direct naar inhoud van 3.2 Verkeersstructuur
Plan: Bedrijventerrein Arkel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.BP1100-vas2

3.2 Verkeersstructuur

Ontsluiting autoverkeer

Het bedrijventerrein Arkel wordt aan de noordzijde ontsloten vanaf de A27 (Utrecht-Breda) en vanaf de zuidzijde vanaf de A15 (Rotterdam-Nijmegen). Doordat het terrein zich bevindt aan de noodwestzijde van de kern Arkel, maakt een groot deel van het verkeer van en naar de A15 gebruik van de route Schotdeuren-Dam-Schoolstraat. Deze route loopt vrijwel geheel door de kern Arkel, waardoor overlast aanwezig is ten gevolge van het vrachtverkeer. Om overlast zoveel mogelijk te beperken is in 2002 een verbod in werking getreden voor vrachtwagenverkeer voor de route Dam-Schotdeuren (inclusief kruispunt Dam/Raadhuisstoep), met uitzondering van het vrachtverkeer dat een bestemming in Arkel of op het plangebied bedrijventerrein Vlietskade heeft en vanuit de richting Gorinchem komt. De door het gebied lopende oude Vlietskade is de enige weg die aansluiting geeft op het externe wegennet: in noordelijke richting op de Stationsweg in Arkel en in zuidelijke richting naar Gorinchem.

Gezien het smalle profiel van de weg, is het echter niet raadzaam dat grote hoeveelheden verkeer van deze weg naar Gorinchem gebruikmaken. Hiervoor is de route over de Dam meer geschikt.

In de structuurvisie 'Giessenlanden Buitengewoon' is aangegeven dat ontsluiting van het bedrijventerrein Vlietskade in Arkel verbeterd dient te worden. Dit wordt in gezamenlijkheid met andere betrokken wegbeheerders, zoals het waterschap en de gemeente Gorinchem nagestreefd.

Voor Rijksweg A27 is een startnotitie opgesteld voor een studie naar een betere doorstroming1. Om te kunnen beoordelen of vergroting van de wegcapaciteit een goede oplossing voor de problemen biedt, worden de effecten hiervan onderzocht. Dit onderzoek wordt beschreven in een milieueffectrapport (MER). In de startnotitie wordt een aantal alternatieven gepresenteerd die de problemen op de A27 kunnen oplossen en die in het MER zullen worden onderzocht. Het MER voorspelt de effecten in 2020 voor de thema's verkeer en vervoer, ruimtegebruik, woon- en leefmilieu en natuurlijke omgeving. Om de toekomstvastheid van de oplossing te kunnen aangeven, zal voor de verkeerseffecten een doorkijk op de langere termijn worden gemaakt. Ook voor de geluid- en luchteffecten zal dit plaatsvinden. De genoemde startnotitie vormt het onderzoeksvoorstel voor de MER. Deze startnotitie markeert het begin van een procedure om tot een MER te komen.

Met de aanpak van de A27 tracht de gemeente het sluipverkeer zoveel mogelijk terug te dringen. Ook is een extra aansluiting op de A27 actueel ter ontsluiting van het bedrijventerrein Groote Haar in de gemeente Gorinchem. Over de aansluiting van de Groote Haar op de A27 vindt nog besluitvorming plaats. Ook hierbij is van belang dat sluipverkeer zoveel mogelijk dient te worden tegengegaan en in elk geval niet mag toenemen.

Openbaar vervoer

Het gebied wordt per openbaar vervoer ontsloten door een buurtbusverbinding tussen Gorinchem en Leerdam en een busverbinding tussen Gorinchem (station) en Utrecht (Centraal Station). Er bevinden zich geen haltes op het bedrijventerrein. De dichtstbijgelegen halte bevindt zich ter hoogte van de kruising van de Schotdeuren met de Prinses Beatrixstraat en bij het NS-station van Arkel. Hierdoor bevinden de haltes zich voor een groot deel op een relatief grote loopafstand (meer dan 600 m) van het bedrijventerrein. Het station van Arkel bevindt zich op circa 400 m van de noordelijke toegang tot het bedrijventerrein. Op dit station halteren volgens een uurdienstregeling de treinen van de railverbinding Dordrecht-Geldermalsen. Gezien de nabijheid van het station is de locatie redelijk ontsloten per openbaar vervoer.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het langzaam verkeer maakt op het bedrijventerrein op de meeste plaatsen gebruik van dezelfde wegen als het autoverkeer. Alleen op de centraal door het gebied lopende oude Vlietskade bevinden zich fietsstroken. Voetpaden zijn nergens aanwezig. Voetgangers dienen gebruik te maken van de rijbaan, de berm of de erven van de bedrijven.