Plan: | Schoolstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0617.bpsc-vg99 |
Het plangebied ligt direct ten zuiden van de aansluiting van de Oude Havenweg op de Schoolstraat en daarmee in de randzone van het centrumgebied van Strijen. De directe omgeving wordt bepaald door uiteenlopende vormen van woonbebouwing en door de nabijheid van verschillende centrumfuncties. Het eigenlijke plangebied bestaat uit:
De locatie wordt onder meer gebruikt voor de opslag van meubelen. De bebouwing, bestaande uit twee grote geschakelde loodsen, staat op 14-17 m uit de Schoolstraat. Het perceel wordt van de openbare ruimte gescheiden door een hek van circa 2 m hoog. Het plangebied vormt nu een groot gat binnen het bebouwingspatroon van de omgeving. Het gebied grenst aan de noordzijde aan de Oude Havenweg en aan de overige zijden voornamelijk aan de achtererven van de centrumbebouwing aan de Molenstraat, Oranjestraat en aan de achtererven van de eengezinsrijenwoningen aan de Trambaan. Deze woningen hebben een goothoogte van ongeveer 6 m en zijn voorzien van een kap. De woningen staan op relatief diepe percelen, waarbij op de achtererven ruimte is opgenomen voor garages. Deze garages worden aan de westzijde ontsloten met behulp van een circa 5,5 m brede parkeerstraat.
De Oude Havenweg wordt gekenmerkt door het ruimtelijke contrast tussen de zuidwestzijde (centrumgebied) en de noordoostzijde (woongebied). Langs de zuidwestzijde komen nauwelijks hoofdgebouwen voor. De hier gelegen achtererven van de winkels aan de Kerkstraat worden gebruikt voor opslag, laden en lossen en parkeren. De beeldkwaliteit aan deze zijde van de Oude Havenweg is beperkt. Aan de noordoostzijde staan veelal vrijstaande woningen die met de voortuinen aan de weg liggen.
Het oostelijk deel van de Schoolstraat vormt één route met de Oude Havenweg en is ingericht voor zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer. Aan de noordzijde van dit deel staan enkele woningen en aan de zuidzijde bevindt zich een haaks op de weg gebouwd blok rijenwoningen. Deze woningen zijn georiënteerd op de Trambaan. De achterzijde van dit woningblok wordt bepaald door aan de zijde van het plangebied gelegen achtertuinen met garages en bergingen.
Het westelijk deel van de Schoolstraat is doodlopend voor gemotoriseerd verkeer. Het vormt een relatief smalle langzaamverkeerspassage naar het centrumgebied. De ruimtelijke kwaliteit van dit deel van de Schoolstraat is eveneens beperkt (zie figuur 3.1). Aan de westzijde van de aansluiting van de Oude Havenweg op de Schoolstraat staat een aantrekkelijk woonhuis, dat gebouwd is in het eerste deel van de 20e eeuw. De woning staat in contrast met de aan de zuidwestzijde aangebouwde combinatie van schuren en bijgebouwen. Het overige deel van de passage wordt begrensd door weinig aantrekkelijke zijgevels en zijerven van de direct of op korte afstand van de passage opgerichte bedrijfs- en winkelpanden, garages en bijgebouwen. Het grootste gedeelte van deze bebouwing bestaat uit bebouwing in 1 of 1,5 bouwlaag met kap. Ten hoogte van de Kerkstraat loopt dit op tot maximaal 2 bouwlagen met kap.
In de omgeving van het plangebied worden in de structuurvisie Zuid-Holland o.a. de Weelsedijk, de Kerkstraat, de Nieuwestraat en de Oud-Bonaventurasedijk aangeduid als 'Dijk met (cultuurhistorisch waardevol) bebouwingslint'. In dit bebouwingslint is volgens de structuurvisie alleen incidentele toevoeging van bebouwing mogelijk, onder voorwaarde dat de ruimtelijke kwaliteit wordt versterkt. Ook in het Ruimtelijk Plan van de Structuurvisie Hoeksche Waard is historisch dijklint opgenomen in de kern van Strijen.
In de omgeving zijn een aantal rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten te vinden, zoals de Grote- of St. Lambertuskerk en het voormalige Raadhuis. Op de gemeentelijke monumentenlijst staan onder andere een aantal panden op de Kerkstraat en de Molenstraat. In paragraaf 4.5 wordt nader ingegaan op de archeologische aspecten in en rondom het plangebied.