direct naar inhoud van 5.7 Horeca
Plan: Stadscentrum / Dorpsstraat
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00017-0004

5.7 Horeca

5.7.1 Staat van Horeca-activiteiten

De Wet milieubeheer en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) bieden onvoldoende mogelijkheden om alle relevante vormen van hinder ten gevolge van de aanwezigheid van horeca-inrichtingen te voorkomen. Een Staat van Horeca-activiteiten behorende bij de regels van een bestemmingsplan kan worden gehanteerd als een aanvulling op de reikwijdte van beide genoemde instrumenten.

Voor een indicatie van de mate van hinder veroorzaakt door horecabedrijven biedt de zoneringlijst uit de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een goed vertrekpunt. De daarin gehanteerde grove benadering behoeft echter voor de opstelling van een in de praktijk bruikbare Staat van Horeca-activiteiten aanvulling en nadere motivering.

Bij de opstelling van de Staat van Horeca-activiteiten zijn de volgende vormen van hinder in aanmerking genomen:

  • geluidhinder (zowel door afzonderlijke inrichtingen als cumulatief);
  • verkeersaantrekkende werking;
  • parkeerdruk.


In aanvulling op de gegevens uit de VNG-uitgave is voorts gebruik gemaakt van de volgende ruimtelijk relevante aspecten:

  • de voor de verschillende soorten horecabedrijven over het algemeen gebruikelijke openingstijden die voor het optreden van hinder relevant zijn (het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer hanteert immers voor de dag-, avond- en nachtperiode verschillende normen);
  • de mate waarin een bedrijfstype naar verwachting bezoekers en in het bijzonder bezoekers per auto, brommer of scooter aantrekt.

Op grond hiervan worden drie categorieën onderscheiden in de Staat van Horeca-activiteiten, die is opgenomen als bijlage bij de regels:


Categorie 1 "Lichte horeca"
Horecabedrijven die in beginsel alleen overdag en 's avonds geopend zijn (in hoofdzaak verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken.

Categorie 2 "Middelzware horeca"
Horecabedrijven die normaal gesproken ook 's nachts geopend zijn en daardoor aanzienlijke hinder voor omwonenden kunnen veroorzaken, zoals cafés, bars of zalenverhuur. Tevens vallen onder deze categorie horecabedrijven die in beginsel overdag en 's avonds geopend zijn met een grote verkeersaantrekkende werking.

Categorie 3 "Zware horeca"
Horecabedrijven die voor een goed functioneren ook 's nachts geopend moeten zijn en tevens een groot aantal bezoekers aantrekken en daardoor grote hinder met zich mee kunnen brengen (verkeersaantrekkende werking en daarmee gepaard gaande hinder op straat alsmede parkeeroverlast). Hieronder vallen o.m. dancings, discotheken en partycentra.

5.7.2 Milieuzonering van Horeca-activiteiten

Horecabeleid
Horeca vormt een belangrijk onderdeel van de centrumfuncties van het Stadscentrum en de Dorpsstraat. Echter, niet in elk gebied is altijd dezelfde categorie gewenst. De uitgangspunten voor het toestaan van horeca-activiteiten zijn neergelegd in de Horecanota (zie paragraaf 2.4.10). Deze uitgangspunten zijn doorvertaald in het bestemmingsplan.

In het gehele plangebied mag binnen de bestemmingen 'Horeca', 'Centrum -1, -2 en -3' in principe horeca tot en met categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten worden gevestigd, met uitzondering van;

  • de locaties waar nu reeds horecabedrijven uit categorie 3 zitten;
  • de gebouwen met een Centrum-1-bestemming rondom het Stadspark (aan de Warande);
  • de locatie Europaweg 5

Binnen deze laatste twee locaties zijn uitsluitend horecabedrijven uit categorie 1 toegestaan;

Er geldt een maximale totale hoeveelheid m2 bvo per deelgebied.

Afwijken van de gebruiksregels voor horeca
Er mag niet worden afgeweken van de beperking tot categorie 1 van de Staat van Horeca-activiteiten. Er mag wel worden afgeweken van de beperking tot categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten, voor de vestiging van horeca-activiteiten uit categorie 3 van de Staat van horeca-activiteiten, mits:

    • 1. de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft verleend;
    • 2. de gebruiksmogelijkheden van belendende percelen niet in onevenredige mate worden aangetast;

En voor horeca-activiteiten die niet zijn genoemd in de bij deze regels opgenomen Staat van Horeca-activiteiten, kan ook worden afgeweken van de algemeen toelaatbare horeca-activiteiten, mits die activiteiten naar aard en invloed op de omgeving (gelet op de specifieke werkwijze of bijzondere verschijningsvorm alsmede getoetst aan de aangegeven maatgevende milieuaspecten) geacht kunnen worden te behoren tot de toegelaten horecacategorie.

Reeds aanwezige horeca uit een hogere categorie
Reeds aanwezige horeca uit een hogere categorie dan de algemene toelaatbaarheid en ter plaatse van andere bestemmingen wordt mogelijk gemaakt via een specifieke aanduiding. Het gaat hierbij om een danscafé (Bovenlangs 1), een discotheek (Amsterdamstraat 14) en een dancing (Oostwaarts 13). Deze horecavoorzieningen behoren tot categorie 3 en krijgen een specifieke aanduiding, waarbij geldt dat ter plaatse horeca uit ten hoogste categorie 3 van de Staat van Horeca-activiteiten is toegestaan.

Voor de panden gelegen aan de Amsterdamstraat 1 en 3 is binnen dit bestemmingsplan de bestemming "Gemengd - 5" verruimd met o.a. een horecafunctie. In de tegenover gelegen panden (Amsterdamstraat 2 en 14) is reeds een speelautomatenhal en een discotheek aanwezig en toegestaan. Hierdoor en vanwege de situering van de panden (bouwkundig afgescheiden van woningen en in de directe nabijheid van een parkeergarage) wordt het aanvaardbaar geacht om aan de Amsterdamstraat 1 en 3 horeca tot en met categorie 3 van de Staat van Horeca-activiteiten toe te staan.

5.7.3 Conclusie

Er wordt geconcludeerd dat het aspect horeca de vaststelling van het plan niet in de weg staat. Door het toepassen van een milieuzonering wordt een goed woon- en leefklimaat gegarandeerd.