direct naar inhoud van 3.3 Verkeer en vervoer
Plan: Oosterhage - Businesspark Oosterheem
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00002-0004

3.3 Verkeer en vervoer

3.3.1 Autoverkeer

Duurzaam Veilig
In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid.

In het plangebied komen de volgende categorieën voor:

Stroomwegen
Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel afwikkelen van grote hoeveelheden doorgaand verkeer. Deze wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De maximum toegestane snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur.

De stroomwegen ten behoeve van de ontsluiting van Oosterheem en het bedrijventerrein Oosterhage zijn de Oostweg en de Australiëweg. De Australiëweg ligt niet in het plangebied.

Gebiedsontsluitingswegen
Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer. Het langzaam verkeer moet gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. Er is geen parkeergelegenheid op of terzijde van de rijbaan. De maximum snelheid bedraagt 50 km/uur. Als indicatie voor de intensiteit kan men tussen de 6.000 en 15.000 motorvoertuigen per etmaal aanhouden.

De gebiedsontsluitingswegen in het plangebied zijn: de Willem Dreeslaan, de Hugo de Grootlaan, de Aletta Jacobslaan, de Tobias Asserlaan, de Thomas Morelaan, de Martin Luther Kinglaan, de Florence Nightingalelaan (tussen Randstadrail en Olof Palmelaan), de Olof Palmelaan, de Opticaweg en de Franklinstraat.

Erftoegangswegen 
Dit type wegen zijn onderdeel van een woon- of verblijfsgebied en hebben als belangrijkste functie het bereikbaar maken van particuliere en openbare percelen. Op erftoegangswegen staat de verblijfsfunctie voorop en niet de verkeersfunctie. Er bevindt zich geen doorgaand verkeer. Fietsers rijden in principe over de rijbaan.

Alle niet hiervoor genoemde wegen behoren tot deze categorie. Ook de interne ontsluitingswegen van het bedrijventerrein Oosterhage en Dwarstocht behoren tot deze categorie.

3.3.2 Fietsverkeer

Bij het ontwikkelen van de woonwijk Oosterheem is ook een routenetwerk voor fiets- en bromverkeer ontwikkeld. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen primaire (brom)fietsroutes en secundaire fietsroutes. In onderstaande figuur zijn deze routes aangegeven (bron: Notitie Bromfietsvrije fietsroutes in Oosterheem" van oktober 2003).

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00002-0004_0007.png"

Figuur 3.2: (Brom)fietspaden in Oosterheem

De primaire fietsroutes zijn in feite de hoofdfietsroutes van het Fietsplan 1998, de secundaire routes maken in feite deel uit van het verbindende en ontsluitende fietsnet van het Fietsplan 1998. De fietspaden langs de Willem Dreeslaan, Aletta Jacobslaan en Hugo de Grootlaan, alsmede langs de Olof Palmelaan en Franklinstraat behoren tot de primaire (brom)fietsroute. Ditzelfde geldt voor de fietsroutes die de HSL kruisen, de fietsroutes van de Olof Palmelaan naar de (Verlengde) Australiëweg en de fietsroute op de Oostkade.

3.3.3 Openbaar vervoer

RandstadRail
RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen in de regio Haaglanden/Rotterdam. Lijnen 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de "krakeling". Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de "krakeling" als de tak naar Oosterheem is de frequentie 1 maal per 5 minuten per richting op werkdagen in de spitsuren, tot 1 maal per 15 minuten per richting in de avonduren en het weekend. Ter hoogte van het Businesspark Oosterheem heeft RandstadRail één halte: de halte Willem Dreeslaan. Het grootste deel van het bedrijventerrein Oosterhage is slecht bereikbaar met de RandstadRail. De dichtstbijzijnde halte van RandstadRail voor het bedrijventerrein Oosterhage is de halte Javalaan (de hemelsbrede afstand van deze halte tot Oosterhage varieert van 300 tot 800 meter). Ook het bedrijventerrein Dwarstocht is niet goed bereikbaar met de RandstadRail. De halte Javalaan ligt op circa 1 kilometer lopen. De primaire fietsroutes zijn in feite de hoofdfietsroutes van het Fietsplan 1998, de secundaire routes maken in feite deel uit van het verbindende en ontsluitende fietsnet van het Fietsplan 1998.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00002-0004_0008.png"

De fietspaden langs de Willem Dreeslaan, Aletta Jacobslaan en Hugo de Grootlaan, alsmede langs de Olof Palmelaan en Franklinstraat behoren tot de primaire (brom)fietsroute. Ditzelfde geldt voor de fietsroutes die de HSL kruisen, de fietsroutes van de Olof Palmelaan naar de (Verlengde) Australiëweg en de fietsroute op de Oostkade.

Busvervoer 

De buslijnen van stads- en streekbussen 77 en 165 hebben een halte op de Willem Dreeslaan en het kruispunt Aletta Jacobslaan-Hugo de Grootlaan-Willem Dreeslaan. Lijn 77 heeft daarnaast de halte Poortugaalstraat en lijn 165 heeft de halte Benthuizenstraat.

Het bedrijventerrein Oosterhage is niet goed ontsloten door buslijnen. De dichtstbijzijnde bushalte is de halte Franklinstraat op de Oostweg. De loopafstand naar de bedrijven op Oosterhage varieert van 700 tot 1700 meter hemelsbreed. Deze afstand is te groot, zodat er geen sprake is van een goede bereikbaarheid met de bus. Het deel van het bedrijventerrein Dwarstocht dat in dit plan is meegenomen is redelijk bereikbaar met de bus. De hiervoor genoemde halte Franklinstraat ligt op loopafstand van dit deel van het bedrijventerrein.

Deeltaxi vervoer
Het regiotaxivervoer verzorgt het vervoer van deur tot deur van en naar iedere bestemming in Haaglanden. De regiotaxi komt daar waar het gewone openbaar vervoer niet komt, waardoor met de regiotaxi geheel Oosterhage en het Businesspark wordt ontsloten.

De treintaxi verzorgt het vervoer van en naar NS-station Zoetermeer op de spoorlijn Den Haag-Utrecht.

3.3.4 Parkeren

Het parkeren in Oosterhage dient in principe op eigen terrein plaats te vinden en niet in openbaar gebied. De integrale kaderstellende beleidsnotitie parkeren Zoetermeer en de Nota parkeernormen en uitvoeringsregels bieden hiervoor het kader.