Plan: | Meerzicht - Westerpark |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00032-0004 |
De wijk Meerzicht heeft een boomstructuur, met als stam de Meerzichtlaan en in beginsel doodlopende zijtakken. De Meerzichtlaan fungeert als hoofdontsluitingsweg en verzamelweg en is aangesloten op de Amerikaweg en Afrikaweg.
De Meerzichtlaan is, als gevolg van zijn gebruik en vormgeving, in de wijk een zeer manifest gegeven. De weg speelt een belangrijke rol in de oriëntatie op wijkniveau. Het profiel van de Meerzichtlaan is overgedimensioneerd en nodigt uit tot snel rijden. De verkeersfunctie en vormgeving van de weg hebben echter ook een barrièrewerking tot gevolg, en de oversteekbaarheid is matig.
Rotonde Meerzichtlaan-Kerkenbos
De aansluitingen van de wijkwegen op de Meerzichtlaan zijn van oorsprong doorgaans uitgevoerd als driewegkruisingen en hebben een ruime vormgeving. In de loop der jaren zijn verschillende van deze kruisingen vervangen door rotondes.
Het westelijk deel van het plangebied (Meerzicht) wordt ontsloten vanaf de Amerikaweg en Afrikaweg door de centraal door de woonwijk Meerzicht gelegen Meerzichtlaan. De Meerzichtlaan vormt te samen met de Bredewater, een verbindende lus tussen de genoemde hoofdwegen die onderdeel uitmaken van de Zoetermeerse hoofdstructuur (H-structuur). Vanaf de verbindende lusstructuur wordt de wijk Meerzicht ontsloten door vertakkingen van de lus welke de verschillende woonbuurten ontsluiten. Hierbij vertakken de wegen zich steeds verder het gebied in en zijn alle woonbuurten goed bereikbaar. Doorgaand verkeer door de woonbuurten wordt voorkomen doordat tussen de verschillende delen van de wijk Meerzicht geen doorkopellingen voor gemotoriseerd verkeer aanwezig zijn.
Het oostelijk deel van het plangebied (Westerpark) wordt ontsloten vanaf de Amerikaweg-Leidschendamseweg door de Heuvelweg welke het Westerpark omarmd en tevens de nabij de A12 gelegen sportvoorzieningen ontsluit. Vanaf de Zoetermeerse H- structuur kunnen de regionale verbindingswegen en de snelweg A12 bereikt worden. Het plangebied is dan ook goed ontsloten voor het autoverkeer.
In Meerzicht is een duidelijke scheiding in verkeers- en verblijfsgebieden aangebracht. De overgangen van de verkeers- naar de verblijfsgebieden zijn veelal abrupt door de relatief hoge intensiteiten op de ontsluitingswegen.
Als gevolg van het groot aantal doodlopende zijtakken van de boomstructuur is het in de woongebieden erg rustig. Tussen de verschillende woonlobben moet worden omgereden.
Duurzaam veilig
Op basis van het concept "Duurzaam Veilig" (1998) zijn de wegen in Zoetermeer in verschillende categorieën opgedeeld. De categorisering is gebaseerd op functie, verkeersintensiteiten, gebruik en vormgeving van de wegen. Door de categorisering te versterken kan de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid van en in de wijk toenemen en daarmee ook de voorspelbaarheid (wat op een weg verwacht kan en mag worden). Hierdoor kan een duurzame basis gelegd worden voor een verkeersveilige wijk. De verschillende typen wegen zijn: stroomwegen, (intensieve/drukke en extensieve/rustige) gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. In en nabij het plangebied zijn alle genoemde typen aanwezig. Onderstaande afbeelding geeft de wegencategorisering van de wegen weer in en nabij het plangebied.
Wegencategorisering
Stroomwegen
Stroomwegen zijn wegen die deel uitmaken van de hoofdwegenstructuur van Zoetermeer. De maximumsnelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur en op deeltrajecten 50 km/uur. De dichtstbij het plangebied gelegen stroomwegen zijn de Amerikaweg en Afrikaweg.
