Plan: | Krabbendijke |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02 |
Omgevingsplan 2012-2018
Algemeen
Voor een krachtig Zeeland zijn economische groei, ontwikkeling en innovatie nodig. De Provincie Zeeland draagt daar als regionaal bestuur met eigen taken en verantwoordelijkheden actief aan bij. De Provincie zet in op een sterke economie, een goed woon- en werkklimaat en kwaliteit van water en landelijk gebied. In het Omgevingsplan 2012-2018 beschrijft de Provincie wat zij de komende jaren zal doen om Zeeland op deze punten vooruit te helpen.
De provincie wil de kernkwaliteiten van Zeeland verder benutten, (h)erkennen en versterken. Het karakter van verschillende delen van Zeeland, met sterke, beeldbepalende economische sectoren en eigenheid van de omgeving, is daarvoor de basis. De provincie onderscheid drie deelgebieden:
Toetsing
Het voorliggend bestemmingsplan is in hoofdzaak consoliderend van aard. Voor Reimerswaal is het thema 'Bloeien op Land en in Zee' van belang. Kernwoorden daarbij zijn:
Bedrijventerreinen
Ten aanzien van bedrijventerreinen gelden de volgende beleidsuitgangspunten.
Doelstelling en inzet provincie
Voor de steden en regio's is het kunnen aanbieden van voldoende aanbod van kwalitatief hoogwaardige bedrijventerreinen van groot belang. De provincie Zeeland bevordert optimale afstemming van vraag en aanbod van bedrijventerreinen, herstructurering van bestaande terreinen, zorgvuldig ruimtegebruik, landschappelijke inpassing en goede bereikbaarheid. Hiervoor wordt de duurzaamheidsladder gehanteerd.
Regionale samenwerking
Omdat de bedrijventerreinenmarkt regionaal georiƫnteerd is, werken gemeenten in regionaal verband samen en stemmen zij hun bedrijventerreinbeleid af in bedrijventerreinprogramma's. Omwille van een zorgvuldige planning verlangt de Provincie een consequente toepassing van de duurzaamheidsladder.
Concentratie en bundeling van bedrijven
Het is zowel ruimtelijk als economisch van belang dat bedrijvigheid geconcentreerd en gebundeld wordt ontwikkeld. Bedrijvigheid wordt daarom zoveel mogelijk geclusterd op bedrijventerreinen, met de nadruk op ontwikkeling van de grootschalige terreinen (80% van de toename van het areaal per regio vindt hier plaats).
Om investeringen in infrastructuur optimaal te kunnen benutten en overlast te voorkomen moet worden aangesloten bij het kwaliteitsnetwerk goederenvervoer.
Kwaliteitsimpuls voor bedrijventerreinen
Om de kwaliteit van bedrijventerreinen zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij wensen en kansen uit de markt is aandacht voor beheer, bereikbaarheid, marktconforme grondprijzen en de aanpak van verouderde terreinen nodig. De provincie dringt er bij gemeenten op aan om duurzaam beheer en onderhoud bij nieuwe terreinen te borgen en ondersteunt herstructurering en transformatie van verouderde terreinen.
Toetsing
Krabbendijke beschikt over drie afzonderlijk (kleinschalige) bedrijventerreinen in de kern, te weten Zuidweg, Oostpolder en het voormalig veilingterrein waarvan de laatstgenoemde buiten het plangebied valt en zal worden getransformeerd naar wonen. De terreinen in Krabbendijke zijn specifiek aangeduid als bedrijventerrein en volledig uitgegeven. De terreinen zijn niet verouderd en voldoen aan de behoeften. De uitgifte van nieuwe terreinen is geregeld in het regionaal bedrijventerreinprogramma van de Bevelanden en voorts niet aan de orde in dit bestemmingsplan. Zodoende bestaat goede regionale afstemming over dit onderwerp.
Woningbouw
Ten aanzien van woningbouw gelden de volgende uitgangspunten voor het beleid. De provincie bewaakt de omvang en kwaliteit van woonomgeving en regionale woningbouw en herstructurering. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de lokale woonomgeving.
In het plan worden de volgende ontwikkelingen voorzien:
De omzetting van voormalige bedrijfsfuncties in de kern naar wonen draagt bij aan een duurzaam en zorgvuldig ruimtegebruik. Er wordt optimaal gebruikgemaakt van beschikbare ruimte in bestaand stedelijk gebied. Zoals reeds in de toetsing aan het Bro is weergegeven betreft het feitelijk geen nieuwe woningbouw.
Toetsing
De beoogde actualisering is passend binnen de geldende beleidskaders van het Omgevingsplan.
Ruimtelijke Verordening Zeeland (PRVZ, 2012)
Van belang is dat sprake is van een actualisering. Er wordt geen nieuw bedrijventerreinareaal aangelegd. Van belang zijn de artikelen 2.2, 2.3 en 2.11, 2.12, 2.16 en 2.17. Uitgangspunt van de verordening is dat bestaande juridisch-planologische rechten worden gerespecteerd.
Toetsing
Slechts een select aantal onderdelen uit het Omgevingsplan is geregeld in de verordening. Van gemeenten wordt een loyale bijdrage verwacht aan de uitvoering van de beleidsdoelen van het plan, ook ten aanzien van die onderdelen van het plan die niet in de verordening zijn opgenomen. Verder streeft de provincie naar realisering van beleidsdoelen met de inzet van andere instrumenten. Daartoe wordt verwezen naar de inhoud van het Omgevingsplan.
Bedrijven en detailhandelsvoorzieningen (artikel 2.2)
Wonen (artikel 2.3)
Dit bestemmingsplan voorziet niet in de ontwikkeling van nieuwe (kleinschalige) woningbouwlocaties. De bestaande uitleglocaties voor woningbouw worden gecontinueerd en zijn overgenomen volgens de reeds geldende plannen. De woningbouwlocaties Oude Veilingterrein en de Scoudestraat liggen binnen het bestaand stedelijk gebied. Het Oude Veilingterrein is reeds voorzien van geldende juridisch-planologische bouwmogelijkheden.
Regionale Waterkeringen (artikel 2.11)
Bestaande natuur (artikel 2.12)
Afwegingszone natuurgebieden (artikel 2.16)
De Meiboom is aangewezen als bestaande natuur en is tevens op kaart 8 van de verordening aangewezen als binnendijk. Omdat het een binnendijk betreft is artikel 2.16 niet van toepassing.
Landschap en erfgoed (artikel 2.17)
Conclusie
De Verordening Ruimte provincie Zeeland is toegepast. Geconcludeerd wordt dat wordt voldaan aan de regels.