direct naar inhoud van 2.4 Gemeente
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

2.4 Gemeente

Structuurvisie Kernen (2012)

Analyse

Algemeen

De 'Structuurvisie kernen en bedrijventerreinen' geeft het ruimtelijk beleid weer, maar gaat ook in op de wijze waarop dit beleid wordt gerealiseerd: de strategie om daadwerkelijk tot uitvoering te komen. De uitvoeringsparagraaf van de structuurvisie vormt de invulling van de wettelijke mogelijkheid van een structuurvisie als basis voor verevening tussen projecten en voorziet daartoe in fondsen.

Krabbendijke

Ten aanzien van de kern Krabbendijke worden de volgende bevindingen gedaan.

  • Het dorp Krabbendijke heeft een doelmatige hechte samenleving.
  • Krabbendijke heeft geen historisch centrum.
  • Krabbendijke heeft een hoog voorzieningenniveau. De commerciële voorzieningen zijn geconcentreerd rond de kruising tussen de Johan Willem Frisostraat en de Dorpsstraat.
  • De onderwijsvoorzieningen bestaan uit drie verschillende basisscholen en een christelijke middelbare school (Calvijn College). Krabbendijke heeft goede sportvoorzieningen. Er zijn verschillende kerkgebouwen voor diverse gezindten.
  • De nadruk van de bedrijven in deze kern ligt vooral op de fruitteelt en de agrarische verwerking.
  • De bedrijvigheid in Krabbendijke is geconcentreerd op de twee bedrijventerreinen aan de zuid– en oostzijde van de kern ('Zuidweg' en 'Oostpolder'). Daarnaast zijn tussen de locatie van de voormalige gasfabriek en de provinciale weg twee relatief grote bedrijven en een bedrijfsverzamelgebouw gevestigd.

Knelpunten

In de kern Krabbendijke worden de volgende knelpunten gesignaleerd.

  • De opstallen van het voormalige veilingcomplex zijn weliswaar gesloopt, maar de uitstraling van het terrein heeft een negatieve invloed op de omgeving.
  • Het gebied Scoudestraat heeft een zwakke ruimtelijke kwaliteit.
  • Alle bestaande bedrijventerreinen ('Oostpolder' en 'Zuidweg') zijn volledig uitgegeven.
  • De parkeerdruk rondom de C1000 is een probleem. De beschikbare parkeergelegenheid aan de Johan Willem Frisostraat wordt nauwelijks benut waardoor de parkeerdruk oploopt, ook in de straten rondom de Dorpsstraat.
  • Ten behoeve van woningbouwontwikkeling zijn in Krabbendijke structureel minder plannen dan dat er behoefte is. Zowel op de termijn tot 2020 als tot 2030 staan er minder nieuwbouwplannen op de planning dan dat er behoefte is aan toevoeging van woningen. Zeker op de lange termijn zal dit problemen geven om iedereen in Krabbendijke een goede woning te kunnen bieden.

Kansen

  • De woonwijk 'Rozeboom' biedt, zeker op de lange termijn, mogelijkheden voor een goede afronding van het woongebied met grote woningen op ruime kavels.
  • Het combineren van een aantal maatschappelijke voorzieningen in een brede school is op termijn een logische keuze om kwalitatief goede voorzieningen te kunnen blijven bieden.
  • Herontwikkeling van het voormalige gasfabrieksterrein biedt een unieke mogelijkheid om direct in aansluiting op het centrumgebied wat grootschaligere detailhandel te realiseren.
  • Het woonwerkgebied rond de Zuidweg kan bij uitstek dienen als 'kraamkamer' voor startende bedrijven en voor de ontwikkeling van Krabbendijkse bedrijven die nu in de kern zijn gevestigd.

Ontwikkelingen

  • Voor het voormalige gasfabrieksterrein is een plan gemaakt waar vier detailhandelskavels ontstaan, met een afzonderlijke ontsluiting voor bedienend vrachtverkeer vanaf de Oude Rijksweg. De detailhandelspanden vormen een natuurlijke afscheiding tussen het dorp aan de ene zijde en de bedrijvigheid aan de andere zijde. Hierdoor kunnen de bestaande bedrijven 'Vogelaar Vredehof' en 'CF-techniek' uitbreiden op de huidige locatie.
  • De afronding van de woonwijk 'Rozeboom'.
  • Eerdere woningbouwplannen op het voormalige veilingterrein aan de noordzijde van het dorp zijn wegens het gebrek aan belangstelling niet gerealiseerd.

