direct naar inhoud van 2.3 (Boven) gemeentelijk beleid
Plan: Kern Borssele 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0654.BPBS2012-vo02

2.3 (Boven) gemeentelijk beleid

2.3.1 Thematische regiovisie De Bevelanden; wonen, werken en recreëren in de regio

Analyse

In dit gezamenlijk document van de gemeenten Noord-Beveland, Goes, Borsele, Kapelle en Reimerswaal is een visie geformuleerd met betrekking tot de thema’s wonen, werken en recreëren.

Toetsing en conclusie

Het volgende is voor de kern Borssele van belang:

  • 1. voldoende keuze voor woon(milieus) bieden;
  • 2. opvangen van de woonvraag zo veel mogelijk binnenstedelijk door herstructurering, transformatie of inbreiding;
  • 3. benutten c.q. versterken van de ruimtelijke diversiteit door onderscheid tussen zogenaamde ontwikkelingszones (gebieden waar gebouwd mag worden voor de eigen woningbehoefte en voor mensen van buiten de regio) en balansgebieden (gebieden met een terughoudend woningbouwbeleid). De kern Borssele is gelegen in een balansgebied;
  • 4. mogelijkheden houden voor nieuw woningaanbod in een balansgebied, onder voorwaarde dat het evenwicht (de balans) in de kern en de directe omgeving niet wordt verstoord.

Bestaande bouwmogelijkheden worden opnieuw bevestigd. Incidenteel is sprake van een wijzigingsbevoegdheid waarmee beperkte nieuwe woningbouw mogelijk wordt gemaakt. Het opnemen van deze mogelijkheden draagt zorg voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit.

De actualisering geeft invulling aan dit beleidskader.

2.3.2 Structuurvisie Borsele 2009-2014

Analyse

De Structuurvisie Borsele 2009-2014 is opgesteld binnen de kaders van de Wro en is de opvolger van de Bosatlas 2003. De structuurvisie dient een tweeledig doel:

  • de structuurvisie fungeert als een gemeentelijk structuurbeeld op hoofdlijnen dat in de praktijk kan dienen als “werkdocument” bij het nemen van ruimtelijke beslissingen;
  • de structuurvisie biedt op grond van de Wro de mogelijkheid om kosten te verhalen bij beoogde en in de structuurvisie opgenomen ontwikkelingen.

In de structuurvisie is op hoofdlijnen vastgelegd waar de gemeente op maatschappelijk, economisch en ruimtelijk gebied zou moeten staan in 2014. Uitgangspunt hierbij is dat de structuurvisie voldoende ruimte moet bieden om nadere afwegingen te maken.

Er zijn drie centrale beleidsdoelen voor het ruimtelijk beleid voor het grondgebied van de gemeente Borsele geformuleerd:

  • behoud en versterking van de fysieke en sociaal-maatschappelijke kwaliteiten van Borsele; uitgangspunt bij nieuwe ontwikkelingen is dat ruimtelijke contrasten en de sociaal-maatschappelijke structuur in de gemeente worden behouden en versterkt, dan wel (beter) worden benut;
  • inzichtelijk maken van toekomstige plannen met een ruimtelijke en/of sociaalmaatschappelijke component; uitgangspunt hierbij is dat deze toekomstige plannen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de gemeente;
  • streven naar een duurzame aanpak: bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen wordt het aspect duurzaamheid meegewogen; het streven is om energie afhankelijkheid te verkleinen. Overlast zoals geluid en geur, wordt zoveel mogelijk beperkt ten opzichte van milieugevoelige functies. Daarnaast wordt de beschikbare ruimte zo zorgvuldig mogelijk gebruikt. Ruimtelijke ontwikkelingen zijn tevens gericht op het vergroten van de toekomstbestendigheid van het gebied, zowel economisch als sociaalmaatschappelijk als fysiek.

