Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Dorpskern Giessenburg
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0689.BP2012-vast

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie "Giessenlanden Buitengewoon" (2008)
De structuurvisie bevat de uitgangspunten en potenties voor de toekomstige ontwikkelingen in Giessenlanden. De structuurvisie geeft een streefbeeld van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente.
 
Planspecifiek
Voor Giessenburg is een scenario geschetst waarbij een aantal uitgangspunten richtinggevend zijn. Deze zijn hieronder voor zover relevant beschreven. Daarin past het dat de dorpsuitbreiding in oost-west richting worden beperkt. Er moeten keuzes worden gemaakt tussen de verschillende uitbreidingsrichtingen om het dorp compact te houden en zichtlijnen te behouden. Uitbreiding dient nadrukkelijk te worden gezocht in de zuid(oost)richting, omdat hier het dorp kan worden afgerond zonder dat de openheid en zichtlijnen worden aangetast. Wel kan in de oksels van Giessenburg nog een kleine invulling langs het lint plaatsvinden tot de nieuwe harde dorpsgrens die wordt gevormd door een brede waterloop, waarin watercompensatie gevonden kan worden voor de woningbouw. De uitbreiding dient te worden ingepast in het landschap. De enorme aanwezigheid van het water en het slagenpatroon dienen als uitgangspunt te worden genomen.
 
UItsnede structuurvisiekaart (plangebied binnen rode cirkel)
 
In de structuurvisie zijn hoofdzakelijk het bestaande gebruik en kwaliteiten weergegeven. De oranje vijfhoek is de aanduiding voor het woonzorgcomplex. Dit is middels een wijzigingsbevoegdheid opgenomen in dit bestemmingsplan. De groen rode arcering staat voor mogelijke woningbouw. Dit valt echter buiten het bestemmingsplangebied. Het groende vlak betreft de zwembadlocatie. Dit is in de structuurvisie aangemerkt als mogelijk transformatiegebied. Tot slot is nog een kleine rode strook opgenomen voor woningbouw. Dit betreft de locatie Doetse Vliet III. Deze strook valt niet binnen onderhavig plan. De overige aanduidingen in het plangebied betreffen het bestaand gebruik. 
 