Wat willen we bereiken

  • Kwaliteitsverbetering ten aanzien van het wonen kan bereikt worden door het goed afronden van de kern met kwalitatief hoogwaardige woongebieden en anderzijds door te komen tot kwaliteitsverbetering en transformatie van een aantal aandachtsgebieden binnen de kern. Hierbij zal prioriteit worden gegeven aan inbreiding en herstructurering van bestaande woongebieden boven nieuwe uitleglocaties.
  • Om de aantrekkelijkheid van het centrumgebied op een hoger niveau te brengen zal de ruimtelijke structuur verder verbeterd moeten worden, bijvoorbeeld door het in ontwikkeling brengen van het voormalige gasfabrieksterrein.
  • De kwaliteit van onderwijsvoorzieningen op een hoger niveau brengen door op termijn (na 2020) tot een bundeling van de basisscholen te komen.
  • Het bieden van mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van bedrijven uit Krabbendijke die nu in de kern zijn gevestigd, mits het om bedrijven gaat waarvan de bedrijfsmatige activiteiten zich verdragen met het wonen.
  • Het bieden van een kraamkamer voor startende ondernemers.

Hoe pakken we het aan: strategie/projecten

  • Transformatie van het 'Oude Veilingterrein', al dan niet in combinatie met verplaatsing van de sportvelden, tot een woongebied.
  • Het versterken van de detailhandelsstructuur door het enerzijds herstructureren van het voormalige gasfabrieksterrein in een gebied voor detailhandel en parkeren en anderzijds het verbeteren van vooral de parkeersituatie bij de C1000.
  • Het aanleggen van een aparte bevoorradingsweg voor de nieuw te vestigen winkels op het voormalige gasfabrieksterrein, in samenhang met het faciliteren van uitbreidingswensen van de bedrijven 'Vogelaar Vredehof' en 'CF-techniek' waarmee een goede afronding wordt gerealiseerd van het deel van de kern tussen de Oude Rijksweg, de Johan Willem Frisostraat, de Dorpsstraat en de Oostweg.
  • Het afronden van de woonwijk 'Rozeboom' met behoud van de voorziene ruimtelijke kwaliteit, waarbij van belang is dat de planvorming blijft aansluiten bij de actuele behoefte.
  • Werken aan een invulling van de in eigendom zijnde gronden voor uitbreiding van de kern met woningbouw. Aandachtig kijken naar de vraag aan woningtypologieën in Krabbendijke. Hierbij samenwerking zoeken met de woningbouwcorporatie.
  • Overige ruimtelijke aandachtslocaties in de kern in beeld krijgen en aansturen op transformatie en kwaliteitsverbetering ten behoeve van het woon- en leefklimaat in Krabbendijke.
  • Het onderzoeken van de mogelijkheden voor uitbreiding van het bedrijventerrein 'Zuidweg' om ruimte te bieden voor de verdere ontwikkeling van Krabbendijkse bedrijven die nu in de kern zijn gevestigd en voor startende ondernemingen.

Toetsing

Het voorliggende bestemmingsplan draagt bij aan de doelen van de Structuurvisie.

  • Door aandacht voor transformatie van vrijkomende (bedrijfs)bebouwing wordt de leefbaarheid in de kern vergroot. Het instrument wijzigingsbevoegdheid naar wonen wordt daarvoor ingezet.
  • In de structuurvisie wordt gestreefd naar herstructurering voor invulling van nieuwe locaties. Nieuwe woningbouwlocaties (uitleggebieden) zijn binnen het plangebied niet voorzien.
  • De structuurvisie kernen is een visie op hoofdlijnen. De geldende detailhandelsbestemmingen blijven behouden.
  • Geconcludeerd wordt dat wordt voldaan aan de structuurvisie.

Conclusie

Voorliggend bestemmingsplan voorziet in de actualisering van de geldende juridisch-planologische regeling. Het gebruik van de huidige voorzieningen wordt daarbij bestendigd. Actualisatie past daarmee binnen de randvoorwaarden van de Missie visie strategie.