Toetsing en conclusie

De volgende strategie wordt voorgestaan:

  • vanwege de ligging nabij de aangrenzende industrie in het Sloegebied, vormt de milieusituatie een aandachtspunt. Bij ontwikkeling van plannen wordt rekening gehouden met milieuhinder vanuit het Sloegebied. Daarnaast wordt de fysieke afscherming van het dorp versterkt door het groenproject 't Sloe aan de noord- en westzijde van Borssele te realiseren;
  • het beschermd dorpsgezicht (waaronder het fysieke dorpshart) wordt versterkt, waarbij de nadruk ligt op de inrichting van de openbare ruimte en de eisen aan monumenten/welstandseisen aan gebouwen;
  • er wordt ingezet op het behoud van het bestaande voorzieningenniveau, dan wel versterking met kleinschalige detailhandel en/of diensten. Gelet op de perifere ligging van Borssele verdient het behoud van een kleinschalige detailhandelsvoorziening in de kern de aandacht. Nieuwe (locaties voor) voorzieningen worden bij voorkeur gesitueerd rondom het sociaal-maatschappelijk dorpshart;
  • voor woningbouw ligt de nadruk op inbreidings- of herstructureringslocaties. Bij het ontwikkelen van nieuwe woningen wordt zorgvuldig omgesprongen met de milieuhinder vanuit het Sloegebied.

Het te actualiseren bestemmingsplan is opgesteld in overeenstemming met de vorengenoemde strategie.

2.3.3 Groen in Kwaliteit; Woonvisie 2010-2015

Analyse

De Woonvisie Borsele 2010 - 2015 schetst een samenhangend beeld van de gewenste ontwikkeling van het wonen in de gemeente Borsele tot 2015. De visie is tweeledig.

  • er is er aandacht voor de woningbehoefte;
  • er wordt ingegaan op de wenselijkheid van behoud van voorzieningen en het leefbaar houden van de verschillende kernen van Borsele.

Om de ambities waar te maken, wordt de koers van de afgelopen jaren vastgehouden, maar worden daarbij andere accenten gelegd. De peilers in de Woonvisie zijn:

  • 1. verbreden woonbeleid: van wonen naar een duurzaam woonmilieu;
  • 2. bestaande dorpen: kwaliteit verhogen en potentie optimaal benutten;
  • 3. bouwbeleid: een flexibel en gedifferentieerd programma;
  • 4. bijzondere doelgroepen: zorg voor voldoende aanbod van goede kwaliteit;
  • 5. samenwerking: voortzetten regionale samenwerking, uitvoeren van prestatieafspraken met de woningcorporatie, voortzetten samenwerking met woningcorporatie, welzijns- en zorgaanbieders.

De gemeente Borsele ambieert het volgende:

  • aantrekkelijke woningen en een woonomgeving met goede voorzieningen voor jongeren en gezinnen;
  • aangepaste woningen en een goed ingerichte woonomgeving waar ouderen lang thuis kunnen wonen met zorg die daarbij past.

Dit resulteert in de volgende opgave:

  • transformatie van bestaande woningen;
  • voldoende nieuwbouw voor starters en ouderen;
  • realiseren van afstemming tussen wonen, welzijn en zorg.

Toetsing en conclusie

De gemeente wil woningbouw vooral inzetten om de bestaande bebouwde gebieden te versterken, rekeninghoudend met de bevolkingsontwikkeling. Het woningbouwprogramma is gebaseerd op de dorpsprofielen uit de Structuurvisie Borsele (zie paragraaf 2.3.2).

2.3.4 Welstandsnota Borsele

Analyse

Het welstandsbeleid van de gemeente Borsele is verwoord in de “Welstandsnota Borsele”. Het belangrijkste doel van het welstandsbeleid is het vormen van een toetsingskader voor welstand, waarmee de aanwezige ruimtelijke kwaliteiten behouden en versterkt kunnen worden. Hiervoor zijn welstandscriteria opgesteld. Er zijn vier typen criteria, te weten:

  • algemene criteria;
  • gebiedgerichte criteria;
  • themagerichte criteria;
  • sneltoetscriteria.

afbeelding "i_NL.IMRO.0654.BPBS2012-vo02_0003.jpg"

De historische kern en de historische linten van Borssele zijn aangewezen als een bijzonder welstandsgebied. Het beleid is er hier op gericht het bijzondere karakter te behouden en waar mogelijk te versterken. Binnen het gebied worden op korte termijn geen grootschalige wijzigingen voorzien. De rest van het dorp valt onder een regulier welstandsbeleid. Het beleid is hier gericht op behoud van de bestaande basiskwaliteit. Binnen het gebied worden op korte termijn eveneens geen ontwikkelingen voorzien.

Toetsing en conclusie

Het beleid is erop gericht het bijzondere karakter van de kern Borssele te behouden en waar mogelijk te versterken. Binnen het gebied worden op korte termijn geen grootschalige wijzigingen voorzien.