Onderstaand zijn de voor dit bestemmingsplan van de kern Giessenburg relevante uitgangspunten overgenomen uit de structuurvisie. Daar waar relevant is aangegeven hoe dit in onderhavig plan verwerkt is:
  • Onderzoek en ervaringen elders hebben geleerd dat het behoud van winkelvoorzieningen in elk geval niet lukt met het bijbouwen van woningen. Bundeling en concentratie van het winkelaanbod kan wel zorgen voor versterking van een centrum. Giessenlanden onderscheidt drie winkelcentra (Arkel, Giessenburg, Hoornaar) en beoogt deze te behouden c.q. te versterken;
  • In elke kern dient een mix van (basis)voorzieningen aanwezig te zijn, daarbij wordt gedacht aan een school, speelplaats, begraafplaats en dorpshuis. Binnen de gemeente Giessenlanden speelt momenteel de discussie over de voorzieningen in elke kern. Deze discussie heeft vooralsnog niet tot aanvullende keuzes op de structuurvisie geleid;
  • De beeldkwaliteit in de historische kernen en linten wordt versterkt. Voornamelijk langs de Giessen en in Hoornaar, Noordeloos en Giessen-Oudekerk dient de beeldkwaliteit voor de toekomst gewaarborgd en versterkt te worden. Aandacht voor cultuurhistorie is vanzelfsprekend;
  • Het is van groot belang dat de karakteristieke doorzichten vanuit het bebouwingslint naar het open achterland en de Giessen behouden blijven. In onderhavig plan is dit verankerd door het opnemen van stringente bouwvlakken. Hiermee wordt voorkomen dat hoofdbebouwing te dicht tegen elkaar komt te staan en de doorzichten verloren gaan;
  • Voldoende water en groen in de kernen realiseren zodat ook vanuit de kernen een link met het omliggende landelijke gebied wordt gemaakt en het landschap als het ware in de dorpen wordt voortgezet en zichtbaar blijft. In onderhavig plan zijn, in tegenstelling tot het vigerende bestemmingsplan, groenstroken opgenomen. Het bestaande kwalitatieve groen wordt op deze wijze specifiek beschermd. Aanvullend zijn bij de uitbreiding van Doetse Vliet II ruime groenstroken opgenomen om aan te sluiten op de kwalitatieve ambitie van voldoende groen voor de kernen in de structuurvisie;
  • De visie gaat uit van kwalitatief hoogwaardige uitbreidingen, passend in het landschap. Ook bij inbreiding dienen nieuwe woningen zoveel mogelijk ingepast te worden in de bestaande situatie. Bij alle woningbouwprojecten dient aandacht te zijn voor cultuurhistorie en beeldkwaliteit; De uitbreidingen van de kern Giessenburg betreft in hoofdzaak Doetse Vliet I en II. Deze plannen zijn in een eigen planologisch procedure reeds ruimtelijke gemotiveerd. Bij de ontwikkeling van deze buurten zijn stedenbouwkundige randvoorwaarden gesteld waarin cultuurhistorie en beeldkwaliteit mede een rol speelden. Voorts is een welstandsnota in de gemeente van kracht. Op deze wijze worden de cultuurhistorische aspecten en de bestaande beeldkwaliteit aanvullend beschermd. Tot slot zijn de waardevolle cultuurhistorische panden beschermd door middel van een aanduiding in onderhavig plan. Middels de aanduiding worden aanvullende regels gesteld met als doel de bestaande kwaliteiten te waarborgen.
  • Woningen dienen in eerste instantie op inbreidingslocaties te worden gebouwd alvorens de uitbreidingslocaties benut worden. Per kern worden op de structuurvisiekaart de mogelijke inbreidingslocaties aangegeven. In onderhavig plangebied zijn een aantal boerderijen omgezet tot woningen. De inbreiding in Giessenburg dan ook gelijk op met de uitbreiding. De kern Giessenburg sluit dan ook goed aan op de ambitie van de structuurvisie om het bestaande grondgebied zorgvuldig te hergebruiken.
  • Gezien de vergrijzing worden onder andere geschikte woningen voor ouderen ontwikkeld. Hierbij kan gedacht worden aan mantelzorg of woonzorgcomplexen (wozoco’s). Wozoco’s dienen in de nabijheid van voorzieningen te worden gerealiseerd en zijn daarom gesitueerd in Arkel, Giessenburg en Hoornaar. Wozoco’s kunnen op verschillende manieren worden vormgegeven. Binnen de bestaande bebouwing worden de mogelijkheden voor mantelzorg uitgebreid. Hierbij wordt aangesloten op de Nota Zorg in het Buitengebied van de provincie; 
Visie per kern (Giessenburg):
  • Herstructurering van het Sportpark is noodzakelijk om een extra voetbalveld te kunnen creëren en de sportzaal uit de kern te kunnen plaatsen. Over dit punt is in de raad van september 2010 besloten om gedurende de collegeperiode van (2010 tot 2014) hier geen geld voor beschikbaar te stellen. Dit punt van de visie is zodoende uitgesteld;
  • Realisering wozoco in noordwestelijke hoek van Giessenburg (ten zuiden van de Giessen).
Onderhavig bestemmingsplan omvat een consoliderend bestemmingsplan. In de visie gaat het merendeel van de voor Giessenburg relevante uitgangspunten over het behoud van bestaande (beeld-)kwaliteiten. Omdat het hoofdzakelijk een consoliderend plan betreft wordt dan ook voldaan aan de meeste uitgangspunten.
Voorts worden nog een aantal specifieke eisen gesteld aan de inrichting van de kern. Voor het woonzorgcomplex is in onderhavig plan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Zodat wanneer de uitwerking van het plan gereed is, dit met een eenvoudige procedure planologisch mogelijk gemaakt kan worden. 
2.4.2 Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (2010)
De gemeente Giessenlanden heeft haar verkeersbeleid opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP). Dit GVVP beschrijft per mobiliteitsthema het door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader inzake uiteenlopende mobiliteitsonderwerpen. Daarnaast geeft het de oplossingsrichtingen weer, waarbinnen het algemeen bestuur vindt dat de geconstateerde knelpunten met betrekking tot mobiliteit gevonden en opgelost moeten worden. Dit beleidskader vormt voor het dagelijks bestuur het instrument om door middel van een uitvoeringsprogramma de vastgestelde knelpunten inzake mobiliteitsvraagstukken aan te pakken en op te lossen.
Terwijl de gemeente Giessenlanden met dit beleidsplan invulling geeft aan een 'duurzaam veilige mobiliteitsambitie', houdt zij ook vast aan de uitgangspunten van het provinciale structuurplan. De gemeente vervult haar rol als 'Poortwachter van het Groene Hart' waar zij zich inspant voor een blijvende groene omgevingskwaliteit met een groot respect voor het in stand houden en versterken van cultuurhistorische structuren. Daarnaast staat de gemeente ook voor een ontwikkelopgave van de 'Merwedezone' die zij graag in samenspraak en samenwerking met haar partners vanuit een gedragen gebiedsvisie ontwikkelt. De gemeente Giessenlanden zoekt hierbij naar het optimum waar het gaat om verkeersveiligheid, kwaliteit van de leefomgeving met respect voor milieu, groen en een goede ruimtelijke ordening.
 
