Plan: | Nieuwe Driemanspolder |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00035-0004 |
Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's voor de omgeving bij gebruik, opslag, en vervoer van gevaarlijke stoffen (zoals vuurwerk, lpg, en munitie) over weg, water en spoor en door buisleidingen. Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) legt veiligheidsnormen op aan bedrijven die een risico vormen voor personen buiten het bedrijfsterrein. Op grond van het Bevi zijn in de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi) voor dergelijke bedrijven vaste veiligheidsafstanden opgenomen.
Het Besluit externe veiligheid buisleidingen is van toepassing op het vervoer van door de Minister aangewezen categorieën van gevaarlijke stoffen door (ondergrondse) buisleidingen. Het besluit stelt de exploitant van een buisleiding verantwoordelijk voor de in het besluit opgenomen regels. Dit houdt in dat exploitanten de zorg dragen voor de bescherming van mens en milieu. Met dien verstande dat bij de aanleg of vervanging van een buisleiding, of een wijziging van de te vervoeren gevaarlijke stof door een buisleiding, zij er voor zorgen dat het plaatsgebonden risico van de buisleiding buiten de belemmeringenstrook niet hoger is dan 10-6 per jaar. Op grond van artikel 14 van het Besluit externe veiligheid buisleidingen moeten de buisleidingen op de plankaart van het bestemmingsplan worden weergegeven met de bijbehorende belemmeringenstrook van 5 meter. Hogedruk aardgastransportleidingen van meer dan 16 bar en een diameter van meer dan 50 mm vallen onder de werkingssfeer van dat besluit. In het Besluit externe veiligheid buisleidingen is buisleidingen geregeld.
Voor routes (wegen, waterwegen, spoorwegen) waarover transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt en voor buisleidingen zijn nog geen wettelijke normen betreffende de externe veiligheid vastgesteld. Het beleid berust hier vooralsnog op een aantal ministeriële en provinciale circulaires, zoals de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (2010). In het Vierde Nationaal Milieu Beleidsplan (NMP-4) is een wettelijke verankering van de risiconormen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen aangekondigd. Bij deze wettelijke verankering zullen de resultaten van voormelde evaluatie worden betrokken. Tot het moment van realisatie van deze verankering wordt in deze circulaire het beleid met betrekking tot risiconormering geoperationaliseerd en verduidelijkt. Daarmee treedt deze circulaire in de plaats van de Nota risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. De werkingsduur van deze circulaire loopt tot uiterlijk 31 juli 2012. Wanneer voornoemde wettelijke verankering wordt gerealiseerd, zal de circulaire echter worden ingetrokken.
In het Vuurwerkbesluit is geregeld op welke wijze omgegaan dient te worden met de opslag van vuurwerk.
In het plangebied zijn geen bedrijven gevestigd die vallen onder het Bevi. Ook staat het bestemmingsplan de vestiging van dergelijke bedrijven niet toe. Ook ligt het plangebied niet in een risicocontour van een bestaande Bevi-inrichting. De invloedssfeer van het LPG-station aan de Voorweg ligt geheel buiten het plangebied Nieuwe Driemanspolder.
Wel is het mogelijk dat op termijn een LPG-tankstation aan de Leidshcendamseweg/N469 wordt gevestigd op grond van het geldende bestemmingsplan. Wanneer het genoemde LPG-station daadwerkelijk gerealiseerd zal worden, is ten tijde van de vaststelling van dit bestemmingsplan nog niet bekend. De invloedssfeer van dit station valt gedeeltelijk binnen het plangebied Nieuwe Driemanspolder. Ook al wordt in deze zone niet gebouwd, zal op het moment dat het lpg-tankstation gerealiseerd wordt, een herijking van het daarmee gepaard gaande eventuele risico plaatsvinden. In de nog te verlenen milieuvergunning zal in dat verband mogelijk een doorzetbeperking worden opgelegd, zodat voor de rechtstreekse omgeving geen onaanvaardbare risico's ontstaan.
Alle rijkswegen en de meeste provinciale wegen zijn aangewezen als route voor gevaarlijke stoffen. Gemeenten mogen voor de zogenaamde routeplichtige stoffen gemeentelijke wegen binnen hun grenzen aanwijzen waarover deze gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd. De gemeente Zoetermeer heeft een dergelijke route gevaarlijke stoffen niet vastgesteld. Dit betekent dat het vervoer van gevaarlijke stoffen in principe altijd via de snelste weg moet plaatsvinden. Aan de Voorweg is een LPG-tankstation gevestigd. De bevoorrading van dit tankstation zal plaatsvinden via de Afrikaweg en Amerikaweg en Voorweg. Alleen het zuidoostelijke deel van het plangebied ligt in het invloedsgebied van de Voorweg. In het invloedsgebied is geen kampeerterrein dan wel horecafunctie voorzien. De toename van de populatiedichtheid in dit gebied heeft geen significante gevolgen voor het groepsrisico.
Anders dan Zoetermeer heeft de gemeente Den Haag wel een route voor gevaarlijke stoffen vastgelegd. De Leidschendamseweg/Zoetermeerse Rijweg (N469) behoort niet tot deze route. Dit betekent dat op deze weg niet gebruikt mag worden voor het transport van gevaarlijke stoffen.
In de omgeving van het plangebied ligt een gastransportleiding (W-514-19-KR-003 t/m 006) met een diameter van 8 inch en een ontwerpdruk van 40 bar. Deze ligt evenwijdig aan de Achterweg (nabij het Buytenpark). Het plaatsgebonden risico van de leiding bedraagt 0 meter. Het invloedsgebied is het gebied dat ligt binnen een afstand van 95 meter. Het plangebied ligt niet in het invloedsgebied van de buisleiding. Overigens heeft de Gasunie voor de buisleiding een zogenoemde kwantitatieve risicoanalyse uitgevoerd (QRA) met PIPESAFE. Het groepsrisico is berekend voor die kilometer die in de nieuwe situatie het hoogste groepsrisico oplevert (worst case). Uit deze berekening volgt dat het groepsrisico ver onder de oriënterende waarde ligt (zie de Bijlage 35 bij de toelichting voor de volledige berekening).
Geconcludeerd kan dan ook worden dat de desbetreffende buisleiding geen risico's met zich meebrengt.
Binnen het plangebied wordt geen (consumenten)vuurwerk opgeslagen. Dit is ook aangemerkt als strijdig gebruik in het bestemmingsplan.