direct naar inhoud van 4.3 Wegverkeer- en spoorweglawaai
Plan: Schelluinen-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.BP6001-vast

4.3 Wegverkeer- en spoorweglawaai

In opdracht van Adcim B.V. is door Voortman ingenieurs een akoestisch onderzoek1uitgevoerd voor de ontwikkelingen in het plangebied. Het betreft de bouw van 37 woningen. De woningen zijn ten aanzien van spoorweglawaai gesitueerd binnen de geluidszone van de Betuwelijn (traject 671). Ten aanzien van wegverkeerslawaai zijn de woningen (deels) gesitueerd binnen de geluidszone van de A15 en de invloedssfeer van de Nolweg, Kerkboomstraat en de Jan Snouckstraat.

Doel van het onderzoek is om in het kader van de ruimtelijke onderbouwing de geluidsbelasting op de woning te bepalen en te toetsen aan de Wet geluidhinder (Wgh). Onderstaand zijn de conclusies van dit onderzoek opgenomen. Een volledige rapportage van het onderzoek is te vinden in de separate bijlagen.

Conclusie

Uit het onderzoek blijkt dat:

  • voor 6 woningen een (deel van de) gevel als dove gevel moet worden uitgevoerd;
  • de berekende geluidsbelasting ten gevolge van de A15 op de woningen in deellocatie 'Waterwonen' maximaal 53 dB bedraagt, inclusief 100g Wgh;
  • voor 9 woningen in deellocatie 'Waterwonen' een hogere grenswaarde moet worden aangevraagd;
  • de berekende geluidsbelasting ten gevolge van de Nolweg maximaal 44 dB bedraagt, inclusief aftrek artikel 100g Wgh. De geluidsbelasting van deze 30 km/h-weg wordt niet getoetst aan de Wgh, maar is in het belang van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk gemaakt. Deze geluidsbelasting is ruimschoots lager dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai;
  • de geluidsbelasting ten gevolge van de Kerkboomstraat en de Jan Snouckstraat (30 km/h-wegen) gezien de lage etmaalintensiteit op deze wegen en de grote afstand tot de woningen op voorhand niet akoestisch relevant zijn;
  • de berekende geluidsbelasting op de woningen ten gevolge van de Betuwelijn maximaal 54 dB bedraagt en lager is dan de voorkeursgrenswaarde 55 dB voor spoorweglawaai;
  • om conform afdeling 3.1 van het Bouwbesluit een binnenniveau van maximaal 33 dB in de verblijfsgebieden van de woning te realiseren een aanvullend akoestisch onderzoek geluidswering gevels uitgevoerd dient te worden. Met een geluidsbelasting van ten hoogste 56 dB, exclusief aftrek artikel 110g Wgh, is de karakteristieke geluidswering van de gevel met standaard bouwconstructies en lichte suskasten of gebalanceerde ventilatie relatief eenvoudig te realiseren. Het dimensioneren van deze geluidswerende voorzieningen dient bij het indienen van de bouwvergunningsaanvraag nader uitgewerkt te worden.