direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: Oranjewijk, fase I
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0617.bpor-vg99

4.1 Verkeer en parkeren

4.1.1 Verkeersontsluiting

Autoverkeer

Autoverkeer

De ontwikkeling is gelegen in de schil van het centrumgebied van de kern Strijen en wordt primair via de Julianastraat ontsloten. De Julianastraat is in de huidige situatie een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h en beschikt over fietssuggestiestroken. Via de Julianastraat wordt in noordelijke richting aangesloten op de Trambaan en de Oranjestraat. De Trambaan is een gebiedsontsluitingsweg en sluit aan op de provinciale weg N491 welke nabij Puttershoek aansluit op de N217 Dordrecht-Oud-Beijerland. Via de N217 wordt in oostelijke richting de autosnelweg A16 (Rotterdam-Breda) en in westelijke richting de autosnelweg A29 (Rotterdam-Bergen op Zoom) bereikt. De reistijd tot de autosnelwegaansluitingen bedraagt circa 15 minuten.

De Oranjestraat is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h en voert door het centrum van Strijen. Via de route Oranjestraat, Molenstraat, Boompjesstraat, Weelsedijk wordt Numansdorp bereikt. Ter hoogte van Numansdorp is tevens een aansluiting op de A29.

De Julianastraat gaat richting het zuiden over in de Schelpweg en voert verder naar het buitengebied ten zuidoosten van Strijen. De route Julianastraat-Schelpweg is een belangrijke toegangsweg voor de verbindende wegen richting de kernen Strijensas, Schenkeldijk en Mookhoek.

Randweg

In verband met diverse ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Strijen, de verkeersdruk in het centrum en sluipverkeer in het buitengebied heeft de gemeenteraad besloten een Randweg rond Strijen te realiseren. De Schelpweg krijgt tevens een aansluiting op de Randweg. Als gevolg van deze aansluiting kan het verkeer vanuit het plangebied richting Numansdorp en vice versa gebruikmaken van deze Randweg. Verkeer in noordelijke richting zal gebruikmaken van de route door Strijen via de gebiedsontsluitingsweg Trambaan. De verkeersdruk in de kern Strijen vermindert, omdat de Randweg een deel van de verkeersfunctie van de routes door Strijen overneemt. Verder zal het verkeer vanuit het achterliggende buitengebied dat nu via de Julianastraat rijdt, via de Randweg gaan rijden. Hierdoor zal de verkeersintensiteit op de Julianastraat na realisatie van de Randweg afnemen.

Binnen het plangebied wordt de wegenstructuur op hoofdlijnen in de huidige vorm behouden. De Julianastraat blijft als gebiedsontsluitingsweg gehandhaafd. Parallel aan de Julianastraat vormt de Bernhardstraat als erftoegangsweg de hoofdontsluiting voor de aanliggende straten. Ook de Oranjestraat aan de rand van het plangebied blijft behouden. De Bernhardstraat en Oranjestraat hebben een maximumsnelheid van 30 km/h en een gemengde verkeersafwikkeling. De omliggende woonstraten zijn alle gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Enkele mutaties worden in het kader van onderhavig plan doorgevoerd:

  • de Achterstraat wordt geheel toegankelijk gemaakt voor autoverkeer;
  • de Prins Clausstraat wordt via een nieuwe weg verbonden met de Bernhardstraat;
  • de Achterstraat wordt verbonden met de Beatrixstraat.

Fietsverkeer

De ontsluiting voor fietsverkeer voert primair via de Julianastraat. Deze weg heeft fietssuggestiestroken en is daarmee niet geheel volgens de richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen ingericht. Op lange termijn wordt de Julianastraat mogelijk gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Bovendien zal de verkeersintensiteit na realisatie van de Randweg afnemen. De Julianastraat staat in verbinding met de Trambaan. De Trambaan heeft eveneens suggestiestroken. Ten noorden van de kern zijn wel vrijliggende fietspaden. Vanuit de woonstraten in de Oranjewijk wordt aangesloten op de Julianastraat. Tevens zijn er fietsverbindingen via de Schenkeldijk en de Molenstraat naar het centrum van Strijen. De ontsluiting en verkeerssituatie voor fietsverkeer is redelijk en zal na de realisatie van de Randweg, als gevolg van de verminderde verkeersdruk in de kern, verbeteren.

