderen zodat het niet mogelijk is om hier bebouwing te realiseren. Er zijn voor dit bouwvlak immers geen concrete en/of haalbare initiatieven bekend. Reclamant refereert hierbij aan de uitspraak in de opinieraad van 6 november 2012 dat enkel wijzigingen worden opgenomen waaraan een concreet, haalbaar en gewenst initiatief ten grondslag ligt. Reclamant gaat er vanuit dat het bouwvlak een omissie betreft en dat dit mogelijk gerelateerd kan worden aan het goedgekeurde bestemmingsplan “Bestemmingsplan Kom Kruiningen, 2e wijziging (Sluisweg 24)”.
    Reactie. Het voornoemde bouwvlak is overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan Kom Kruiningen. Dit bouwvlak is een overblijfsel uit de destijds bestaande situatie waarin een gebouw binnen het bouwvlak gesitueerd was. Dit bouwwerk bestaat niet meer. De intenties om hier nieuwe bebouwing te realiseren zijn niet bekend. Dit bouwvlak zal dan ook verwijderd worden, conform de huidige werkelijke situatie.
  • Reclamant geeft aan dat hij de bedoeling van de gemeente begrijpt om de gronden rond de molen open te houden en dan ook de vigerende bestemming 'Groen' in het nieuwe bestemmingsplan over te nemen. Om de gronden op een verantwoorde manier hobbymatig te kunnen beweiden verzoekt de reclamant dan ook om de bestemming dusdanig te wijzigen dat er toch een hobbystal/schuilgelegenheid gebouwd kan worden. Hiervoor heeft de reclamant drie opties aangedragen.
    Reactie. Naar aanleiding van de zienswijze van de reclamant wordt op het betreffende perceel van de reclamant een aanduiding opgenomen met daaraan gekoppeld specifieke regels waarbinnen het mogelijk wordt om ter plaatse van de aanduiding een hobbystal/schuilgelegenheid te realiseren binnen de bestemming 'Groen'.

Conclusie

Het bestemmingsplan zal worden aangepast naar aanleiding van de zienswijze. Het bouwvlak op kavel G3166 wordt verwijderd. Voor hobbystal / schuilgelegenheid wordt een aanduiding met daaraan gekoppeld specifieke gebruiksmogelijkheden opgenomen binnen de bestemming 'Groen'.

Zienswijze 3. N.V. Nederlandse Gasunie, de heer L.J. van der Ham, Postbus 19, 9700 MA Groningen

Samenvatting

De N.V. Nederlandse Gasunie (hierna: Gasunie) geeft in haar zienswijze aan dat de ligging van de gasleiding goed overgenomen is op de verbeelding behorend bij het ontwerpbestemmingsplan “Kruiningen”.

  • Artikel 19 “Leiding-Gas” geeft aanleiding om te reageren op het bestemmingsplan. Onder artikel 19.3, lid 2, van de bestemmingsplanregels is opgenomen dat: “het belang van de leiding(en) wordt door de bouwactiviteiten niet onevenredig geschaad”. De Gasunie wilt dit gewijzigd zien in: “het belang van de leiding(en) wordt door de bouwactiviteiten niet onevenredig geschaad en er geen kwetsbare objecten worden toegelaten”. Het voorkomen dat er kwetsbare objecten worden opgericht in de dubbelbestemming “Leiding-Gas” volgt uit artikel 14, lid 3, van het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) en hierover is onlangs uitspraak gedaan door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.
  • De Gasunie wil ook een aanvulling opgenomen zien in het aanlegvergunningenstelsel zoals verwoord in artikel 19.4.1 van de bestemmingsplanregels. Het permanent opslaan van goederen en het aanplanten dan wel rooien van diepwortelende beplantingen en bomen is niet toegestaan op de dubbelbestemming “Leiding-Gas”. Dit is ter voorkoming van schade aan de leiding en eventuele gevolgen hiervan te beperken. De Gasunie verzoekt om de bestemming “Leiding-Gas” te laten prevaleren boven de andere aldaar voorkomende bestemmingen.
  • Ter afsluiting verzoekt de Gasunie om hen als partij te betrekken in het vooroverleg. Zij geven aan dat dit niet is gebeurd bij het ontwerpbestemmingsplan “Kruiningen”.

