7.1 Zienswijzen
7.1.1 Algemeen
Terinzagelegging
Het ontwerpbestemmingsplan Hansweert heeft van 7 juli 2011 tot en met 17 augustus 2011 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn twee zienswijzen ontvangen.
Anonimisering
Bij de (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingsplan wordt de samenvatting met de beantwoording van de zienswijzen elektronisch beschikbaar gesteld. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is het niet toegestaan op persoonsgegevens van natuurlijke personen op internet weer te geven. De reclamanten (indieners van zienswijzen) zijn daarom niet bij name genoemd, met uitzondering van gemachtigden of rechtspersonen.
Zienswijzen
Navolgend zijn de ingediende zienswijzen kort samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. Ook aspecten die wel zijn benoemd in de zienswijze, maar niet letterlijk zijn overgenomen in de samenvatting, zijn bij de gemeentelijke reactie betrokken. Tot slot is geconcludeerd of en op welke punten de zienswijze aanleiding geeft tot het aanpassen van het bestemmingsplan.
7.1.2 Zienswijze 1
Samenvatting
De zienswijze van Van der Straaten Aannemingsmaatschappij B.V. heeft betrekking op de bestemming van de gronden aan de Werfdijk 2 t/m 6 in Hansweert.
-
a. Het te bebouwen oppervlak van het perceel. Reclamant geeft aan dat het bestemmingsplan Hansweert een krapper bebouwingspercentage kent dan het bebouwingspercentage in het geldende bestemmingsplan.
-
b. Wijziging van de bestemming of de bestemmingsomschrijving. Reclamant wijst op een onderzoek dat is uitgevoerd. Doel van dat onderzoek was of bedrijfsverplaatsing realiseerbaar was of dat revitalisering een uitbreiding op de huidige locatie de voorkeur heeft. Primair dient de levensvatbaarheid op langere termijn te zijn gewaarborgd. Het vast te stellen bestemmingsplan dient in overeenstemming met deze uitgangspunten te zijn.
-
c. Situering van de bestemming Natuur, grenzend aan het bedrijfsterrein van Van der Straaten B.V. Reclamant is van mening dat de bestemming Natuur van de aangrenzende percelen (rondje van Amos) de bedrijfsvoering in de toekomst mogelijk zal belemmeren. Reclamant wil graag aangrenzend aan het perceel een bestemming opgenomen hebben die geen belemmeringen voor de bedrijfsvoering betekent.
Overweging
De gemeente heeft bij de beantwoording van de ingediende zienswijze het volgende overwogen.
-
a. In het ontwerpbestemmingsplan zijn diverse bouwvlakken opgenomen. Dit resulteert in minder flexibele en in minder bebouwingsmogelijkheden van het perceel. Reclamant wordt daardoor beperkt in zijn bouwmogelijkheden. Het bestemmingsplan wordt daarom als volgt aangepast. Op het perceel wordt één bouwvlak opgenomen, met een bebouwingspercentage van 75%. Daarmee wordt aangesloten bij de oorspronkelijke bebouwingsregeling. De planologische continuïteit van de bedrijfsvoering is daarmee gewaarborgd.
-
b. Van der Straaten is een constructiebedrijf met werkplaats in de openlucht. Het bedrijf is ingeschaald in milieucategorie 4.2. Op een deel van het perceel, direct naast de kern, is maximaal milieucategorie 3.1 toelaatbaar. Op het overige deel van het perceel milieucategorie 3.2. Van der Straaten heeft een zwaardere milieucategorie. Het bedrijf is voorzien van de bestemming Bedrijf met daaraan toegevoegd een aanduiding 'bedrijf ten hoogste categorie 3.1' en het naastgelegen deel met de aanduiding 'bedrijf ten hoogste categorie 3.2'. Omdat de bedrijfsactiviteiten zwaarder zijn is op het gehele perceel tevens de toegesneden functieaanduiding (sb-con) 'specifieke vorm van bedrijf - constructiebedrijf' opgenomen. De huidige en toekomstige bedrijfsactiviteiten van dit bedrijf, aangemerkt als SBI-code 28.1.3 en vallend binnen milieucategorie 4.2, zijn daarmee op deze gronden toegestaan en dus bevestigd. Het voorterrein (de haven) is voorzien van een bestemming Bedrijf - Haven. Het ontwerpplan voorzag reeds in deze bestemmingen en in een daaro afgestemde juiste juridisch-planologische regeling. In de toelichting bleek een aantal onvolkomen te staan. Ook was de juridische planbeschrijving (de uitleg van de juridische regeling) op onderdelen niet helder. De toelichting is naar aanleiding van de zienswijze aangepast.
