Plan: | Kapelle Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0678.buitengebied-OW01 |
Huidige situatie
Door de ligging tussen twee zeearmen beschikt de gemeente over grote lengten aan waterkeringen. De zeedijk langs de Oosterschelde en de Westerschelde alsmede de dijken langs het Kanaal door Zuid-Beveland behoren tot de primaire waterkeringen. Ten aanzien van de primaire waterkeringen is in het IOP vermeld dat dijken met een dergelijke functie de planologische bestemming "waterstaatswerken" dient te krijgen, dan wel een meervoudige planologische bestemming waarbij de waterstaatkundige functie primair is. Ingevolge de Keur waterkeringszorg (juli 2000) moet bij waterkeringen rekening worden gehouden met het onderscheid in kernzone (belang waterkering primair), beschermingszone en buitenbeschermingszone.
In het landelijk gebied komen verder nog veel binnendijken voor waarbij de waterstaatkundige functie primair is. Deze binnen dijken moeten voorkomen dat bij calamiteiten een te groot gebied overstroomt. De waterstaatkundige functie van deze binnendijken (of secundaire dijken) dient ook in het bestemmingsplan vastgelegd te worden.
Ontwikkelingen
Ten aanzien van de waterkeringen worden, gelet op de recent in werking getreden Keur Waterschap Zeeuwse Eilanden 2007, geen nieuwe ontwikkelingen voorzien.
Streefbeeld
Vastleggen van de waterstaatskundige functie van de primaire waterkeringen en binnendijken in de bestemmingsregeling. Bij een groot aantal binnendijken zal daarbij tevens bescherming vanuit landschappelijke, cultuurhistorische en natuurwetenschappelijke overwegingen aan de orde zijn.
Veiligheid
De in het plangebied voorkomende primaire en secundaire waterkeringen worden als zodanig bestemd. In de regels wordt het dijklichaam (de kernzone van de waterkering) voorzien van een toegesneden bestemming, waarmee de waterstaatkundige functie wordt veiliggesteld. De beschermingszones langs de waterkeringen worden niet in de bestemmingsregels geregeld. De reden daarvoor is dat het Waterschap Zeeuwse Eilanden het bevoegd gezag is en op basis van de Keur alle risico-activiteiten kan reguleren en toetsen en ook mogelijkheden heeft voor handhaving. Regeling via het planologische spoor voegt daaraan niets toe. Als de keurzonering in de bestemmingsregeling wordt opgenomen, wordt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente het bevoegd gezag in de planologische procedure, waardoor ongewenste vermenging van bevoegdheden ontstaat. Het is niet zinvol of gewenst dat het college van burgemeester en wethouders in het kader van het bestemmingsplan – na advies van de waterbeheerder – als bevoegd gezag besluiten neemt met betrekking tot het bouwen op waterkeringen of in beschermingszones.
Met het Waterschap Zeeuwse Eilanden is afgesproken dat de keurzonering op een gedetailleerde toelichtingkaart (zie bijlage 12) wordt opgenomen in het bestemmingsplan en dat de gemeente bij bouwaanvragen in de keurzones initiatiefnemers verwijst naar het Waterschap. De bij de toelichting gevoegde kaart met de keurzones voor de waterkeringen heeft een signaleringsfunctie. Aanvullend zal worden bezien of het mogelijk is bij het digitaal raadplegen van de verbeelding via internet een signaalfunctie op te nemen voor de gronden binnen de keurzones.