Overweging

  • De Gasunie verzoekt om de afwijkingsbevoegdheid die is opgenomen onder artikel 19.3, lid 2, van de bestemmingsplanregels uit te breiden met zinsnede dat kwetsbare objecten niet zijn toegelaten.
    Reactie. De gemeente vult het artikel aan met de voorgestelde zinsnede zodat het in overeenstemming is met het Bevb. Overigens zal bij het toepassen van de afwijking de desbetreffende leidingbeheerder om advies gevraagd worden. Tevens zal het aanlegvergunningenstelsel worden aangepast met de voorgestelde toevoegingen.
  • De Gasunie verzoekt om een aanvulling in het aanlegvergunningenstelsel zoals verwoord in artikel 19.4.1 van de regels.
    Reactie. De bestemming “Leiding-Gas” is een dubbelbestemming en kan hierdoor niet als leidend worden beschouwd. Echter dient er bij een aanvraag omgevingsvergunning altijd mede getoetst te worden aan de dubbelbestemmingen.
  • De Gasunie verzoekt om hen voortaan te betrekken in het vooroverleg bij bestemmingsplanprocedures.
    Reactie. De Gasunie is bij het ter inzage leggen van het ontwerpbestemmingplan “Kruiningen” middels een e-mail op de hoogte gebracht. Deze e-mail is verzonden op 14 november 2012 aan RO_west@gasunie.nl.

Conclusie

Het bestemmingsplan zal worden aangepast naar aanleiding van de zienswijze. Artikel 19.3, lid 2, en artikel 19.4.1 zullen worden aangevuld met de voorgestelde zinsnedes.

Zienswijze 4. Delta Infra B.V., namens Evides, de heer ir. H.P. Verroen, Postbus 5048, 4330 KA Middelburg

Samenvatting

Delta Infra B.V. heeft namens Evides een zienswijze ingediend op het ontwerpbestemmingsplan “Kruiningen”.

  • In het plangebied ligt een drinkwaterleiding van 700 mm en is grotendeels gemaakt van asbestcement. Delta Infra B.V. verzoekt om deze leiding op de verbeelding zichtbaar te maken en in de regels het artikel “Leiding - Water” op te nemen. Zij verzoeken dit enerzijds omdat het een groot deel van Zeeland van drinkwater voorziet en anderzijds in verband met de kwetsbaarheid van de leiding en het materiaal waar de leiding uit vervaardigd is.

Overweging

  • Delta Infra B.V. verzoekt om een de in het plangebied gelegen drinkwaterleiding op de verbeelding zichtbaar te maken.
    Reactie. Een drinkwaterleiding is geen planologisch relevante leiding en hoeft daarom ook niet opgenomen te worden in het bestemmingsplan. Een gemeente kan volgens het "Handboek buisleidingen in bestemmingpsplannen" zelf bepalen wanneer een buisleiding planologisch relevant is. Tevens valt een drinkwaterleiding niet onder het Besluit externe veiligheid buisleidingen. Wij hebben er voor gekozen om deze leidingen dan ook niet op te nemen in het bestemmingsplan. Alle leidingen vallen onder de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse Netten (WION) en hebben hierdoor al een zekere beschermde status.

Conclusie

Het bestemmingsplan zal niet worden aangepast naar aanleiding van de zienswijze.

8.5.3 Ambtshalve wijzigingen

Naar aanleiding van ambtelijke input, binnengemeentelijke- en regionale afstemming van het ruimtelijke beleid en de meest recente inzichten is het definitieve bestemmingsplan op enkele aspecten gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. Hierna is aangegeven welke wijzigingen dit betreft.

Externe Veiligheid

De paragraaf 'Externe Veiligheid' in de toelichting is aangepast naar aanleidingen van opmerkingen van de gemeentelijke experts, op basis van de nieuwste informatie en inzichten.

Water

Waterparagraaf

Het Waterschap Scheldestromen heeft op het ontwerpbestemmingsplan Kruiningen gereageerd middels een memo met betrekking tot een obstakelvrije onderhoudsstrook aan de achterzijde van een kavel aan de Van Leeuwenhoeklaan. Hierover heeft door het waterschap afstemming plaats gevonden met de eigenaar. Rechten uit het verleden (uit exploitatie overeenkomsten) dienen te worden vertaald in het bestemmingsplan middels een bestemming of functie aanduiding. Deze is op de verbeelding terug te vinden middels een aanduiding '[ -bg] 'gebouwen uitgesloten' op de betreffende strook. Dit is om het onderhoud van de aldaar gelegen watergang door het waterschap te waarborgen.

Waterkeringen

De laatste inzichten vragen om afstemming van het bestemmingsplan met de andere herziene bestemmingsplannen. Hieruit blijkt dat op de primaire waterkering (WK) ook de dubbelbestemming “Waterstaat-Waterkering” komen te liggen. Dit artikel is, conform de regeling in het bestemmingsplan Buitengebied – aan de regels van Kruiningen toegevoegd.

Archeologie en waterbeheer

Aan de artikelen Waarde Archeologie 1,2,3 en 4 wordt aan lid 3 onder b de zinsnede 'tenzij dit een maatregel is van de bevoegde waterbeheerder' toegevoegd. Hiermee wordt ook aangesloten bij het herziene, inmiddels vigerende, bestemmingsplan Buitengebied (2013).