-
c. In het geldende plan is voor het "Amos"-terrein de bestemming Natuur opgenomen. Het tussen het perceel van reclamant en het “Amos” terrein gelegen perceel heeft in het geldende plan een bestemming Bedrijf. Op dit perceel zijn de bedrijfsmatige activiteiten (een voormalig destructiebedrijf) reeds beëindigd.
In de uitgangspunten voor het voorontwerpbestemmingsplan zoals dat in 2003-2005 is gestart, was voorgenomen voor dit perceel een natuurbestemming op te nemen. Destijds was er sprake van dat Van der Straaten mogelijk zou worden verplaatst naar bedrijventerrein De Loswal. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid zou in het verlengde van de getijdenhaven op het perceel dan een natuurbestemming mogelijk worden gemaakt. Inmiddels is duidelijk dat geen sprake is van verplaatsing van Van der Straaten. De wijzigingsbevoegdheid naar Natuur is al in het nieuwe voorontwerp komen te vervallen. Het perceel van het voormalige destructiebedrijf is abusievelijk wel bestemd als Natuur, maar heeft geen natuurwaarden. Om deze reden wordt het perceel als Groen bestemd. Het bestemmingsplan is hierop aangepast.
Conclusie
Naar aanleiding van zienswijze 1 wordt het bestemmingsplan als volgt aangepast.
- Op het perceel is één bouwvlak opgenomen met een bebouwingspercentage van 75%. Daarmee is aangesloten bij de oorspronkelijke bouwregeling.
- In de toelichting zijn enkele onvolkomen gerepareerd. Ook de juridische planbeschrijving is verduidelijkt. De activiteiten van het bedrijf (milieucategorie 4.2) zijn door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - constructiebedrijf' blijvend mogelijk.
- Het perceel van het voormalige destructiebedrijf heeft geen natuurwaarden en is om deze reden nu als Groen bestemd.
7.1.3 Zienswijze 2
Samenvatting
De zienswijze van Sea-Sun O.G. B.V., ingediend door Adriaanse van der Weel advocaten te Middelburg, heeft betrekking op het perceel aan de Nieuwstraat 11 in Hansweert.
-
a. De geldende bestemming van het perceel Nieuwstraat 11 is Gemengde bebouwing met bijbehorende erven. Het perceel mag op basis van deze bestemming worden gebruikt voor: woningen, winkels, kantoren en gebouwen ten dienste van instellingen voor openbaar bestuur, dienstverlening, religie, cultuur, opvoeding en recreatie, met uitzondering van horecabedrijven. Met de actualisering van het bestemmingsplan is de bestemming gewijzigd in Detailhandel. De gronden zijn daarmee bestemd voor detailhandel en dienstverlening en het wonen in een woning al dan niet met aan-huis-gebonden-beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. Dit betekent een beperking van de gebruiksmogelijkheden. Ook voor andere percelen is dit mogelijk aan de orde.
-
b. Reclamant heeft het gebouw aan de Nieuwstraat 11 in Hansweert in gebruik als logiesfunctie voor 10 arbeidsmigranten. Hiervoor is een omgevingsvergunning verleend. Het pand is aangepast. In het ontwerpbestemmingsplan is geen aanduiding als logiesgebouw opgenomen. Het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan mag niet leiden tot het opnieuw aanvragen van een omgevingsvergunning en met de nieuwe regels in dit nieuwe bestemmingsplan tot afwijzing van een omgevingsvergunning.
-
c. Reclamant geeft aan dat geen sprake is van een logiesgebouw, omdat op basis van het beleid daaronder een gebouw wordt verstaan, waarin meer dan 10 arbeidsmigranten kunnen worden gehuisvest. In het nieuwe bestemmingsplan is het nog slechts toegestaan op het perceel maximaal 4 arbeidsmigranten te huisvesten.
-
d. In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor logies voor meer dan 10 arbeidsmigranten. In het bestemmingsplan is niet duidelijk gemaakt op welke gronden voor huisvesting van arbeidsmigranten een planologische procedure moet worden doorlopen. Niet aangegeven is waarom het beleid is aangescherpt.
Overweging
De gemeente heeft bij de beantwoording van de ingediende zienswijze het volgende overwogen.
