Plan: | Strijensas |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0617.bpss-vg01 |
Gemotoriseerd verkeer
Binnen het plangebied zijn alle wegen gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. De belangrijkste route binnen het plangebied wordt gevormd door de Havenstraat/Sasseweg. De Havenstraat is deels binnen de bebouwde kom gelegen en gecategoriseerd als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h en deels buiten de bebouwde kom gelegen en gecategoriseerd als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/h. De Sasseweg is gecategoriseerd als een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. Vanaf de Sasseweg, via de Kooilandsedijk, vormen de Schelpweg en de Strijensedijk de belangrijkste verbindingen van en naar Mookhoek en Strijen. Via Mookhoek wordt tevens de N217 ter hoogte van 's-Gravendeel bereikt. De N217 biedt aansluiting op de A16. De locatie is binnen 13 km aangesloten op de autosnelweg A16. Verder wordt richting het noorden Puttershoek en het westen Numansdorp en de autosnelweg A29 bereikt.
De gemeente Strijen gaat een randweg rondom de kern Strijen realiseren. De aanleiding voor de aanleg van de Randweg is drieledig, te weten:
De realisatie van de randweg (in combinatie met aanvullende maatregelen) zal een positief effect hebben op de verkeersafwikkeling van Strijensas. Als gevolg van de Randweg hoeft verkeer vanaf Strijensas richting het noorden (Puttershoek) en het westen (Numansdorp/A29) niet meer door de kern Strijen of het buitengebied te rijden, maar kan gebruikmaken van de Randweg.
Langzaam verkeer
Fietsers kunnen gebruikmaken van alle paden en wegen rondom het plangebied. Het fietsverkeer maakt op de 30 km/h-wegen gebruik van dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Binnen een 30 km/h-regime is dit vanuit verkeersveiligheid aanvaardbaar. Op de 60 km/h wegen wordt het fietsverkeer door middel van fietssuggestiestroken gemengd met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. De wegen zijn ingericht conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig en de veiligheid voor fietsverkeer is voldoende gewaarborgd.
Openbaar vervoer
Het plangebied wordt per openbaar vervoer ontsloten door een lijn- en belbusverbinding en een schoolbusroute. De dichtstbijzijnde bushalte ligt aan de Nieuweweg/Kerkplein. De bushalte wordt bediend door lijn- en belbussen waarmee (met een frequentie van 1 keer per uur) gereisd kan worden richting Strijen, Klaaswaal en Oud-Beijerland. De schoolbusroute gaat met een frequentie van acht ritten per dag naar Oud-Beijerland (in de ochtend vier ritten en in de middag vier ritten). De ontsluiting van het plangebied per openbaar vervoer is redelijk.
Parkeren
Op basis van parkeerkencijfers kan worden bepaald of het aantal voorziene parkeerplaatsen binnen het plangebied toereikend is. In publicatie 182 (CROW, 2008) worden parkeerkencijfers gegeven en een basis voor parkeernormering. Parkeerkencijfers en parkeernormen gebruikt voor het opstellen van een parkeerbalans waarmee de (on)balans tussen parkeervraag en parkeeraanbod binnen een bepaald gebied kan worden berekend. De publicatie gaat in op de parkeerkencijfers per stedelijkheidsgraad en naar gebied binnen een plaats. Het plangebied behoort tot een gebied dat weinig stedelijk is. Bij nieuwe ontwikkelingen dient per woning te worden voorzien in de aanleg van 1,7 parkeerplaatsen. Binnen het plangebied hebben de jachthaven Strijensas en de Oeverlanden aparte parkeerterreinen.
Het vigerende beleid met betrekking tot geluidshinder is vastgelegd in de Wet geluidhinder, in algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen en in jurisprudentie.
Beoogde ontwikkeling
Aan de Adrianus van Vugtstraat en de Suze Groenewegstraat wordt de bouw van maximaal 12 woningen mogelijk gemaakt. Op de locatie Suze Groenewegstraat worden maximaal 8 woningen mogelijk gemaakt. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder (Wgh) geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Daarnaast zijn er voor een tweetal percelen wijzigingsbevoegdheden opgenomen die het mogelijk maken dat de twee aanwezige bedrijfswoningen worden gewijzigd in een tweetal burgerwoningen. In de Wgh is aangegeven dat voor nieuwe geluidsgevoelige functies (zoals woningen) akoestisch onderzoek nodig is.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wgh geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van onderwijsgebouwen en woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB.
30 km/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.
Aftrek ex artikel 110g Wgh
Krachtens artikel 110g Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een maximumsnelheid tot en met 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een hogere maximumsnelheid geldt een aftrek van 2 dB. Voor de beoogde ontwikkelingen zijn de Suze Groenewegstraat, de Adrianus van Vugtstraat en de Johan Willem Frisostraat van belang. Op alle drie deze wegen geldt een maximumsnelheid van 30 km/h. Zodoende mag een aftrek van 5 dB plaatsvinden.
Uitgangspunten
In het noordoostelijk deel van Strijensas wordt, zoals eerder aangegeven, de bouw van 20 nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Deze zijn verdeeld over twee bouwblokken, één aan de westzijde van de Suze Groenewegstraat (A) en één gelegen aan de Adrianus van Vugtstraat (B). Het bouwblok grenst tevens aan de Suze Groenewegstraat en aan de Johan Willem Frisostraat. Deze wegen zijn niet gezoneerd (30 km/h-wegen).
Intensiteiten
Voor het akoestisch onderzoek dienen de verkeersintensiteiten voor het jaar 2023 gehanteerd te worden. Voor de genoemde wegen zijn geen intensiteitsgegevens beschikbaar. Daarom zijn deze intensiteiten benaderd op basis het aantal aanwezige woningen in het gehele gebied, inclusief de te ontwikkelen woningen en de daarbij behorende kencijfers voor verkeersgeneratie van het CROW (ASVV, 2012). Daarnaast is een aanname gedaan over hoe dit verkeer zich over de beschikbare wegen verdeelt.
