direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk/lokaal beleid
Plan: Harmelerwaard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0632.BPHARMELERWAARD-bVA2

2.4 Gemeentelijk/lokaal beleid

2.4.1 Welstandsnota Woerden, herziening 2009 (2009)

De Welstandsnota is opgesteld om omgevingsvergunningen voor het bouwen (vóór 1 oktober 2010: bouwvergunningen) op welstandsaspecten te kunnen beoordelen. In de welstandsnota zijn gebiedsgerichte en objectgerichte welstandscriteria opgenomen. In bijzondere situaties wanneer deze criteria ontoereikend zijn, kan het nodig zijn expliciet terug te grijpen op de algemene welstandscriteria.

Objectgericht is een aantal soorten kenmerkende bebouwing en bouwwerken, zoals boerderijen, beschreven. Voor objectgerichte criteria geldt dat de beoordelingskaders altijd in samenhang moeten worden gezien met de gebiedsgerichte beoordelingskaders waarin het bouwwerk wordt geplaatst.

Bij de gebiedsgerichte criteria is per gebied een samenhangend beoordelingskader opgesteld met daarin een korte beschrijving van het gebied. Bij de beoordeling van bouwplannen wordt in samenhang met de beschrijving getoetst aan de hand van de welstandscriteria ligging, massa, architectonische uitwerking en materiaal en kleur.
De gebiedstypen van het plangebied zijn:

  • Buitengebied;
  • Glastuinbouw;
  • Sport en recreatie;
  • Open lint.

Het gebied 'glastuinbouwgebied' is het oostelijk deel van het plangebied. Het gebied heeft een rationele structuur waarbij de oorspronkelijk kenmerken van het landschap verloren zijn gegaan. De waarde ligt vooral in de moderne verschijningsvorm van bebouwing. De dynamiek van het terrein is gemiddeld tot hoog als gevolg van veranderende technieken in de tuinbouw. Aanpassingen moeten zorgvuldig worden ingepast in de bestaande architectuur. Voor het 'glastuinbouwgebied' geldt een 'gewoon welstandsniveau'. Het beleid is terughoudend en gericht op goed functioneren en behoud van afwisseling en individualiteit met een agrarische uitstraling. De welstandscommissie zal bij advies onder meer aandacht schenken aan de samenhang in zowel de architectonische uitwerking als het gebruik van materiaal en kleur.

Het gebied 'buitengebied' wordt doorkruist met bebouwingslinten. De waarde ligt vooral in de combinatie tussen oorspronkelijke structuurelementen, zoals watergangen, en afwisselende lintbebouwing. In het gebied zijn diverse cultuurhistorisch waardevolle gebouwen, waarvan een deel monument is. De dynamiek van het buitengebied is gemiddeld en betreft voornamelijk de plaatsing van op-, aan- en bijgebouwen en de vervanging van oudere gebouwen door gebouwen die aan de huidige eisen voldoen. Het 'buitengebied' heeft een 'gewoon welstandsniveau'. Het beleid is gericht op het behoud van de oorspronkelijke structuurelementen, de cultuurhistorische bebouwing en het karakteristieke profiel van de lintwegen en het inperken van grote oppervlakken verharding. De welstandscommissie zal bij advies over gebouwen onder meer aandacht schenken aan de mate van afwisseling en individualiteit in de massa in combinatie met een terughoudende vormgeving en traditioneel gebruik van materialen en kleuren.

Het gebied 'sport en recreatie' is helder en eenvoudig qua opzet en bebouwing en heeft een groen karakter waarbij de gebouwen een ondergeschikte rol spelen. De architectuur is terughoudend. De dynamiek van deze terreinen is laag en betreft voornamelijk kleine uitbreidingen. Het beleid is terughoudend en gericht op beheer. Mogelijke uitbreidingen moeten met name buiten de kern een goede landschap inpassing kennen. Het gebied 'sport en recreatie' heeft een 'gewoon welstandsniveau. De welstandscommissie zal bij advies onder meer aandacht schenken aan het behoud van de terughoudende architectuur en landschappelijke inpassing.

Het gebied 'open lint' is een gevarieerd lint aan een doorgaande route. De waarde ligt vooral in de gegroeide structuur van de afwisselende lintbebouwing. In het lint zijn diverse cultuurhistorisch waardevolle gebouwen. Een deel hiervan is monument. De dynamiek van het gebied is gemiddeld en betreft in het algemeen de plaatsing van op-, aan -en bijgebouwen en de vervanging van oudere gebouwen door gebouwen die aan de huidige eisen voldoen. Voor het gebied 'open lint' geldt een 'bijzonder welstandsniveau'. Het beleid is gericht op verbetering van de kwaliteit per pand. De welstandscommissie zal bij advisering over gebouwen onder meer aandacht schenken aan de samenhang tussen pand en gevelindeling en de mate van afwisseling en individualiteit in het lint.

