Plan: | Landgoederen en sportvelden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0626.2012LandgoedSport-BP40 |
Verkeersstructuur
De belangrijkste ontsluitingsweg door het plangebied is de Leidseweg/Voorschoterweg (N447). Via deze weg wordt in noordoostelijke richting ontsloten naar Leiden. De gemeente Voorschoten heeft geen directe aansluiting op het rijkswegennet maar is bereikbaar via de provinciale wegen N447 en N448. Vanaf de N447 wordt binnen het plangebied via diverse wegen naar de woonwijken ontsloten. De overige delen van het plangebied worden voor een belangrijk deel ontsloten vanaf de Van Beethovenlaan. Door het plangebied loopt een fietsroute langs het spoor, dit is een belangrijke doorgaande route. Het fietsverkeer maakt verder gebruik van de verschillende wegen. Ten aanzien van het openbaar vervoer is binnen het plangebied langs de Voorschoterweg een bushalte gelegen. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Den Haag en Leiden.
Duurzaam Veilig
De wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd aan de hand van de principes van Duurzaam Veilig. Dit leidt tot een indeling van de wegen in gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Tevens kent de gemeente Voorschoten wijkontsluitingswegen, deze wegen vormen echter een niet officiële tussencategorie. De Leidseweg/Voorschoterweg (N447) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Van Beethovenlaan, de Mozartlaan en de Multatulilaan zijn gecategoriseerd als wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Verkeersvisie
Door de gemeente Voorschoten is een verkeersvisie opgesteld. In deze visie geeft de gemeente aan wat het kader is voor het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente.
Uit de opgestelde verkeersvisie blijkt dat het autoverkeer in Voorschoten de laatste jaren nauwelijks is toegenomen, het wegennet heeft nog voldoende capaciteit om het verkeer goed af te kunnen wikkelen. Ten aanzien van het langzaam verkeer is aangegeven dat het stelsel van fietspaden en routes gecompleteerd dient te worden en het comfort van de fietsers verbeterd moet worden. De regio Holland Rijnland heeft een plan ontwikkeld om het openbaar vervoer gebruik te laten stijgen, een aandachtspunt hierin is het bedieningsniveau in de wijken.
Het maatregelenpakket 4V nota van de gemeente Voorschoten biedt inzicht in de maatregelen die nodig zijn om de verkeersvisie te realiseren. Hieronder zijn de, voor het plangebied relevante, maatregelen opgenomen:
Parkeren
De gemeente Voorschoten heeft voor parkeren in de wijken geen parkeerbeleid. Veel wijken hebben te maken met een hoge parkeerdruk. In de nieuwbouwwijken wordt voldaan aan de landelijke parkeernormen. Wanneer in het plangebied nieuwe functies mogelijk worden gemaakt dient eveneens aan de normen voldaan te worden.