direct naar inhoud van 5.3 Verkeer en infrastructuur
Plan: Buitengebied Zwijndrecht
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0642.bp15buitengebied-3002

5.3 Verkeer en infrastructuur

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied wordt van west naar oost doorsneden door de Dorpsstraat/Develsluis/Lindeweg. Deze weg geeft in westelijke richting verbinding met de kern Heerjansdam. In oostelijke richting sluit de weg aan op de Munnikensteeg. De Munnikensteeg is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg en geeft zowel verbinding met de A16 (Rotterdam-Antwerpen) als met de kern Zwijndrecht. Aan de noordkant van het plangebied loopt de Langeweg. Deze weg geeft verbinding in de richtingen Heerjansdam en de A16. De Langeweg is de eerst aangewezen toegangsweg voor (vracht)verkeer naar Heerjansdam en niet de Lindtsedijk en de Lindeweg. Dit in verband met knelpunten bij de Develsluis.

De overige wegen in het buitengebied dienen hoofdzakelijk ter ontsluiting van de woningen, boerderijen en aanliggende percelen. Tevens is er een veerpont vanuit het gebied naar Puttershoek.

Ontsluiting langzaam verkeer

Naast het hoofdnetwerk voor de fiets is er een secundair net, meer gericht op recreatief verkeer (fietser en wandelaars) en juist in het buitengebied met diverse recreatieve voorzieningen, van belang. De recreatieve routes in het gebied zijn zeer druk bereden zodat recreanten elkaar soms in de weg rijden, dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Voorbeelden hiervan zijn het Borgmanpad en de Lindtsedijk.

Om in de toekomst een rondje te kunnen maken en voor de verkeersveiligheid, worden routes met elkaar verbonden en wordt de aanleg van nieuwe routes gestimuleerd. Voorbeelden hiervan zijn een wandelpad op de dijk langs het Borgmanpad en dwarsverbindingen vanaf de Lindtsedijk naar het Borgmanpad voor wandelaars.

Door het waterschap worden reeds vrijliggende fietspaden aangelegd die klaar zullen zijn in de periode 2011-2013. Tevens wordt een fietspad aangelegd door de polder het Buitenland. Deze fietspaden vormen een onderdeel van het knooppunten-routenetwerk in Nederland.

Ontsluiting openbaar vervoer

Door het plangebied lopen de HSL spoorlijn en het rangeerterrein Kijfhoek. Er zijn geen haltes in het gebied gelegen. Er loopt geen busverbinding door het gebied, wel kan er gebruikgemaakt worden van de belbus. Op korte termijn zal gestart worden met een project van een vrijwillige buurtbus.

Verkeersveiligheid

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De Munnikensteeg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een 80 km/h-regime. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

De Munnikensteeg vormt een harde barrière tussen het buitengebied en het stedelijk gebied. Doordat wandelaars en fietsers een drukke 80 km/h-weg moeten kruisen, nodigt het onvoldoende uit om het buitengebied in te komen. Deze barrière moet op enkele plekken geslecht worden zodat voetgangers en fietsers veilig en makkelijker het buitengebied in kunnen.

Verkeersafwikkeling

De huidige verkeersstructuur in het buitengebied levert geen grote knelpunten op. Wel is op sommige punten sprake van sluipverkeer en verkeersonveilige situaties.

Op de Lindtsedijk wordt hinder ondervonden van te hard rijdend verkeer, teveel verkeer en vrachtverkeer die de kortste route van Barendrecht naar Zwijndrecht nemen en – ondanks verbodsborden – over de smalle dijk rijden. Ook in Kijfhoek wordt hinder ondervonden van sluipverkeer en onveilige situaties.

Conclusie

De bereikbaarheid voor de verschillende vervoerswijzen is in de huidige situatie goed te noemen. Wel zijn er enkele aandachtspunten:

  • beperken gemotoriseerd verkeer Lindeweg (Zwijndrecht-Heerjansdam);
  • verbeteren toegankelijkheid en routes die het gebied ontsluiten voor het langzaam verkeer;
  • barrière Munnikensteeg op enkele plekken slechten om zo de oversteekbaarheid te verbeteren;
  • de Lindtsedijk moet veiliger, rustiger en beter geschikt voor recreanten worden;
  • oplossing zoeken voor het sluipverkeer en de onveilige situaties bij Kijfhoek.

Er zijn in het bestemmingsplan voor het buitengebied van Zwijndrecht geen ontwikkelingen voorzien ten aanzien van verkeer waarover reeds een afgeronde besluitvorming heeft plaatsgevonden. Het onderhavige plan heeft dan ook geen effect op de huidige of toekomstige ontsluitingsstructuur.