Nota Middenstandsbeleid

Analyse

In de Notitie Middenstandsbeleid van de gemeente Reimerswaal wordt ingegaan op het ruimtelijk kader voor het economisch functioneren van dorpscentrumgebieden.

Belangrijke onderwerpen zijn:

  • het behouden en stimuleren van een winkelconcentratiebeleid;
  • het verwerken van het winkelconcentratiebeleid in de regeling van bestemmingsplannen (het vastleggen van de begrenzing van dorpscentrumgebieden);
  • het binnen het vastgelegde dorpscentrumgebied aangeven van de ontwikkelingsmogelijkheden voor winkel- en horecavoorzieningen (uitbreiding, nieuwvestiging);
  • herinrichting van de openbare ruimte.

De Notitie Middenstandsbeleid gaat ook in op beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis, en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf. Gezien de ontwikkeling in de samenleving, waarbij wonen en werken meer in samenhang met elkaar plaatsvinden, heeft het gemeentebestuur zich daarbij uitgesproken voor ruimere mogelijkheden voor het toestaan van beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf, mits voldaan wordt aan een aantal ruimtelijk relevante voorwaarden. Recent is dit onderdeel van de Nota in het kader van het handboek bestemmingsplannen herijkt. Verwezen wordt naar de juridische planbeschrijving. Uitgangspunt is en blijft dat beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf mogelijk is.

Toetsing

Voorliggende actualisering van het bestemmingsplan Krabbendijke voorziet in de continuering van bestaande winkel- en horecavoorzieningen. Uitbreiding is in beperkte mate mogelijk. In lijn met de Notitie Middenstandsbeleid worden in het bestemmingsplan tevens mogelijkheden geboden voor beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis.

Planningslijst woningbouw 2010-2020

Analyse

Overeenkomstig het Omgevingsplan Zeeland is door de gemeente een planningslijst woningbouw voor de komende 10 jaar opgesteld. In deze planningslijst is voor de gehele gemeente Reimerswaal voor de periode 2010-2020 het woningbouwprogramma weergegeven. Het concept van de planninglijst is voorgelegd aan Gedeputeerde Staten. De gemeenteraad heeft de voorlopige planninglijst 2010 voorlopig geaccordeerd maar nog niet vastgesteld. Op basis van gewijzigde marktomstandigheden wordt op korte termijn het overleg tussen de verschillende gemeenten opnieuw gevoerd. Afgevaardigden van Gedeputeerde Staten zullen in overleg met de regio de voorlopige planninglijst opnieuw beschouwen.

Voor Krabbendijke (inclusief de in dit plan buiten beschouwing gelaten gebieden) zijn in deze planperiode 86 woningen voorzien:

  • 36 woningen in de uitbreidingwijk Rozeboom;
  • 40 woningen op het veilingterrein (20 woningen tot 2015 en 20 woningen tussen 2015 en 2020);
  • 10 woningen aan de Scoudestraat (periode tot 2015).

Toetsing

Monitor Woningbouw 2009

In de Monitor Woningbouw 2009 worden de volgende conclusies getrokken.

  • Marktomstandigheden zijn debet aan het niet behalen van de beoogde woningbouwproductie.
  • De verhouding inbreiding/uitbreiding is niet behaald, doordat nog een groot deel van de nieuwbouwplannen op uitbreidingslocaties in uitvoering zijn en inbreiding door marktpartijen als gevolg van de marktomstandigheden moeizaam tot stand komt.

Binnen het plangebied van de kern Krabbendijke is capaciteit voor 36 woningen in de Rozeboom. De woningen binnen Rozeboom passen binnen de voorlopige woningbouwplanning en betreffen een voortzetting van juridisch planologische rechten.

In dit bestemmingsplan zijn alleen de woningen in de wijk Rozeboom opgenomen. Voor de locaties Veilingterrein en Scoudestraat (zie paragraaf 1.2) worden afzonderlijke procedures doorlopen wanneer concrete bouwplannen zijn ontwikkeld. Ook dan zal regionaal worden bezien op welke wijze deze plannen binnen de woningbouwplanning passen.

Conclusie

Op basis van de woningbouwplanning wordt het volgende geconcludeerd.

