direct naar inhoud van 5.2 Milieuhinder
Plan: Kruiningen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.03KnBPKom-va01

5.2 Milieuhinder

5.2.1 Milieuhinder bedrijvigheid

In deze paragraaf wordt ingegaan op de milieuaspecten van de in het plangebied aanwezige bedrijven. Onderscheid wordt gemaakt in:

  • bedrijven;
  • horeca;
  • agrarische en overige bedrijvigheid.

Bedrijven

Aanbod en situering

In paragraaf 3.3 is reeds aangegeven dat zich in het plangebied verschillende bedrijven en voorzieningen te midden van of op korte afstand van woonbebouwing bevinden.

Staat van Bedrijfsactiviteiten

Voor de milieuzonering en bestemmingsregeling van bedrijfslocaties hanteert de gemeente de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Kruiningen is voornamelijk een woonkern met op enkele plaatsen enige vorm van kleinschalige of ambachtelijke bedrijvigheid. Gelet op dit karakter is gekozen voor de Staat van Bedrijfsactiviteiten “functiemenging”. Deze staat is gekoppeld aan de regels van het bestemmingsplan en is een eerste globaal toetsingskader voor de toelaatbaarheid van bedrijven. In een concrete situatie is milieuwetgeving bepalend.

Inschaling van bedrijven

De in Kruiningen gevestigde bedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de desbetreffende milieucategorieën van de Staat. Uit de inschaling (paragraaf 3.3) blijkt dat een aantal bedrijven in categorie B1 valt. Een aantal bedrijven past niet in binnen de aangegeven milieuzonering en is daarom voorzien van een maatwerkbestemming, waarmee de huidige bedrijfssituatie wordt bevestigd.

Milieuzonering

Om milieuhygiënische redenen zijn in het plangebied niet alle denkbare bedrijfsactiviteiten toegelaten. In verband hiermee is een milieuzonering opgesteld. Daarbij wordt aangegeven welke categorieën van bedrijfsactiviteiten uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten vanuit milieuoogpunt waar toelaatbaar zijn.

Randvoorwaarde is dat de milieuhinder voor de omgeving tot een minimum moet worden beperkt. Voor de bedrijven in de kern, die voornamelijk te midden van woningen zijn gevestigd, wordt de bestaande situatie bevestigd. Voor de toekomstige bedrijfsgebouwen met bedrijfswoning langs de ontsluitingsweg naar het nieuwe woongebied Kruseveer geldt dat ook hier maximaal bedrijven uit categorie B1 worden toegelaten.

Op de bedrijfspercelen in het plangebied worden (in verband met de ligging te midden van woonbebouwing) bedrijven tot en met categorie B1 toelaatbaar geacht.

  • Categorie A- bedrijven voeren activiteiten uit die direct naast of beneden woningen zijn toegestaan, desgewenst in daarvoor omschreven zones binnen rustige woongebieden. De eisen uit het bouwbesluit voor scheiding tussen wonen en bedrijven zijn daarbij toereikend.
  • Categorie B1-bedrijven voeren activiteiten uit die direct naast of beneden woningen in een daarvoor omschreven gebied met functiemenging zijn toegestaan. De eisen uit het bouwbesluit voor scheiding tussen wonen en bedrijven zijn daarbij toereikend.

Voor de toelaatbaarheid van deze activiteiten gelden de volgende randvoorwaarden.

  • 1. Het gaat om kleinschalige, meest ambachtelijke bedrijvigheid.
  • 2. Productie en/of laad en loswerkzaamheden vinden alleen in de dagperiode plaats.
  • 3. De activiteiten (opslag) geschieden hoofdzakelijk inpandig.
  • 4. Activiteiten uit categorie C beschikken daarnaast over een goede aansluiting op de hoofdinfrastructuur.
5.2.2 Milieuhinder Horeca

Staat van Horeca-activiteiten

Voor het reguleren van horecabedrijven is een Staat van Horeca-activiteiten beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruik gemaakt. Vergelijkbaar met de Staat van Bedrijfsactiviteiten worden bij de uitwerking van ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten drie stappen onderscheiden:

  • indelen van activiteiten in ruimtelijk relevante hindercategorieën;
  • onderscheiden van gebiedstypen met een verschillende hindergevoeligheid;
  • uitwerken van een beleid in hoofdlijnen: in welke gebieden zijn welke categorieën in het algemeen toelaatbaar.

In de Staat van Horeca-activiteiten worden de volgende categorieën horeca-activiteiten onderscheiden:

  • "lichte horeca" (categorie 1);
  • "middelzware horeca" (categorie 2);
  • "zware horeca" (categorie 3).

Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 7.

Inschaling en toelaatbaarheid

Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied ter plaatse van horecafuncties horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1c rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden.

