direct naar inhoud van 3.8 Leefbaarheid en veiligheid
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

3.8 Leefbaarheid en veiligheid

Externe veiligheid

De toetsing van het project aan BEVI en externe veiligheid wordt in hoofdstuk 5 in beeld gebracht (zie paragraaf ).

Fysieke veiligheid

In het plangebied zijn thans geen fysiek onveilige bedrijven gevestigd. Wel worden over de spoorbaan Roosendaal -Vlissingen gevaarlijke stoffen vervoerd. Ook ligt aan de noordzijde van de kern een buisleidingenstrook (zie ook paragraaf 5.11).

Sociale veiligheid

De sociaal-maatschappelijke veiligheid in het plangebied is goed. Krabbendijke heeft een hechte sociaal-ruimtelijke structuur. De openbare ruimte heeft een goede ruimtelijke uitstraling. Voor enkele locaties in de kern geldt dat als gevolg van braakliggen en/of leegstand een onaantrekkelijke openbare ruimte resteert, zoals bijvoorbeeld het voormalige veilingterrein en de locatie voormalige gasfabriek/locatie kelders (beide buiten het plangebied). Dit komt de vitaliteit en leefbaarheid van de genoemde locaties niet ten goede. Mede om deze reden is herontwikkeling en transformatie van deze gebieden voorgestaan.

Verkeersveiligheid

Een belangrijke doelstelling in het verkeersbeleid van de gemeente Reimerswaal is te komen tot het realiseren van duurzaam veilige verblijfsgebieden. De aanzet tot deze duurzaam veilige verkeersoplossingen is in Krabbendijke inmiddels gerealiseerd door het instellen van een 30 km/uur-zone.

Desondanks kunnen zich op de doorgaande wegen gevaarlijke situaties voordoen als gevolg van de vormgeving (smalle dimensionering) van wegen, in combinatie met de vele verschillende soorten verkeer. Dit heeft een nadelig gevolg voor de verkeersveiligheid. Specifiek heeft dit betrekking op:

  • de kruising van wegen (specifiek van het assenkruis in het centrum van de kern);
  • de entrees van het dorp (geen fysieke poortconstructies);
  • de lange rechtstanden (parallelweg spoor).

Ter verbetering van de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen, wordt een deel van de Oude Rijksweg tot 50 km/uur-zone aangewezen. Om de 50 km/uur-zone mogelijk te maken heeft de gemeente reeds een wegvak van de Oude Rijksweg overgenomen van de Provincie Zeeland (globaal tussen bedrijventerrein Wervenhove/aansluiting Oostpolderweg en de Westweg). Daarnaast worden in de kern de maatregelen in het kader van 'Duurzaam Veilig' verder doorgevoerd.

De overige wegen in Krabbendijke hebben een erf-functie (30 km/uur, bestemmingsverkeer) voor de diverse wijken in de kern. De verkeersveiligheid op deze wegen is goed. Aangezien er nauwelijks sprake is van doorgaand verkeer, zullen de verkeersintensiteiten laag zijn. Bij sommige van deze wegen, zoals de Wilhelminastraat en de Doelstraat, is sprake van een smalle dimensionering.