2.4.2 Ruimtelijke onderbouwing Inrichtingsplan Glastuinbouw Harmelerwaard (2001)

De ruimtelijke onderbouwing is opgesteld voor het gebied tussen de Dorpeldijk (in het noorden), de Heldamweg (in het oosten), de rivier Leidse Rijn (in het zuiden) en de noordzuid-lopende watergang (in het westen).

De ruimtelijke onderbouwing is opgesteld in verband met de realisering van de woningbouwplannen voor de Leidsche Rijn en daardoor de verplaatsing van de daar gevestigde glastuinbouwbedrijven naar de Harmelerwaard. Ook betrof het plan de herstructurering van enkele bestaande glastuinbouwbedrijven. In 2001 is de ruimtelijke onderbouwing opgesteld, aangezien de plannen niet geheel pasten binnen het vigerende bestemmingsplan. Op basis van de ruimtelijke onderbouwing heeft inmiddels (kleinschalige) glastuinbouwontwikkeling plaatsgevonden in het plangebied.

2.4.3 Het Land van Woerden (Belvedereproject, 2003)

In 2003 heeft de gemeente Woerden een project uitgevoerd, gericht op het verkrijgen van inzicht in de aanwezige cultuurhistorische waarden in het landelijk gebied van de gemeente. Dit project is één van de projecten die in het kader van een subsidieregeling op basis van de Nota Belvedere zijn uitgevoerd. In het project zijn zowel de archeologische en historisch-geografische elementen als de bouwhistorische objecten en beeldkwaliteit beschreven. In het kader van het project zijn vervolgens aanbevelingen gedaan om deze cultuurhistorische waarden te behouden en eventueel te ontwikkelen. In het kader van het project zijn een aantal deelrapporten opgesteld. Ter stimulering van het behoud van de gebouwen met cultuurhistorische waarde worden extra mogelijkheden voor (her)gebruik voorgestaan. Ook wordt een beschrijving van de beeldkwaliteit van de linten in het landelijk gebied weergegeven.

Verder is een deelrapport opgesteld omtrent de mogelijkheden van functieverandering van cultuurhistorisch waardevolle bijgebouwen, waarin een beleidslijn is opgenomen ter behoud van deze bijgebouwen door nieuwe functies mogelijk te maken onder voorwaarde van landschappelijke kwaliteitsverbetering van het erf of de omgeving. Daarnaast is een deelrapport vertaald naar het boek 'Land van Woerden'.

2.4.4 Waterplan Woerden 2006-2009, Zicht op water (2006)

De klimaatveranderingen hebben gevolgen voor het waterbeheer. De gemeente Woerden, het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en Oasen en Hydron Midden Nederland hebben samen het Waterplan opgesteld. Met dit Waterplan worden de problemen rond water aangepakt, vanuit alle disciplines en samen met alle andere organisaties die bij water betrokken zijn. Het plan geeft ook aan hoe met water de ruimtelijke kwaliteit en de belevingswaarde van stad en platteland kan worden vergroot. Het Waterplan geeft een visie op water en stelt maatregelen voor.
De gemeente, het waterschap en de waterleidingbedrijven willen het zicht op water vergroten. Daarom is in het plan een integrale benadering neergelegd. Het hele systeem van grond- en oppervlakte water staat centraal. Ook de keten van drinkwater, riolering en afvalwaterzuivering is in die visie opgenomen. Het watersysteem in de gemeente Woerden moet de komende klimaatveranderingen het hoofd kunnen bieden. Daarbij wordt gekeken tot het jaar 2015. Duurzaam, veilig en schoon zijn kernwoorden. In de gemeente Woerden moet hoog water en sterke regenval maar ook lange periodes van droogte worden opvangen. Daarnaast is oppervlaktewaterkwaliteit van groot belang evenals het beperken van de bodemdaling. In de visie is ook plaats voor de ruimtelijke kwaliteit van water. Cultuurhistorisch gezien hoort water bij de gemeente Woerden. De kernpunten van het waterplan zijn:

  • Water heeft meer ruimte nodig;
  • De waterkwaliteit moet worden verbeterd;
  • Zuivering en riolering dienen beter op elkaar te worden afgestemd;
  • Het water moet door mensen beter kunnen worden beleefd;
  • De wateroverlast door grondwater en het riool mag niet toenemen.

Waterbergingsruimte moet water in perioden van hevige regenval tijdelijk op kunnen vangen. Er zijn nog onderzoeken gaande naar de daadwerkelijke behoefte aan waterbergingsgebieden.