  • De woningbouwontwikkeling Rozeboom wordt conform het vigerende plan gecontinueerd. Conform de woningbouwplanning worden bij voldoende belangstelling de kavels de komende jaren volledig uitgegeven.
  • De transformatie van het veilingterrein wordt niet binnen dit bestemmingsplan opgenomen maar zal via een aparte procedure worden gerealiseerd.
  • Het uit te werken woongebied aan de Scoudestraat met een plancapaciteit van 10 woningen wordt niet opnieuw bevestigd in voorliggende actualisering. Voor deze locatie is nu geen concreet initiatief en de uitvoering van dit project is niet zeker binnen de planperiode. Deze locatie is bestemd overeenkomstig het huidige gebruik. De voormalige mogelijkheden om hier woningbouw te kunnen realiseren zijn vertaald in een wijzigingsbevoegdheid voor deze locatie.

Missie, visie en strategie

Analyse

De missie geeft aan waar de gemeente voor staat en voor gaat. De missie geeft voor burgers, bestuur en ambtenaren de ontwikkelingsrichting van de gemeente aan. De ambitie voor de langere termijn is vastgelegd. De strategie heeft een looptijd van 3 tot 10 jaar. Er zijn drie kernthema's voor de ontwikkelingsrichting geformuleerd.

  • Inspelen op de ligging, waarbij rekening wordt gehouden met rust en ruimte en de goede verbindingen met het achterland.
  • Inspelen op de markt, waarbij ingespeeld wordt op de economische motoren van de gemeente: agrarische productie en schaal- en schelpdieren en de unieke ligging en betekenis daarvan voor wonen en vrije tijd.
  • Versterken van de identiteit. Behouden en versterking van de eigen karakters van de verschillende dorpen.

De Kernthema's zijn uitgewerkt in een visie en strategie voor wonen, werken en welzijn.

Wonen

Ten aanzien van het wonen zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd.

  • Primair wordt gestreefd naar stabilisering van de omvang van de bevolking.
  • Krimp dient te worden voorkomen.
  • Uitgangspunt is een bescheiden groei van het aantal inwoners.

Uitwerking van de thema's voor wonen leidt tot het streven naar een natuurlijke groei met een plus. Dit wil zeggen dat voorts inwoners van elders worden aangetrokken. Kwalitatieve goede woonmilieus met voldoende differentiatie voor doelgroepen is daarbij essentieel.

Nieuwbouw in nieuwe uitleg kan alleen als voldoende inbreiding wordt gerealiseerd. Inbreiding en herstructurering is een belangrijke waarborg voor behoud van leefbaarheid en kwaliteit in de woonkernen. Voor Krabbendijke wordt inbreiding op het voormalig veilingterrein nagestreefd. De gemeente ontwikkelt niet zelf, maar maakt met ontwikkelende partijen afspraken over inbreiding en herstructurering.

Werken

Uitgangspunt is de ruimtebehoefte van bestaande bedrijven blijvend te faciliteren. Mogelijk is het nodig dat bedrijven aan randen van kernen worden verplaatst.

In stand houden van voorzieningenniveau (detailhandel) in de kern wordt voor basisvoorzieningen nagestreefd. Marktpartijen worden daarvoor bijeengebracht. De gemeente ontwikkelt zelf niet, maar faciliteert en voert de regie.

Welzijn

Gebaseerd op de omvang van de kernen verschilt het voorzieningenniveau per dorp. Richtsnoer is de voorgestane kernendifferentiatie. Krabbendijke is daarbij (samen met Kruiningen en Yerseke) aangewezen als A-kern. In dergelijke kernen wordt het volgende voorzieningenniveau nagestreefd:

  • ten minste één basisschool met kindercentrum;
  • een dorpshuis;
  • een praathuis;
  • een gymzaal;
  • een skatevoorziening;
  • velden voor laagdrempelige volkssporten.

Toetsing

Voorliggende actualisering van het bestemmingsplan Krabbendijke voorziet in de continuering van bestaande bedrijvigheid, winkel- en horecavoorzieningen. Geldende planologische mogelijkheden voor woningbouw worden gecontinueerd. Nieuwe woningbouwontwikkelingen zoals de transformatie van het voormalig veilingterrein en incidentele inbreidingen in de kern passen binnen de gemeentelijke missie, visie en strategie.