Intensieve/drukke gebiedsontsluitingswegen
Intensieve oftewel drukke gebiedsontsluitingswegen zijn wegen, die in intensiteit of in betekenis van dusdanig belang zijn, dat hierop in principe geen langzaam verkeer is toegelaten. De wegen hebben als functie de wijkdelen vlot bereikbaar te maken. Fietsers en voetgangers moeten gebruik maken van de naast de rijbaan gesitueerde en door markering gescheiden fietsstroken of vrijliggende fietspaden en voetpaden. Er is langs deze wegen bij voorkeur geen parkeergelegenheid op of naast de rijbaan aanwezig. Op de wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. De Meerzichtlaan en Bredewater zijn gecategoriseerd als een intensieve/drukke gebiedsontsluitingsweg.
Extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen
Deze wegen hebben tot doel woningen, winkels, voorzieningen en bedrijven bereikbaar te houden. In het plangebied zijn de Kerkenbos, Bossenwaard/Monnikenbos en Heuvelweg gecategoriseerd als rustige gebiedsontsluitingsweg (50 km/h). In principe dienen langzaam verkeersstromen ook op deze gebiedsontsluitingswegen te beschikken over vrijliggende fiets- en voetpaden of fietsstroken. Op de extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen geldt eveneens een maximum snelheid van 50 km/uur.
Erftoegangswegen
Deze wegen hebben net als de extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen tot doel woningen, winkels en bedrijven bereikbaar te maken en te houden. De erftoegangswegen bevinden zich echter binnen grote verblijfsgebieden waarbinnen een gemengde verkeersafwikkeling tussen gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer wordt voorgestaan. Kruisingen tussen erftoegangswegen zijn bij voorkeur gelijkwaardig (rechts voorrang) en voorzien van een kruispuntmaatregel. Binnen de verblijfsgebieden geldt op de erftoegangswegen een maximumsnelheid van 30 km/uur. Binnen de woonwijk Meerzicht zijn grote verblijfsgebieden gerealiseerd waarbinnen de wegen gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg.
In Zoetermeer worden de volgende netwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik (Fietsplan Zoetermeer, februari 1998):
Het plangebied wordt aan alle zijden begrenst door fietsroutes welke onderdeel zijn van het regionale fietsnetwerk. Het betreft:
Fietsroute via Voorweg
Bovengenoemde regionale fietsroutes vormen tevens onderdeel van het hoofdnetwerk fiets in Zoetermeer en worden binnen het hoofdnetwerk aangevuld door de hoofdfietsroute centraal door de woonwijk Meerzicht via de Meerzichtlaan en de Westergo tussen de Voorweg en fietssnelweg Gouda-Den Haag. De fietsroute kruist tevens de A12 en de spoorlijn Gouda-Den Haag via de Balijbrug richting Rokkeveen en het Balijpark. De Balijbrug is een exclusieve fiets- en voetgangersbrug over de A12 en de spoorlijn. Verder kan de A12 ongelijkvloers gekruist worden aan de westzijde van het plangebied via een fietstunnel nabij de Roeleveenseweg. In 2012 zal de bestaande tunnel worden gewijzigd in een ecopassage en wordt er in de nabijheid hiervan een nieuw langzaamverkeerstunnel opengesteld. Deze ontwikkeling vindt plaats buiten het plangebied.
De Leidschendamseweg (N469) en de RandstadRail kunnen via een tunnel ongelijkvloers gekruist worden nabij de entree van het Westerpark. In 2013 zal een nieuwe ongelijkvloerse kruising van de N469 en de RandstadRail worden gerealiseerd tussen het Westerpark en de Nieuwe Driemanspolder door de aanleg van een exclusieve fiets- en voetgangersbrug met een opvallende vormgeving.
Balijbrug over A12 en spoorlijn
Vanaf het hoofdnetwerk kan geheel Zoetermeer goed bereikt worden via het netwerk van verbindende fietspaden en -routes enerzijds en kan het plangebied goed bereikt worden vanuit geheel Zoetermeer. In het Westerpark bevindt zich een diffuus en uitgebreid fiets- en voetgangerspadennetwerk. In de wijk Meerzicht bevindt zich een fijnmazig netwerk van fiets- en voetpaden die de RandstadRail en Meerzichtlaan op een aantal essentiële locaties ongelijkvloers kruisen. Binnen het plangebied zijn verschillende grootschalige fietsparkeervoorzieningen aanwezig nabij winkelgebieden en sportvoorzieningen. Het plangebied is vanwege zijn centrale ligging aan het hoofdnetwerk goed ontsloten voor het fietsverkeer.