Openbaar vervoer

In en rondom het plangebied zijn twee bushaltes aanwezig, beide aan de Julianastraat, waardoor het gehele gebied binnen 350 m van een bushalte ligt en derhalve een voldoende dekkingsgraad kent.

De bushaltes worden bediend door rechtstreekse bussen richting Rotterdam en Dordrecht (2x per uur per richting, deels tot Heinenoord) en directe spitsbussen van en naar beide steden. Verder zijn er nog lokale busdiensten naar Numansdorp en Strijensas en worden de haltes bediend door schoolbussen richting Klaaswaal en Oud-Beijerland. De reisafstand tot ov-knooppunten in de regio is relatief groot. Er zijn wel voldoende ontsluitende busdiensten en de dekkingsgraad is goed. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve redelijk.

4.1.2 Parkeren

Strijen behoort volgens het CBS tot weinig stedelijk gebied. Uitgegaan wordt van de parkeerkencijfers voor het schil/overloopgebied, zoals genoemd in publicatie 182 (CROW, 2008).

In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de parkeerbehoefte voor de nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van het plangebied. Op basis van onderhavig bestemmingsplan worden maximaal 70 woningen binnen het plangebied mogelijk gemaakt. Voor de parkeerkencijfers wordt aangesloten bij de kengetallen in publicatie 182 (CROW 2008). De parkeercapaciteit is bepaald op basis van de ontwerptekening 'Herstructurering Oranjebuurt te Strijen', voorlopig ontwerp, Akertech, 11 maart 2011.

In onderstaande tabel is de parkeerberekening weergegeven van het woongebied.

Tabel 4.3 Parkeerbehoefte woongebied

    kengetal   parkeerbehoefte  
parkeerbehoefte plangebied     min.   gem.   max.   min.   gem.   max.  
rijwoningen   70   woning midden- duur   1,6   1,7   1,8   112   119   126  
beschikbare parkeercapaciteit plangebied         123   123   123  
saldo         +11   +4   -3  

Over de bandbreedte in de parkeerkengetallen kan het volgende worden gezegd. De omgevingsadressendichtheid van de kern Strijen valt onder het gemiddelde van de range die het CBS voor de klasse 'weinig stedelijk gebied' hanteert. Het gemiddelde autobezit ligt ook lager dan het gemiddelde voor de range 'weinig stedelijk gebied'. Beide gegevens geven een indicatie dat van het gemiddelde parkeergetal of lager zou moeten worden uitgegaan dat het CROW aan de categorie 'weinig stedelijk gebied' toekent. Als op basis van tabel 4.3 aan wordt gesloten bij het gemiddelde of minimale parkeerkengetal, worden er voldoende parkeerplaatsen binnen het plangebied gerealiseerd om de parkeerbehoefte op te vangen.

Uit bovenstaande tabel wordt geconcludeerd dat er binnen het woongebied voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn om in de parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Binnen het plangebied bestaat de mogelijkheid om andere woningtypes te realiseren, welke een hogere parkeerbehoefte kennen (klasse: dure woningen). Voor deze klasse geldt een bandbreedte van 1,5 tot 2,0 parkeerplaatsen per woning. Op basis van het gemiddelde parkeerkengetal (1,75 pp/woning) is ook bij dit woningtype voldoende parkeercapaciteit aanwezig, uitgaande van 123 parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Verder beschikken deze woningen doorgaans over parkeerplaatsen op eigen terrein. Hierdoor is het mogelijk dat het aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte wordt gereduceerd. Daarbij moeten de berekeningsaantallen in tabel 4.4 in acht worden genomen. Deze berekeningsaantallen zijn afkomstig uit publicatie 182 (CROW, 2008) en geven aan met welk getal de parkeerbehoefte mag worden verrekend bij de verschillende typen eigen erfparkeren. Belangrijk is dat de resterende parkeerbehoefte, na verrekening met deze factoren, in de openbare ruimte moet worden gefaciliteerd.

