Plan: | Bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0643.BP1012BT004-VA01 |
Geluid kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan een hoog niveau lawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht er onder andere toe onderzoek uit te voeren naar wegverkeerslawaai en een industrieterrein te zoneren, indien het bestemmingsplan de vestiging van zogenaamde grote lawaaimakers (conform bijlage I onderdeel D van het Besluit omgevingsrecht (Bor) toestaat (art. 40 Wgh).
Voor wat betreft een industrieterrein betekent dit dat de maximale geluiduitstraling daarvan wordt vastgelegd middels het opnemen van een 50 dB(A)-contour (voorkeursgrenswaarde) in het bestemmingsplan. Het gebied binnen deze contour is de zone van het industrieterrein. Tevens worden voor geluidgevoelige bestemmingen de ten hoogst toelaatbare geluidniveaus vastgesteld. Deze zogeheten MTG’s mogen niet worden overschreden.
Onder geluidsgevoelige bestemmingen wordt verstaan (Art. 1 Wgh):
Middels zonering worden enerzijds bedrijven beschermd tegen oprukkende geluidgevoelige bestemmingen en anderzijds worden geluidgevoelige bestemmingen beschermd tegen eventuele uitbreidingen van de activiteiten op het industrieterrein. Binnen de zone van een industrieterrein, dus bij een geluidsbelasting hoger van de voorkeursgrenswaarde, mogen in principe geen geluidgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd (art. 44 Wgh).
Voor wegverkeerslawaai geldt dat de Wet geluidhinder en het Besluit geluidhinder regels verbinden aan de maximale geluidsbelasting op de hierboven genoemde geluidgevoelige bestemmingen.
Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. Deze voorkeursgrenswaarden worden mede bepaald door de locatie van de gevoelige bestemmingen en het type weg. Bij realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen dient de geluidsbelasting ten hoogste de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te bedragen.
Indien bij de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen niet aan de voorkeursgrenswaarde kan wordt voldaan, kan in binnenstedelijk gebied onder voorwaarden een grenswaarde van 63 dB worden toegestaan. Voor vervangende nieuwbouw geldt binnenstedelijk een maximale waarde van 68 dB.
Onderhavig bestemmingsplan is een conserverend plan dat geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt. Binnen het plangebied zijn geen gevoelige bestemmingen gelegen.
Ten behoeve van onderhavig plan zijn de contouren van de relevante wegen buiten het plangebied gecumuleerd in beeld gebracht. De relevante wegen voor het onderzoeksgebied zijn:
De berekeningen zijn uitgevoerd met Geomilieu versie 1.71. De gevolgde rekenmethode voor het bepalen van de geluidsbelasting is conform de Standaard Rekenmethode II van bijlage III van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Er is gerekend op een hoogte van 5 meter. Bij de resultaten is de aftrek conform artikel 110g Wgh niet toegepast. In onderstaande afbeelding zijn de berekende contouren weergegeven ten gevolge van wegverkeerslawaai voor het jaar 2020. De weergegeven contouren betreffen de gecumuleerde contouren van alle wegen exclusief aftrek artikel 110g Wgh.
Afbeelding 4.3: Uitsnede geluidbelastingkaart wegverkeerslawaai
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het wegverkeer slechts in een klein deel van het plangebied van invloed is. Alleen direct langs de weg is de geluidsbelasting hoger. Dit mag ook verwacht worden langs een doorgaande route nabij een industrieterrein. Aangezien het binnen het plangebied niet gaat om geluidgevoelige objecten staat dit onderhavig bestemmingsplan niet in de weg.
Het bedrijventerrein Middelland/ Dorpsstraat is een gezoneerd industrieterrein. Voor het terrein is bij Koninklijk Besluit van 12 oktober 1992 de geluidszone vastgesteld. De geluidszone is een planologisch aandachtsgebied rondom het industrieterrein waar de gecumuleerde geluidsbelasting van alle bedrijven samen 50 dB(A) bedraagt. Omdat er binnen de zone woningen waren gelegen met een geluidsbelasting van meer dan 55 dB(A) is voor het industrieterrein een saneringsprogramma opgesteld. Voor een aantal woningen aan de Middelland en de Dorpsstraat zijn bij besluit van de minister van 17 december 1998 hogere waarden vastgesteld.
Er is een geluidszone vastgesteld omdat het volgens het vigerende bestemmingsplan mogelijk is om op het industrieterrein categorieën inrichtingen als bedoeld in artikel 41 Wet geluidhinder, die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken (de zogenaamde grote lawaaimakers), te vestigen. In het zonemodel zijn de op dit moment gevestigde bedrijven met hun vigerende vergunning of maatwerkvoorschriften opgenomen.
Het bedrijventerrein Middelland en Dorpsstraat breidt uit met het perceel Middelland 61. De woning op dit perceel wordt geamoveerd. Omdat dit deel een bedrijfsbestemming krijgt zal de grens van het gezoneerde industrieterrein worden aangepast aan deze wijziging. Verwijzen naar figuur. Uit de akoestische rapportage gevoegd bij de ruimtelijke onderbouwing blijkt dat dit inpasbaar is binnen de vigerende zonegrens en er voldaan wordt aan de vastgestelde hogere waarden.
Voor het overige zijn er op het industrieterrein geen uitbreidingsmogelijkheden gewenst en is het voor nieuw te vestigen bedrijven ook niet mogelijk om grote geluidhinder te veroorzaken. De bestaande geluidszone wijzigt dus niet en zal, voor zover liggend binnen het plangebied, worden overgenomen en vastgelegd.
Het wegverkeer staat het vaststellen van het bestemmingsplan niet in de weg. De bestaande geluidszone zal middels een gebiedsaanduiding in de planregels worden opgenomen.