De voetpadenstructuur ligt parallel aan de fietspadenstructuur. Langs de meeste wegen zijn voetpaden aanwezig. Zowel in het Westerpark als in de woonwijk Meerzicht is een fijnmazig netwerk van voetpaden aanwezig. Ook kunnen voetgangers net als de fietsers de A12, de spoorlijn Gouda-Den Haag, de N469 en de RandstadRail ongelijkvloers kruisen via tunnels en bruggen. Het plangebied is voor voetgangers goed ontsloten.
Langzaam verkeersbrug over Meerzichtlaan
Treinvervoer
De spoorlijn Den Haag-Gouda ontsluit Zoetermeer via twee NS-stations. Het NS-station Zoetermeer-CS is gelegen aan de zuidwestzijde van het plangebied op loop- en fietsafstand van het plangebied. Hier halteren treinen die verbinding geven met Den Haag en Gouda waar kan worden overgestapt op het landelijke spoorwegennet richting Utrecht, Rotterdam en Amsterdam.
RandstadRail
Zoetermeer kenmerkt zich door een hoogwaardig netwerk van sneltramverbindingen die onderdeel vormen van RandstadRail. Lijn 3 en 4 van RandstadRail rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op metrolijn E naar Rotterdam. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de "krakeling". Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de "krakeling" als de tak naar Oosterheem is de frequentie hoog.
Het plangebied wordt ontsloten door de RandstadRail die een halte kent centraal in het plangebied, halte "Meerzicht". Even ten noorden van het plangebied bevinden zich de RandstadRailhaltes "Voorweg-hoog" en "Voorweg-laag" die eveneens een groot deel van het plangebied bedienen. De RandstadRailhaltes verbinden het plangebied met de overige woonwijken, het NS-station en het stadshart alsmede met Leidschendam-Voorburg en Den Haag. In de komende jaren zal de RandstadRail worden doorgetrokken naar het nieuw te realiseren NS-station Bleizo aan de oostzijde van Zoetermeer. Vanuit het plangebied zijn genoemde RandstadRailhaltes lopend en fietsend goed bereikbaar.
RandstadRailhalte Meerzicht
Busvervoer
Verder verzorgen busdiensten de ontsluiting van perifeer gelegen delen van het plangebied zoals het Westerpark. Aan de Leidschendamseweg zijn ter hoogte van het Westerpark nieuwe bushaltes gerealiseerd ter ontsluiting van het gebied voor recreanten. De busdiensten geven verbinding met Liedschendam-Voorburg en Den Haag enerzijds en het centrum van Zoetermeer anderzijds.
Deeltaxi vervoer
De Regiotaxi, een openbaar deeltaxisysteem met vervoer van deur tot deur, ontsluit eveneens het plangebied. Het plangebied is dan ook optimaal ontsloten door het openbaar vervoer vanwege de aanwezigheid van een NS-station, RandstadRailhaltes en bushaltes op relatief korte afstand vanuit het plangebied.
Het gemeentelijk parkeerbeleid is vastgelegd in de integrale kaderstellende beleidsnotitie parkeren (2012) en Nota parkeenormen en uitvoeringregels (2012), zie paragraaf 2.4.16 en 2.4.17. In de woonwijk Meerzicht is een groot aantal parkeervoorzieningen aanwezig langs de wegen, op parkeerdekken, op centrale parkeerterreinen en op eigen terrein van woningen, winkels en voorzieningen. In het Westerpark zijn verspreid over het park en nabij de sportvoorzieningen aan de Heuvelweg parkeervoorzieningen aanwezig.
In de woonwijk Meerzicht is de parkeerdruk over het algemeen hoog. Om deze reden zullen de komende jaren op locaties waar dit dringend noodzakelijk is, nieuwe aanvullende parkeervoorzieningen worden gerealiseerd. Hiertoe is in de nieuwe Nota Parkeernormen en uitvoeringsregels een plan van aanpak opgenomen voor de uitbreiding van het aantal parkeervoorzieningen in Zoetermeer. In dit plan is een groot aantal locaties binnen de wijk Meerzicht opgenomen waar getracht zal worden de parkeercapaciteit uit te breiden.
Ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen is het uitgangspunt dat voldaan moet worden aan de parkeernormen zodat de bestaande parkeerdruk niet verder verhoogd zal worden. Het bestemmingsplan is conserverend van aard waardoor er geen sprake zal zijn van de ontwikkeling van voorzieningen die de parkeervraag in het plangebied zullen verhogen.