Cafés, bars en zaalverhuur en dergelijke vallen in categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten, dancings en discotheken vallen in categorie 3 van de staat. Categorie 2 en 3 horecabedrijven passen niet in de algemene toelaatbaarheid.

De horecavestigingen in het plangebied zijn op korte afstand van woningen gelegen. Waar nodig worden horecabedrijven voorzien van een toegesneden aanduiding.

Tabel 5.1. Gevestigde horeca-bedrijven

adres   aard en / of naam bedrijf   categorie   bestemmingsregeling  
Markt 1   Café-bar De Paarderuif   1b   C  
Markt 6   Eetcafé de Korenbeurs   1b   C  
Markt 9   Eetcafé Mems   1b   C  
Markt 24   Smullers (vh Cafetaria De Karre)   1a   C  

In het plangebied zijn alle horecabedrijven overeenkomstig het huidige gebruik bestemd en ingedeeld in de daarmee corresponderende horeca-categorie (zie bovenstaande tabel). Nieuwe horeca-activiteiten worden in dit plan niet mogelijk gemaakt.

Logies, hotel, pension

Logies

Logies is het aanbieden van bedrijfsmatig verblijf of (nacht) verblijf (altijd voor meerdere nachten), waarbij de betreffende personen het hoofdverblijf elders hebben.

Hotel

Een hotel is een horecabedrijf, dat tot hoofddoel heeft het verstrekken van logies (per nacht) met als nevenactiviteiten het verstrekken van maaltijden en dranken voor consumptie ter plaatse.

Hotels hebben de volgende kenmerken.

  • Gasten voorzien niet zelf in (het verzorgen van) maaltijden en dranken.
  • Gasten beschikken (grotendeels) over eigen sanitaire voorzieningen.
  • Gasten beschikken over eigen kamers.
  • Het verblijf van gasten is veelal beperkt tot een korte periode.

Pension

In een pension kan men per nacht of voor een langere periode verblijven. In Reimerswaal zijn pensions uitdrukkelijk niet opgenomen in de Staat van Horeca-activiteiten.

Kruiningen en huisvesting arbeidsmigranten

De gemeente heeft zich op het standpunt gesteld dat binnen de bestemming "Centrum" en "Horeca" een pension niet is toegestaan. De toelaatbaarheid van horecabedrijven volgt uit de Staat van Horeca-activiteiten. Pensions komen in deze staat niet voor en zijn thans niet in de kern aanwezig.

Huisvesting Arbeidsmigranten

De gemeente wenst de huisvesting voor arbeidsmigranten op een goede wijze te regelen (zie ook 6.2.2). Locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten kunnen worden toegestaan door toepassing van een wijzigingsbevoegdheid.

  • Locaties waar tot 4 arbeidsmigranten zijn toegestaan (Wonen, Detailhandel, Kantoor) worden voorzien van de aanduiding "specifieke vorm van horeca - logies - 1" .
  • Locaties waar tot 10 arbeidsmigranten zijn toegestaan (Centrum, Horeca) worden voorzien van de aanduiding "specifieke vorm van horeca - logies - 2".

Logies voor arbeidsmigranten wordt daarbij gedefinieerd als:

'het bedrijfsmatig verblijf en/of nachtverblijf (altijd voor meerdere nachten) aanbieden, waarbij de betreffende persoon het hoofdverblijf elders heeft, waarbij geen sprake is van continuïteit in de samenstelling ervan en onderlinge verbondenheid, ongeacht of arbeidsmigranten hetzelfde werk verrichten, dezelfde nationaliteit delen en gezamenlijk de huishouding doen.'

In Kruiningen zijn thans geen accommodaties voor arbeidsmigranten aanwezig.

5.2.3 Agrarische en overige bedrijvigheid

In het plangebied zijn geen agrarische bedrijven gevestigd.

Binnen het plangebied bevinden zich diverse (maatschappelijke) voorzieningen. Deze zijn van een maatschappelijke of andere toegesneden bestemming voorzien.

5.2.4 Geluid

Wegverkeerslawaai

Actualisering

In de kern worden geen rechtstreekse nieuwe geluidgevoelige functies geprojecteerd. Er is met betrekking tot de actualisering van het bestemmingsplan sprake van een consolidatie van de huidige situatie. Akoestisch onderzoek is derhalve niet nodig.

Wijzigingsbevoegdheden

Voor functies waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen, kan in een later stadium een afweging plaatsvinden aangaande het wegverkeerslawaai. In de wijzigingsregels is opgenomen dat onderzoek naar de Wgh moet worden verricht en dient te blijken dat de locatie geschikt is voor de toekomstig beoogde functies.

Spoorweglawaai

Het plangebied Kruiningen is niet gelegen in de nabijheid van een spoorwegtracé.

Industrielawaai

Kruiningen is niet gesitueerd binnen een geluidzone Industrielawaai.