Bestemming Burgemeester Elenbaasstraat

Van een inwoner is het verzoek gekomen om de bestemming op het kavel van Burgemeester Elenbaasstraat 16 te wijzigen van de bestemming 'Kantoor' in 'Wonen'. Ten aanzien van de geprojecteerde woonbestemming en vice versa naar de omgeving zijn geen milieubelemmeringen geconstateerd. Door de gemeente kan daarom gehoor gegeven worden aan dit verzoek.

Kavel Eindje de Rondte

Ten opzichte van de vigerende bestemming op het betreffende kavel Eindje de Rondte-D.J. Blomstraat (nu braakliggend terrein tbv woningbouwontwikkeling, vroeger stond hier een gymzaal) was het de bedoeling om de woningbouwontwikkeling wat flexibeler vorm te geven. Om deze reden zijn de vigerende bouwblokken in het ontwerp vervangen door een ruimer bouwvlak en is niet langer bepaald dat er enkel vrijstaande of twee-aaneen gebouwde woningen kunnen worden gebouwd. Per abuis is echter het aantal te realiseren woningen niet in het ontwerpbestemmingsplan overgenomen. Dit wordt gecorrigeerd. Er is een initiatief bekend om meer dan de vigerende 7 woningen te realiseren. Omdat dit initiatief nog niet concreet genoeg is en de haalbaarheid nog niet is aangetoond, kan dit nog niet in het bestemmingsplan worden verwerkt. De ontwikkeling wordt met een maximum van 7 nieuwbouwwoningen gecontinueerd.

Zendmast

Ten behoeve van de zendmast aan de Blauwhoefseweg is in het ontwerpbestemmingsplan een bouwvlak opgenomen met de bestemming 'Bedrijf' en daarin de aanduiding zend-/ontvangstinstallatie. Het is echter niet gewenst dat hier de mogelijkheid wordt geboden om een nutsgebouw te realiseren, wat nu feitelijk wel kan omdat het een bouwvlak betreft. Naar de laatste inzichten (bestemmingsplan buitengebied) wordt er om die reden enkel een functieaanduiding 'zend-/ontvangstinstallatie' gelegd op de onderliggende bestemming 'Groen'.

Slotstraat – garageboxen

Het bouwvlak van dit bestemmingsplan, dat gedurende de procedure van ontwerpbestemmingsplan Kruiningen in werking in getreden, was nog niet in ontwerpbestemmingsplan Kruiningen overgenomen. Dit is nu verwerkt.

Hoofdstraat – garageboxen

Achter het perceel gelegen aan de Hoofdstraat 3 ligt een braakliggend terrein. Dit is momenteel bestemd als erf behorend bij een woning. Echter hoort de kavel niet bij een woning, waardoor er geen bouwmogelijkheden zijn. De eigenaar van het perceel heeft verzocht om op het perceel garageboxen te mogen bouwen voor de verhuur/verkoop. Voor het plan is een goede ruimtelijke onderbouwing opgesteld en deze zal bij de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan “Kruiningen” opgenomen worden (zie bijlage 10). De bestemming “Wonen” zal gewijzigd worden in “Verkeer” met de aanduiding “garageboxen”.

Sluisweg 24

Het perceel gelegen aan de Sluisweg 24 te Kruiningen is door middel van een wijzigingsprocedure gewijzigd van “Bedrijfsdoeleinden” naar “Woondoeleinden”. Op het perceel wordt de bouw van een seniorenwoning mogelijk gemaakt. Het wijzigingsplan is onherroepelijk geworden eind november 2012 en zal opgenomen worden bij de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan “Kruiningen”.

Kruseveer

Voor het woongebied zijn nog enkele specifieke bouwaanduidingen overgenomen vanuit de geldende regeling (muziektent, bouwwijze woningen). Ook is de breedte van de ontsluiting vastgelegd op 3 m.

Water - Deltawater

Deze bestemming is toegevoegd voor het buitendijks water. De redactie komt overeen met de redactie voor dit artikel in het plan 'Buitengebied'.

Archeologie

Omdat inmiddels archeologisch onderzoek is verricht, zijn voor de nieuwe woongebieden KruseVeer en Zandweg de archeologische dubbelbestemmingen van de verbeelding verwijderd.

Het dorpshuis

Het dorpshuis kampt met ruimterekort. Om deze reden wordt er een unit tegen het dorpshuisgeplaats. In deze unit zal de bibliotheek activiteiten ontplooien. Ter plaatse wordt niet in de grond geroerd, noch is sprake van aantasting van ecologische waarden. ook zijn er geen negatieve effecten ten aanzien van het woon- en leefklimaat.