Om de verkeersgeneratie te bepalen is het maximaal aantal (te bouwen) woningen in het gebied ingesloten tussen de Suze Groenewegstraat, de Adrianus van Vugtstraat, de Sassedijk en het Rietsnijderspad als uitgangspunt genomen. Conform het bestemmingsplan zijn dit in totaal 96 woningen, inclusief de ontwikkelingen op de beide bouwvlakken. Om de verkeersgeneratie van deze woningen te berekenen, is gebruikgemaakt van het gemiddelde kencijfer voor tussen-/hoekwoningen in de sector koop- en sociale huurwoningen. De gemiddelde verkeersgeneratie bedraagt 6,5 mvt/weekdagetmaal per woning. Hieruit volgt vervolgens voor de 96 woningen een totale verkeersgeneratie van circa 620 mvt/weekdagetmaal.
De ontsluiting van het noordoostelijke deel van de kern vindt via de wegen binnen het plangebied plaats. Verdere ontsluiting van de kern Strijensas vindt vrijwel geheel plaats via de Havenstraat/Nieuweweg en Sassedijk (richting Strijen). Deze liggen ten zuiden en ten oosten van het plangebied. Uitgangspunt is dat alle woningen binnen het plangebied ontsluiten via ofwel de Suze Groenewegstraat (75% van de totale verkeersgeneratie) ofwel via de Sassedijk (25% van de totale verkeersgeneratie). De Adrianus van Vugtstraat en de Johan Willem Frisostraat ontsluiten alleen de woningen die direct aan deze wegen liggen. Aan de Adrianus van Vugtstraat liggen 22 woningen en aan de Johan Willem Frisostraat liggen 28 woningen. Op basis van deze gegevens zijn voor de relevante wegen onderstaande intensiteitsgegevens bepaald. Met betrekking tot de voertuig- en etmaalverdeling is een standaard verdeling aangehouden voor buurtverzamelwegen (erftoegangswegen met een verblijfsfunctie).
Tabel 5.1 Overzicht intensiteitsgegevens (mvt/weekdagetmaal)
weg | intensiteiten 2023 (inclusief ontwikkeling) |
Suze Groenewegstraat | 470 |
Adrianus van Vugtstraat | 140 |
Johan Willem Frisostraat | 180 |
voertuigverdeling (%) (licht/middelzwaar/zwaar) | dag-, avond-, nachtpercentages |
dagperiode: 94,59/4,76/0,65 avondperiode: 94,59/4,76/0,65 nachtperiode: 94,59/4,76/0,65 |
6,54/3,76/0,81 |
Maximumsnelheid en wegverharding
Op alle drie de relevante wegen geldt, zoals eerder aangegeven, een maximumsnelheid van 30 km/h. Alle wegen zijn uitgevoerd met klinkerverharding in keperverband.
Onderzoek en resultaten
Voor de ontwikkeling is akoestisch onderzoek (zie bijlage 1) uitgevoerd. Om de omvang van het wegverkeerslawaai inzichtelijk te maken, is gebruikgemaakt van Standaard Rekenmethode I (SRM I). Dit is mogelijk doordat grotendeels sprake is van een vrije veldsituatie en er geen afscherming plaatsvindt door andere gebouwen.
Resultaten bouwblok west
In onderstaande tabel is de geluidsbelasting op de gevels van de voorziene woningen in bouwvlak A weergegeven, inclusief de afstand tot de wegas en de maatgevende waarneemhoogte. Voor deze woningen is alleen de Suze Groenewegstraat van belang.
Tabel 5.2 Overzicht geluidsbelasting gevel bouwvlak A
afstand tot de wegas | maatgevende waarneemhoogte | geluidsbelasting | |
Suze Groenewegstraat | 7,6 m | 1,5 m | 48 dB |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de richtwaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Met betrekking tot bouwvlak A is ten gevolge van verkeer op de Suze Groenewegstraat sprake van een acceptabel akoestisch klimaat.
Resultaten bouwblok oost
In onderstaande tabel is de geluidsbelasting op de gevels van de voorziene woningen in bouwvlak B weergegeven, inclusief de afstand tot de wegas en de maatgevende waarneemhoogte. Voor deze woningen zijn de Suze Groenewegstraat, de Adrianus van Vugtstraat en de Johan Frisostraat van belang.
Tabel 5.3 Overzicht geluidsbelasting gevel bouwvlak B
afstand tot de wegas | maatgevende waarneemhoogte | geluidsbelasting | |
Suze Groenewegstraat | 7,4 m | 1,5 m | 48 dB |
Adrianus van Vugtstraat | 5,2 m | 1,5 m | 45 dB |
Johan Frisostraat | 9,4 m | 4,5 m | 43 dB |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de richtwaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Met betrekking tot bouwvlak B is ten gevolge van verkeer sprake van een acceptabel akoestisch klimaat.
Wijziging bedrijfswoning naar burgerwoning
In onderhavige situatie is geen sprake van nieuwbouw maar van een functiewijziging. Om onderstaande redenen is geen akoestisch onderzoek uitgevoerd:
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de Suze Groenewegstraat, de Adrianus van Vugtstraat en de Johan Frisostraat is bij alle voorziene woningen sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat, omdat de voorkeursgrenswaarde, respectievelijk richtwaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg. Tevens staat dit aspect de functiewijziging van agrarische bedrijfswoningen naar burgerwoningen niet in de weg. Er zijn in het kader van de Wgh geen aanvullende procedures noodzakelijk.