Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Herontwikkeling Campina-terrein
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0632.Campinaterrein-bVA1

1.1 Inleiding

1.1.1 Aanleiding en doel
In 2005 is de Campina-fabriek in Woerden gesloopt. Voor de vrijgekomen locatie is door Kuiper compagnons in 2006 een stedenbouwkundige visie opgesteld. Deze visie is op 19 juli 2007 door de gemeenteraad vastgesteld. In 2012 is de visie geactualiseerd en aangevuld met een vernieuwde stedenbouwkundig plan.
 
De locatie, naast het station en nabij het historische centrum, is een geschikte plek om te wonen. Met een herontwikkeling van het Campina-terrein kan een ‘gat’ in de stad worden gevuld, kunnen woningen in de nabijheid van het station en centrum worden toegevoegd en daarmee het gebruik van openbaar vervoer en voorzieningen in de stad worden gestimuleerd.
Daarnaast ontstaat met de herontwikkeling de mogelijkheid om op deze plek voor treinreizigers de entree van Woerden een nieuw gezicht te geven en de ontsluitingsstructuur voor fietsers en auto’s in deze hoek van de stad te verbeteren. Er liggen bovendien mogelijkheden om ruimte te reserveren voor een mogelijke toekomstige verbinding tussen Snellerpoort en het Staatsliedenkwartier en daarmee de bereikbaarheid van centrum en station vanuit het zuiden van de stad te verbeteren. Om die redenen is de bovengenoemde stedenbouwkundige visie opgesteld, waarin het plan in een groter verband is bekeken en waarbij met een schuin oog is gekeken naar de transformatie van de naastgelegen bedrijfskavels aan de Johan de Wittlaan (‘Campinaast’) en de transformatie van de bestaande P&R plaatsen.
 
De initiatiefnemer van de ontwikkeling is Hollands Midden. Hollands Midden heeft het voornemen om, in nauwe samenwerking met de gemeente Woerden, de locatie te herontwikkelen naar, met name, woningbouw en daarnaast zorgwoningen en kleinschalige bedrijvigheid en andere bij de zorgwoningen passende functies (in de plint). Onderhavig bestemmingsplan heeft als doel om het aangepaste stedenbouwkundig plan (vastgesteld 19 december 2012)  planologisch te bestendigen.
1.1.2 Plangebied
De vrijkomende locatie is gelegen naast het station en nabij het centrum. Het plangebied ligt ten oosten van het centrum van Woerden, net buiten de vestingwerken, direct aan het P&R-terrein van het Stationsplein. Het plangebied vormt min of meer de overgang tussen de stationsomgeving en het Staatsliedenkwartier, een naoorlogse uitbreidingswijk die ligt ingeklemd tussen de spoorlijn en de Oude Rijn.
Het Campina-terrein is gelegen tussen de spoorlijn en de Johan de Wittlaan. Het terrein wordt van het Stationsplein gescheiden door een rij woningen langs de Johan van Oldenbarneveltlaan en een parkeerterrein bij het station. De oostgrens wordt gevormd door Campinaast.
 
luchtfoto plangebied
 
1.1.3 Vigerende bestemmingsplannen
Het vigerende bestemmingsplan voor het plangebied is het bestemmingsplan 'Uitbreidingsplan in onderdelen Woerden-Oost'. Het plan is vastgesteld op 2 mei 1960 en goedgekeurd op 5 juni 1961. De beoogde ontwikkeling van woningbouw is niet mogelijk op basis van dit bestemmingsplan.
 
Daarnaast geldt voor een deel van het plangebied het bestemmingsplan ‘Spoorbaanverbreding Woerden’. Dit bestemmingsplan is op 16 december 1993 vastgesteld door de raad en op 7 juni 1994 goedgekeurd door Gedeputeerde Staten.
1.1.4 Leeswijzer
Een bestemmingsplan bestaat uit drie delen. Een toelichting, planregels en een verbeelding. De toelichting is weer opgeknipt in drie delen, zijnde: Deel A het plan, Deel B de verantwoording en Deel C de uitvoerbaarheid. Met deze indeling wordt aangesloten bij de Woerdense-standaard voor bestemmingsplannen
 
Deel A geeft een inleiding op het bestemmingsplan, beschrijft het plangebied en beschrijft de beoogde ontwikkeling met als meest belangrijke onderdeel het stedenbouwkundig plan.  
 
Deel B omvat de verantwoording. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de (milieu-)technische haalbaarheid van het plan. Het betreft de milieuaspecten als ecologie, luchtkwaliteit, bodemkwaliteit, etc maar ook aspecten als volkshuisvestiging verkeer en parkeren. In dit hoofdstuk wordt verantwoord waarom en hoe het plan ruimtelijk ordeningstechnisch inpasbaar is op de locatie.
 
Deel C omvat tot slot de economische en maatschappelijke inpasbaarheid. De economische inpasbaarheid geeft aan of het plan ook in financieel opzicht uitvoerbaar is. De maatschappelijke inpasbaarheid beschrijft de consultatie met wettelijk vooroverlegpartners en belanghebbenden zoals omwonenden.