-
a. Op basis van de bestemmingsmethodiek, zoals deze ook is toegepast in de overige kernen, zijn de van oorsprong gemengde bestemmingen vervangen door bestemmingen die het feitelijk gebruik bevestigen. De gemeente heeft op basis van de actualiseringsopgave inventarisaties uitgevoerd. In voorliggende situatie was op perceel Nieuwstraat 11 een functie detailhandel aanwezig. Het perceel is daarom voorzien van de bestemming Detailhandel. Conform de gekozen plansystematiek is het nog steeds mogelijk het gebruik van het perceel te veranderen naar Wonen of Kantoor, maar ook voor bijzondere woonvormen en arbeidsmigranten. Hiervoor zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen. Ook andere percelen in de kern zijn op deze wijze van een toegesneden bestemming en wijzigingsprocedures voorzien. Gezien het laag dynamische karakter van de kern Hansweert en de uniformiteit ten opzichte van de andere kernen in de gemeente acht het gemeentebestuur de gekozen plansystematiek aanvaardbaar. Er is niet gekozen om recreatie of maatschappelijke voorzieningen mogelijk te maken. Er is in de omgeving van de Nieuwstraat sprake van een rustige woonwijk. De maat en schaal van de afzonderlijke percelen en de ruimtelijke effecten van maatschappelijke voorzieningen passen niet in een rustige woonwijk. Aanpassing van het bestemmingsplan wordt niet nodig geacht.
-
b. Op basis van de verleende omgevingsvergunning is en blijft de huisvesting van de 10 arbeidsmigranten mogelijk: de omgevingsvergunning blijft rechtsgeldig. Naar aanleiding van de zienswijze wordt aan het perceel een aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 2' toegekend. Met deze aanduiding is ook de huisvesting van arbeidsmigranten toegestaan. In de specifieke gebruiksregels is aangevuld dat ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 2' per bouwperceel maximaal 10 arbeidsmigranten zijn toegestaan. Het bestemmingsplan (verbeelding, regels en toelichting) is naar aanleiding van de zienswijze aangepast.
-
c. Het gemeentelijk beleid ten aanzien van arbeidsmigranten is opgenomen in een beleidsregel voor afwijken bij omgevingsvergunning bij geldende bestemmingsplannen. Deze beleidsregel voor algemene afwijkingen is vertaald naar de regels van het bestemmingsplan Hansweert. Huisvesting van arbeidsmigranten en afstemming op de woonomgeving wordt hierdoor duurzaam, rechtszeker en kwalitatief goed geregeld. Het gemeentebestuur acht de huisvesting van arbeidsmigranten, overeenkomstig de algemene beleidsregel voor afwijken bij omgevingsvergunning in de kernen aanvaardbaar (zie ook paragraaf 5.2.2).
-
1. In de bestemming Centrum en Horeca is onder voorwaarden bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid huisvesting tot 10 arbeidsmigranten mogelijk.
-
2. In de bestemmingen (Wonen, Detailhandel en Kantoor) is de huisvesting van 4 arbeidsmigranten toelaatbaar geacht.
-
3. Voor bijzondere locaties is, altijd na afweging, via een separaat planologisch traject de grootschalige (in elk geval meer dan 10) huisvesting van arbeidsmigranten mogelijk. Dat is alleen in specifieke situaties aan de orde. Het bestemmingsplan Hansweert voorziet niet in deze ontwikkelingen. Er is daarom niet voorzien in een directe toegesneden juridische regeling.
Op basis van de verleende omgevingsvergunning Nieuwstraat 11 is voorzien in een toegesneden regeling. Het bestemmingsplan (verbeelding, regels en toelichting) is naar aanleiding van de zienswijze aangepast.
-
d. Er is in de regels geen sprake van aanscherping van het beleid. Zie ook de beantwoording hiervoor. Huisvesting van arbeidsmigranten binnen een bestemming Maatschappelijk is niet aan de orde. Voor grotere huisvestingslocaties voor arbeidsmigranten wordt altijd een separate planologische procedure gevoerd. Het bestemmingsplan behoeft geen aanpassing.
Conclusie
Naar aanleiding van de zienswijze van Sea-Sun O.G. B.V. is het bestemmingsplan (regels, toelichting en verbeelding) aangepast.
- Ter plaatse van het perceel aan de Nieuwstraat 11 in Hansweert is een aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 2' opgenomen.
- In Detailhandel is in de specifieke gebruiksregels bepaald dat ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 2' de huisvesting van maximaal 10 arbeidsmigranten is toegestaan.
- In de regels (Centrum, Detailhandel, Kantoor, Horeca en Wonen) is de formulering van de algemene wijzigingsbevoegdheid voor de huisvesting van arbeidsmigranten aangepast.