2.3.5 Detailhandelsvisie Borsele

Analyse

Binnen de gemeente Borsele kan men spreken over zes vormen van detailhandel:

  • 1. detailhandel in een bovenlokaal verzorgingsgebied;
  • 2. detailhandel in een lokaal verzorgingsgebied;
  • 3. detailhandel in de overige kernen;
  • 4. ambulante handel;
  • 5. detailhandel op bedrijventerreinen;
  • 6. overige detailhandel waaronder verkoop van streekeigen producten aan huis.

Toetsing en conclusie

In de detailhandelsvisie worden per detailhandelsgebied aanbevelingen gedaan over het te voeren beleid. Voor de kern Borssele is met name de ‘detailhandel in de overige kernen’ relevant. De hiervoor geformuleerde beleidsaanbevelingen zijn hierna weergegeven:

  • in vele kernen in de gemeente Borsele is het draagvlak te klein voor basisvoorzieningen. Het is wenselijk om naar alternatieve vormen om te zien om toch de basisvoorzieningen op enige manier in de kernen op peil te houden. Een samenwerking tussen ondernemers, woningcorporatie en de gemeente kan het slagen van een alternatief vergroten;
  • in de kern Borssele is momenteel nog een supermarkt aanwezig. Wellicht dat de huidige ondernemers mogelijkheden zien in alternatieve samenwerkingen. Per situatie dient te worden nagegaan welke kansen er zijn op dit vlak. Subsidiëren van commerciële detailhandelsvoorziening is geen uitgangspunt;
  • in de kernen waar sinds enkele jaren geen of beperkt voorzieningen aanwezig zijn biedt de vrijstellingsmogelijkheid “beroep aan huis” daartoe mogelijkheden wanneer men geen groter bedrijfsvloeroppervlak hanteert dan 40 m², met dien verstande dat bedoeld gebruik geen onevenredige afbreuk mag doen aan het woonkarakter van de wijk of buurt;
  • initiatieven met een grotere omvang zullen in eerste instantie geadviseerd worden vestigingsmogelijkheden in Heinkenszand, ‘s-Gravenpolder en Ovezande te onderzoeken.

In het bestemmingsplan zijn aanwezige detailhandelsfuncties positief bestemd. Voor wat betreft nieuwe ontwikkelingen wordt verwezen naar de aanbevelingen.

2.3.6 Beroeps- en bedrijfsactiviteiten in woningen c.a.

Analyse

De gemeente acht beroeps- en bedrijfsactiviteiten en detailhandel aan huis aanvaardbaar, mits het woonkarakter van de woning behouden blijft en geen nadelige effecten optreden voor de woonomgeving en het leefmilieu. De gemeente zal voor de betreffende activiteiten geen zelfstandige bouwmogelijkheden creëren. Echter, verbouwingen die de woonfunctie niet aantasten, worden niet als strijdig met de woonbestemming in het bestemmingsplan beschouwd.

Toetsing en conclusie

In de juridische regeling is voorzien in een regeling voor aan huis gebonden beroepen, bedrijven en detailhandel.

2.3.7 Prostitutiebeleid

Analyse

Door een wijziging van het wetboek van Strafrecht is met ingang van 1 oktober 2000 het bordeelverbod opgeheven. Het gemeentelijk beleid betreffende deze opheffing is verwoord in de “Nota prostitutiebeleid gemeente Borsele”. In het belang van de openbare orde en bescherming van het woon- en leefklimaat acht het gemeentebestuur van Borsele het noodzakelijk om een maximumstelsel in te voeren. Bij het bepalen van het maximum is rekening gehouden met een aantal (plaatselijke) omstandigheden.

Toetsing en conclusie

De “Nota prostitutiebeleid gemeente Borsele” gaat, gelet op bovengenoemde overwegingen, uit van het maximumaantal van één bordeel in de gemeente. Raamprostitutie en straatprostitutie worden in het geheel niet toegestaan. Omdat vestiging van een bordeel, zeker in een kleine kern, zoals Borssele, een negatieve uitwerking kan hebben op de openbare orde en het woon- en leefklimaat, mag een bordeel zich niet vestigen in een woonstraat dan wel in een straat waar sprake is van een concentratie van recreatiebedrijven en detailhandel. In het plangebied worden seksinrichtingen derhalve uitgesloten.