direct naar inhoud van 4.4 Parkeren
Plan: Palenstein
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00028-0004

4.4 Parkeren

In de wijk is veel aandacht voor het realiseren van voldoende parkeerplaatsen voor de bewoners en bezoekers. Aangezien de herstructurering reeds geruime tijd gaande is, is voor de ontwikkelingen van Palenstein de Parkeernota uit 2005 van toepassing (zie ook paragraaf 2.4.22).In deze nota zijn per functie/ per type gebouw parkeernormen gegeven waaraan nieuwe ontwikkelingen worden getoetst. Op voorhand is dan duidelijk hoeveel parkeerplaatsen bij een bouwplan gerealiseerd moeten worden.

Afbeelding 4.2: gebieden waarop de Parkeernota van 2005 van toepassing is (in blauw weergegeven).

Bij de woningen in de vlekken A, B, C, D en G worden de parkeervoorzieningen deels op de binnenterreinen, dus uit het zicht, aangelegd. Dit zijn parkeerplaatsen die zijn toegewezen aan de omliggende woningen. De overige, vrij uitwisselbare plaatsen zijn langs de straten in het openbaar gebied gesitueerd. Voor bezoekers van het winkelcentrum is een groot parkeerterrein beschikbaar dat direct toegankelijk is vanaf de van Aalstlaan.

Voor de nieuwe ontwikkeling zijn in het kader van de twee voorbeeldmodellen parkeerberekeningen uitegevoerd. Deze parkeerberekeningen zijn gebaseerd op de parkeernormen zoals opgenomen in de Parkeernota 2005. Daarin is per functie aangegeven wat de parkeernorm is. Deze normen zijn op het per vlek voorziene programma toegepast. Uit deze berekeningen blijkt dat er voor het totale herontwikkelingsgebied sprake is van een sluitende parkeerbalans. De kaart behorende bij de parkeerbalansen van de voorbeeldmodellen 3.0 en 2.3.3 is bijgevoegd in Bijlage 4.
De parkeerbalansen bij de twee voorbeeldmodellen laten wel zien dat tijdens piekmomenten in een aantal vlekken sprake kan zijn van een parkeertekort. Omdat op deze piekmomenten in de direct aangrenzende vlekken echter sprake is van een parkeeroverschot -en die parkeerplaatsen binnen een acceptabele loopafstand liggen- kan het tekort in voldoende mate opgevangen worden door dit overschot. Ook voor het winkelcentrum is de verwachting dat tijdens piekmomenten het tekort teniet wordt gedaan door vrije parkeerplaatsen binnen de acceptabele loopafstand van 100 meter in de direct aangrenzende vlekken.

Geconcludeerd kan worden dat er in principe voldoende ruimte in het plan is om de benodigde parkeervoorzieningen aan te leggen en in de parkeerbehoefte te kunnen voorzien.

Bij de aanvraag om omgevingsvergunning zal worden getoetst aan het in 2012 vastgestelde parkeerbeleid waarbij geldt dat voor de herstructureringslocatie van Palenstein gebruik kan worden gemaakt van de in de Nota Parkeernormen en Uitvoeringsregels genoemde overgangsregeling. Die overgangsregeling houdt in het kort in dat voor ontwikkelingen waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden, de parkeernormen uit de Parkeernota van 2005 van toepassing zijn (zie paragraaf 2.4.22).

Voor andere toekomstige ontwikkelingen, die niet in dit bestemmingsplan zijn voorzien en waarvoor geen contractuele afspraken zijn gemaakt in het kader van de herstructurering van de wijk Palenstein, zijn de parkeernormen uit de 'Nota Parkeernormen en Uitvoeringsregels 2012 van toepassing.