direct naar inhoud van 3.3 Verkeer en vervoer
Plan: Driemanspolder - Van Leeuwenhoeklaan
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00003-0004

3.3 Verkeer en vervoer

Kenmerkend voor de woonwijk Driemanspolder is dat wonen en verkeer strikt zijn gescheiden. Voor het parkeren zijn aparte voorzieningen in de woonwijk aangelegd. Hiervoor zijn onder meer de eerste parkeergarages gerealiseerd en zijn er drive-in woningen. Kenmerkend voor stedenbouw in deze periode zijn de uitgangspunten van het ruim baan geven aan de auto en het scheiden van langzaam verkeer en snelverkeer met eigen (rij)banen. De brede wijkontsluitingswegen zijn in ringvorm in een aparte zone aangelegd waarop de woonstraten, woonpaden en pleinen aansluiten. Gedeeltelijk is de infrastructuur gebaseerd op doodlopende straten voor auto's en autovrije voetpaden.

3.3.1 Autoverkeer

Duurzaam Veilig

In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid.

In het plangebied komen de volgende categorieën voor:

  • 1. Drukke gebiedsontsluitingswegen
    Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer. Het langzaam verkeer moet gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. Er is geen parkeergelegenheid op of terzijde van de rijbaan. De maximale snelheid bedraagt 50 km/uur en de intensiteit ligt tussen de 3.500 en 15.000 mvt/etm.
    In het plangebied zijn de Van Leeuwenhoeklaan, de Van Stolberglaan, de Boerhaavelaan en de J.L. van Rijweg drukke gebiedsontsluitingswegen. De intensiteit op de Clauslaan ligt lager en deze is daarom aan te merken als een stille gebiedsontsluitingsweg.
  • 2. Wegen die onderdeel zijn van een verblijfsgebied
    Deze wegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De wenselijke maximale snelheid in verblijfsgebieden bedraagt 30 km/uur. De intensiteit op deze wegen is minder dan 3.500 mvt/etm. Alle wegen in het plangebied die niet genoemd zijn onder 1 behoren tot deze wegcategorie.

In onderstaande figuur zijn de belangrijkste wegen aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00003-0004_0008.jpg"

Figuur 3.3: Belangrijkste wegen in het plangebied

3.3.2 Fietsverkeer

In Zoetermeer worden verschillende netwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik.

De fietspaden in de woonwijk Driemanspolder maken hoofdzakelijk onderdeel uit van het verbindend netwerk. Het verbindend netwerk ondersteunt het hoofdnetwerk en verdeelt het fietsverkeer verder de wijk in. Dit verbindend netwerk draagt ertoe bij dat voorzieningen ook per fiets vlot en veilig bereikbaar zijn. De fietspaden langs de RandstadRail en Boerhaavelaan en de Vlamingstraat behoren tot het regionale fietsnetwerk.

In de onderstaande figuur is het fietspadennetwerk binnen het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00003-0004_0009.jpg"

Figuur 3.4: Fietspadennetwerk in het plangebied

3.3.3 Openbaar vervoer

RandstadRail

RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen. Lijn 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de Erasmuslijn naar Rotterdam. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de "Krakeling". Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de "Krakeling" als de tak naar Oosterheem is de frequentie 1 maal per 5 minuten per richting op werkdagen in de spitsuren, tot 1 maal per 15 minuten per richting in de avonduren en het weekend. De woonwijk Driemanspolder wordt in het oosten en noorden begrensd door de RandstadRail. De haltes Dorp, Delftsewallen en Driemanspolder van RandstadRail 3 liggen aan de oostelijke rand van de wijk. De halte Centrum West ligt net buiten het plangebied en ligt ten noorden van de woonwijk. Over het algemeen is de woonwijk goed ontsloten door de RandstadRail.

Busvervoer

De RandstadRail ligt aan de rand van de wijk. Het busvervoer kruist de wijk door. In de woonwijk zijn drie buslijnen (lijnen 74, 77 en 170) die voor een goede verbinding zorgen met de andere wijken, het centrum van Zoetermeer en de NS-stations Zoetermeer en Zoetermeer-Oost. Op deze manier is de woonwijk van een goed ontsloten door het openbaar vervoer.

Deeltaxivervoer

Het regiotaxivervoer verzorgt het vervoer van deur tot deur van en naar iedere bestemming in Haaglanden. De regiotaxi komt daar waar het gewone openbaar vervoer niet komt, waardoor met de regiotaxi geheel het plangebied wordt ontsloten.

3.3.4 Parkeren

Het gemeentelijk parkeerbeleid is vastgelegd in de Beleidsnota Parkeren (2005). zoals door de gemeenteraad is vastgesteld op 27 juni 2005. Deze beleidsnota vormt een herziening van de eerdere parkeernota's van 1981 en 1995. Kenmerkend voor het nieuwe parkeerbeleid is het sturend karakter, met ruimte voor maatwerk.

In Driemanspolder zijn in de huidige situatie geen parkeerproblemen. Om de gunstige situatie te behouden moet het aantal parkeerplaatsen in het openbaar gebied afgestemd zijn en blijven op het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein. Daarom is het van belang dat de op eigen terrein gerealiseerde parkeervoorzieningen ook als zodanig behouden blijven en gebruikt worden.