direct naar inhoud van 4.9 Wegverkeerslawaai
Plan: Gijbelandsedijk 11a, 12 en 12a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0693.Gijbdijk11aBWK-VG01

4.9 Wegverkeerslawaai

Normstelling en beleid

De ontwikkelingen binnen het plangebied zijn aan te merken als geluidsgevoelige bestemmingen in het kader van de Wet geluidhinder (Wgh). Het betreft hierbij de mogelijkheid tot het realiseren van 2 nieuwe woningen langs de Gijbelandsedijk. Op grond van de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. De nieuwe woningen komen te liggen binnen de wettelijke geluidszone van de Graafdijk-West en de Gijbelandsedijk, welke een snelheidsregime van 60 km/h kennen. Ten aanzien van deze wegen dient te worden voldaan aan de normen van de Wgh. Nieuwe woningen langs bestaande gezoneerde wegen dienen in principe ingevolge de Wgh te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Ontheffing is eventueel onder voorwaarden mogelijk voor een geluidsbelasting tot maximaal 63 dB voor burgerwoningen en tot maximaal 58 dB voor agrarische bedrijfswoningen. Deze waarden zijn inclusief aftrek conform artikel 110g Wgh.

Conform het bouwbesluit dient een binnenwaarde van 33 dB te worden gegarandeerd in de woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0693.Gijbdijk11aBWK-VG01_0003.png"

Foto: Graafdijk-West met zicht op projectgebied aan overzijde

Akoestisch onderzoek

Berekeningsuitgangspunten

Op basis van verkeerstellingen zijn verkeersprognoses opgesteld voor het einde van de planperiode (2020) en is akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Op de Graafdijk-West bedraagt de verkeersintensiteit momenteel circa 2.865 mvt/etmaal (op basis van verkeerstellingen uit 2009). Door de autonome groei met 1% per jaar kan deze verkeersintensiteit toenemen tot circa 3.100 mvt/etmaal in 2020. De verkeersintensiteit op de Gijbelandsedijk kan toenemen tot 500 mvt/etmaal in 2020. De verkeerssnelheid op beide wegen bedraagt maximaal 60 km/h. Beide wegen zijn verhard met fijn asfalt of een akoestisch vergelijkbaar asfalttype.

Geluidssituatie ten gevolge van gezoneerde wegen

Om de geluidsbelasting van het verkeer aan de gevel van de 2 nieuwe woningen te bepalen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder (RMG 2006). Uit dit onderzoek (zie Bijlage 2) blijkt dat de geluidsbelasting op de woningen als gevolg van het verkeer op de Graafdijk-West maximaal 52 dB bedraagt (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) op 26 m uit de wegas. Ten gevolge van het verkeer op de Gijbelandsedijk bedraagt de maximale geluidsbelasting eveneens 52 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij wordt dan ook niet voldaan aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor gezoneerde wegen.

Onderzocht is of geluidsbeperkende maatregelen mogelijk zijn. Hierbij kan worden gedacht aan maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet mogelijk of doelmatig. Beide wegen zijn belangrijke ontsluitingswegen binnen het gebied. Omdat deze ontsluitingsfunctie niet kan worden overgenomen door een andere weg maar vanuit bereikbaarheidsoogpunt gehandhaafd moet blijven, is het beperken van de verkeersomvang of wijzigen van de samenstelling van het verkeer niet mogelijk. Een verdere verlaging van de maximumsnelheid is niet wenselijk, aangezien de wegen buiten de bebouwde kom gelegen zijn en een belangrijke functie vervullen. Een maximumsnelheid lager dan 60 km/h is voor dergelijke wegen niet wenselijk en stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype. Een dergelijke maatregel stuit vanwege de kosten op overwegende bezwaren van financiële aard en is uit kostenefficiency oogpunt ongewenst.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren landschappelijke aard en financiële aard. Het vergroten van de afstand tussen de weg en de ontwikkeling is niet mogelijk. Het bouwplan is dan niet meer in te passen.

Cumulatie

In de Wgh is aangegeven dat bij de besluitvorming rond hogere grenswaarden ook cumulatie in acht dient te worden genomen. Om die reden is de cumulatie van de geluidsbelasting als gevolg van beide wegen inzichtelijk gemaakt.

Conform de regels voor cumulatie zijn de correcties conform artikel 110g Wgh niet toegepast. De weergegeven geluidswaarden liggen daardoor hoger dan de eerder gepresenteerde waarden.

De maximale gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt 60 dB. De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op zowel de Graafdijk- West als de Gijbelandsedijk bedraagt hier 57 dB exclusief aftrek conform artikel 110g Wgh. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de gecumuleerde geluidsbelasting niet tot een onaanvaardbare toename leidt.

Conclusies

De wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt echter overschreden als gevolg van verkeer op de gezoneerde Graafdijk-West en de Gijbelandsedijk. Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen hier niet mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren. De gecumuleerde geluidsbelasting staat het verlenen van hogere grenswaarden niet in de weg. Dit betekent dat ten behoeve van de ontwikkeling van de 2 nieuwe woningen langs de Gijbelandsedijk hogere grenswaarden vastgesteld moeten worden. Het besluit hogere waarden is opgenomen in Bijlage 3. De volgende hogere waarden dienen te worden vastgesteld als gevolg van wegverkeerslawaai:

ontwikkeling   aantal   geluidbelasting   geluidsbron  
woningen   2   52 dB   Graafdijk-West  
  2   52 dB   Gijbelandsedijk  

De verleende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.

Bij de woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform bouwbesluit) in de verblijfsruimten worden gegarandeerd door maatregelen aan de gevel en zal sprake zijn van een geluidsluwe zijde.