Plan: | Smokkelhoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0678.smokkelhoek-vast |
Toetsingskader
Het verkeer dient veilig te worden afgewikkeld, waarbij doorstroming van belang is, zeker op de hoofdwegen.
Onderzoek: Referentiesituatie en milieueffecten voornemen
Gemotoriseerd verkeer
Het bedrijventerrein wordt via de Rijksweg en Smokkelhoekweg (twee aansluitingen) ontsloten voor autoverkeer.
Fietsverkeer
Fietsverkeer kan gebruik maken van de hoofdontsluiting, waarop fietssuggestiestroken zijn aangegeven. Op andere interne wegen zorgt de maatvoering voor een voldoende veilige verkeerssituatie.
Openbaar vervoer
In de nabijheid van het bedrijventerrein is een bushalte.
Parkeren
Het parkeren gebeurt op het eigen bedrijfsperceel. Ter plaatse van de leidingstrook aan de zuidkant van het bedrijventerrein, wordt door de bedrijven aan de noordzijde van de Kloosterpoort geparkeerd (intensief ruimtegebruik). Daarnaast is in de zuidwesthoek van het bedrijventerrein ruimte voor vrachtwagens die 's nachts overblijven zonder een directe binding met een bedrijf (doorgaand transport). Het bedrijventerrein biedt voldoende parkeermogelijkheden.
Vestiging van mogelijk mer-(beoordelings)plichtige bedrijven
De vestiging van mogelijke mer-(beoordelings)plichtige bedrijven (in het milieuspoor) leidt niet tot een ander beeld van de verkeersontsluiting, het fietsverkeer, het openbaar vervoer en parkeren. De vestiging/wijziging of uitbreiding van individuele bedrijven op voor het overgrote merendeel reeds bestaande bedrijventerrein zal niet leiden tot een relevant ander verkeersbeeld dat de verkeersontsluiting beïnvloedt.
Verkeersgeneratie
Destijds is de te verwachten verkeersintensiteit onderzocht. Hierop is de hoofdontsluitingstructuur ingrijpend gewijzigd. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe hoofdweg centraal door het plangebied, met doorgaande verbindingen tussen de twee aansluitingen op de Smokkelhoekweg en de aansluiting op de Rijksweg. Door deze koppeling van aansluitingen is er geen directe noodzaak voor een extra aansluiting op de Rijksweg. Immers, in geval van calamiteiten kan van de twee andere aansluiting gebruik worden gemaakt. De huidige ontsluitingsstructuur heeft voldoende capaciteit om de uitbreiding van het bedrijventerrein te faciliteren.
Conclusie
De bereikbaarheid van het bedrijventerrein is voor alle modaliteiten, afgezien het openbaar vervoer, redelijk tot goed te noemen. De capaciteit en structuur zijn voldoende voor het opvangen van het extra verkeer dat met de uitbreiding van het bedrijventerrein samenhangt.