Gemeente Giessenlanden neemt het initiatief om samen met het waterschap Rivierenland en met de provincie Zuid-Holland, een goede vrachtwagenroutering te organiseren waarover alle zwaar verkeer, inclusief de gevaarlijke stoffen, vervoerd kan worden. Doel hierbij is dat alle woonkernen goed voor zwaar verkeer worden ontsloten. De gemeente stelt geen aparte route vast voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit verkeer volgt in beginsel de (algemene) route voor vrachtverkeer. De uiteindelijke eindbestemming zal niet altijd langs 'de route' liggen, maar het ligt voor de hand dat chauffeurs deze zo lang mogelijk volgen. Voor de chauffeur met gevaarlijke stoffen is dat zelfs een wettelijke verplichting. Om die reden is het apart instellen van een gevaarlijke stoffenroute niet nodig.
 
Planspecifiek
Onderhavig plan betreft hoofdzakelijk een actualisatie van een bestemmingsplan. In onderhavig plan zijn geen grote toekomstige ontwikkelingen opgenomen die niet passen binnen de bestaande infrastructuur. Het GVVP vormt derhalve geen belemmering voor onderhavig plan.
2.4.3 Nota Volkshuisvesting (2007)
Het belangrijkste uitgangspunt van de gemeente is dat alle inwoners en sociaal en economische gebondenen, die dat willen, in de gemeente Giessenlanden passende huisvesting kunnen krijgen. Dat geldt voor alle doelgroepen in de gemeente en in het bijzonder voor de starters, de senioren en de lagere inkomensgroepen. De gemeente wil daartoe als krachtig regisseur optreden door voldoende ruimtelijke capaciteiten te creëren, door het ondersteunen van herstructurering van het bestaande en door sturing te geven aan de invulling daarvan.
Op basis van een analyse van de woningbehoefte is ter concretisering van de ambities van de gemeente een programma opgesteld dat bestaat uit:
  1. een nieuwbouwprogramma, dat belangrijke accenten legt op huurwoningen, woningen voor starters, levensloopbestendige woningen, wonen en zorg en doorstroming. Vooralsnog gaat het nieuwbouwprogramma op basis van migratiesaldo=0 uit van 500 woningen tot 2020 conform de provinciale uitgangspunten. Omdat onduidelijk is of dit voldoende is voor de eigen woningbehoefte, zal de ontwikkeling daarvan nauwkeurig in de gaten worden gehouden en worden zo nodig extra bouwgronden ontwikkeld;
  2. het voornemen om het gemeentelijke programma op basis van de aangegeven behoefte per kern te vertalen naar locaties; een en ander in relatie tot de Structuurvisie;
  3. een programma ten aanzien van de bestaande woningvoorraad dat gericht is op:
    1. het meer levensloopbestendig maken van de sociale huurvoorraad;
    2. minimaal handhaven van de omvang van de kernvoorraad;
    3. het waar mogelijk verkopen van geselecteerde sociale huurwoningen, met name aan starters, onder de strikte voorwaarde dat de opbrengst weer in de sociale woningbouw in Giessenlanden wordt ingezet;
    4. het creëren van woon-zorgzones;
    5. het stimuleren van het levensloopbestendig maken door eigenaar-bewoners van hun eigen woning; d. de ontwikkeling van een beleid ten aanzien van startersregelingen; e. het monitoren van de uitvoering en de effecten van het beleid. 
Planspecifiek
Het gemeentelijk beleid is onder andere gericht op het versterken van de voorzieningenstructuur en het verbeteren van de leefbaarheid in de kern Giessenburg. Hierbij is het behoud en/of de versterking van de geconcentreerde voorzieningen van belang. In onderhavig plan worden twee extra woningen mogelijk gemaakt. Deze uitbreiding heeft maar zeer beperkte volkshuisvestelijke gevolgen.
2.4.4 Verordening Erfgoed
De gemeente Giessenlanden heeft een verordening Erfgoed opgesteld. De voormalige monumentenvergunning is geïntegreerd in de omgevingsvergunning onderdeel van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). In de verordening zijn de gemeentelijk en rijksmonumenten aangewezen.
 
Het is in artikel 2.2 van de Wabo bepaald dat het verboden is zonder een omgevingsvergunning een krachtens een verordening aangewezen monument te slopen, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen of te herstellen, te gebruiken of te laten gebruiken op een wijze waarop het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht. Een extra overweging voor het volledig integreren van de monumentenvergunning in de omgevingsvergunning is dat de verlening van de monumentenvergunning in de praktijk vaak samenliep met de verlening van de bouwvergunning of de aanlegvergunning.
 
De erfgoedverordening bevat de mogelijkheid om nadere regels te stellen. De Wabo ziet op vergunningen en ontheffingen en niet op nadere regels. Het college blijft hiervoor het bevoegd gezag. Het inhoudelijke toetsingskader van de omgevingsvergunning inzake de gemeentelijke monumenten is in de verordening bepaald.
 
Planspecifiek 
De monumenten in onderhavig plan zijn aangeduid met de aanduiding 'Cultuurhistorische waarde'. De te beschermen waarden zijn inhoudelijk voldoende gewaarborgd in de verordening Erfgoed. De aanduiding is hoofdzakelijk informatief. In de regels zijn enkel een aanvullende eisen opgenomen wanneer er verzocht wordt tot splitsing van panden.