Plan: | Schoolstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0617.bpsc-vg99 |
De voorgenomen ontwikkeling in het plangebied betreft de realisatie van 21 woningen en 36 parkeerplaatsen. De woningen zijn verdeeld over drie blokken. Direct aan de Schoolstraat staan twee blokken met 4 en 5 rijenwoningen. Achter deze twee blokken staat een woningblok met 4 beneden- en 8 bovenwoningen. In figuur 3.2 is de beoogde situatie opgenomen.
De woningen direct grenzend aan de Schoolstraat hebben een breedte van 5,1 m en zijn circa 8,5 m diep. De voor- en achtertuinen van deze woningen zijn verschillend qua grootte. Aan de voorzijde komt dit doordat de twee blokken niet in een rechte lijn naast elkaar staan. De achtertuinen van blok 1 en 2 grenzen aan een parkeerterrein in het midden van het plangebied. De voortuinen van de beneden- en bovenwoningen (hierna te noemen bebo's) grenzen aan hetzelfde parkeerterrein (zie ook figuur 3.3). De goothoogte van de woningen in blok 1 en 2 is aan de voorzijde circa 4 m en aan de achterzijde circa 6 m. De hoogte van de nok is bij beide blokken circa 9,5 m. Boven de voordeuren van de eensgezinswoningen zijn in de kap dakhuizen1 opgenomen. Deze onder dwarskappen gebouwde dakhuizen hebben een bouwhoogte van circa 8 m. Tevens heeft elke woning aan de voorzijde een dakkapel. Omdat de twee woningblokken op een naar het zuidwesten oplopend peil liggen, verschillen de absolute bouwhoogten iets van elkaar. Het hoogteverschil tussen de woningen en de omgeving is opgelost door middel van enkele treden in de tuinrichting.
De bebo's staan achter blok 1 en 2 en vormen één woningblok. De benedenwoningen zijn 9,6 m breed en circa 11 m diep. Bovendien hebben deze woningen een achtertuin van 9,6 m breed en 3,7 m diep. De bovenwoningen zijn 4,8 m breed en circa 7,8 m diep, maar bestaan uit twee verdiepingen. Aan de achterzijde zijn de woningen op de eerste verdieping uitgevoerd met op het zuidoosten gelegen balkons. De bebo's hebben dezelfde goothoogte als blok 1 en 2. De bouwhoogte is in het midden van het blok ter plaatse van de tussenwoningen ongeveer gelijk aan de bouwhoogte van blok 1 en 2, maar de twee kopwoningen zijn voorzien van iets hogere dwarskappen.
Tussen blok 1 en 2 en de bebo's is ruimte gereserveerd voor parkeren. De tussenruimte geeft door de toepassing van muurtjes of hagen een pleinachtig karakter aan het gebied. De situering en vormgeving van de bebo's en eengezinswoningen zorgen voor een goede inpassing in de kleinschalige omgeving. Ook wordt de onaantrekkelijke open ruimte in de omgeving van de Oude Havenweg en de Schoolstraat ruimtelijk ingevuld. Cultuurhistorie en waardevolle structuren worden niet aangetast bij inpassing van de nieuwe ontwikkeling.
Door bij de meest noordelijke eengezinswoning de kopgevel te voorzien van een voordeur en ramen presenteert de bebouwing zich ook goed op de hoek van de Schoolstraat en de Oude Havenweg. Met het project is rekening gehouden met de aard, schaal en situering van de bestaande bebouwing. Er is sprake van een goede afstemming op de hoogten, massa en gelede vormgeving van de bestaande bebouwing en op het voorkomen van mogelijke parkeeroverlast in de omgeving. Voor de 21 woningen wordt rekening gehouden met de aanleg van 36 parkeerplaatsen, oftewel 1,7 parkeerplaatsen per woning. Indien blijkt dat sprake is van een overcapaciteit, kan naderhand worden besloten tot het opofferen van een of twee plaatsen ten behoeve van iets meer groen bij de aansluiting van het parkeerterrein op de Oude Havenweg en Schoolstraat (ter plaatse van de parkeerplaatsen 1 en 22 of 21 en 22).