Tabel 4.4 Berekeningsfactoren parkeren op eigen terrein

parkeertype   theoretisch aantal   berekeningsaantal  
enkele oprit zonder garage   1   0,8  
lange oprit zonder garage of carport   2   1,0  
dubbele oprit zonder garage   2   1,7  
garage zonder oprit   1   0,4  
garage met enkele oprit   2   1,0  
garage met lange oprit   3   1,3  
garage met dubbele oprit (min. 4,5 m breed)   3   1,8  

Gesteld wordt dat binnen het plangebied voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn om in de parkeerbehoefte te voorzien, uitgaande van rijwoningen. Als een ander woningtype wordt gerealiseerd, waarbij ook deels parkeren op eigen terrein wordt gefaciliteerd, dient de eventueel benodigde parkeercapaciteit in de openbare ruimte berekend te worden op basis van de in tabel 4.4 genoemde berekeningsaantallen.

4.1.3 Verkeersveiligheid

Het plangebied is niet geheel ingericht conform de principes van Duurzaam Veilig. Zo heeft de gebiedsontsluitende Julianastraat geen vrijliggende fietspaden, maar fietssuggestiestroken. Op lange termijn zal deze weg worden ingericht als erftoegangsweg. Bovendien mag verwacht worden dat na realisatie van de Randweg de verkeersintensiteit op de Julianastraat zal afnemen. De oorzaak hiervan is hoofdzakelijk rerouting van verkeer vanuit de kernen Mookhoek en Strijensas.

Verwacht wordt dat gezien deze ontwikkelingen de verkeersveiligheid gewaarborgd is.

4.1.4 Verkeersgegevens

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan het onderzoek met betrekking tot wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit staan vermeld in tabel 4.4. De verkeersgegevens zijn ontleend aan het Verkeersplan Strijen (Grontmij 2009) en aan verkeerstellingen van de gemeente Strijen uit 2005 en 2007. Er is geen rekening gehouden met gewijzigde verkeersintensiteiten als gevolg van de ontwikkeling, omdat er in de huidige situatie reeds woningbouw en maatschappelijke voorzieningen aanwezig zijn. Wel is rekening gehouden met de aanleg van de Randweg. Voor de Randweg is uitgegaan van variant 5 uit het Verkeersplan Strijen.

Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling zoals die bekend is voor wijk- en buurtontsluitingswegen. De verkeersintensiteiten zijn met een jaarlijkse autonome groei van 1,5% doorgerekend naar het prognosejaar 2022. Verder zijn de intensiteiten uit het Verkeersplan Strijen omgerekend naar weekdagcijfers, conform de correctiefactor van 1,15, welke in het Verkeersplan is opgenomen.

Tabel 4.5 Verkeersgegevens

Julianastraat        
maximumsnelheid   50 km/h      
wegdekverharding   klinkerverhar- ding in keperverband      
verkeersintensiteit   1.350 mvt/- etmaal   2022   (bron: Verkeersplan Strijen)  
Voertuigverdeling        
  dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94,00%   97,20%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,10%   2,50%   3,40%  
zware motorvoertuigen   0,90%   0,30%   0,60%  
etmaalverdeling   7,00%   2,60%   0,70%  

Trambaan        
maximumsnelheid   50 km/h      
wegdekverharding   klinkerverhar- ding in keperverband      
verkeersintensiteit   3.150 mvt/- etmaal   2022   (bron: Verkeersplan Strijen)  
voertuigverdeling        
  dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94%   97,20%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,1%   2,50%   3,40%  
zware motorvoertuigen   0,9%   0,30%   0,60%  
etmaalverdeling   7%   2,60%   0,70%  

Bernhardstraat        
maximumsnelheid   30 km/h      
wegdekverharding   Klinkerverhar- ding in keperverband      
verkeersintensiteit   550 mvt/etmaal   2022   (bron: verkeerstellingen 2007)  
voertuigverdeling        
  dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94%   98,00%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,7%   1,90%   3,80%  
zware motorvoertuigen   0,3%   0,10%   0,20%  
etmaalverdeling   7%   2,60%   0,70%  

Oranjestraat/Sport- laan        
maximumsnelheid   30 km/h      
wegdekverharding   Klinkerverhar- ding in keperverband      
verkeersintensiteit   1.500 mvt/- etmaal   2022   bron: verkeerstellingen 2005)  
voertuigverdeling        
  dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94%   98,00%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,7%   1,90%   3,80%  
zware motorvoertuigen   0,3%   0,10%   0,20%  
etmaalverdeling   7%   2,60%   0,70%  

Woonstraten        
maximumsnelheid   30 km/h      
wegdekverharding   Klinkerverhar- ding in keperverband      
verkeersintensiteit   350 mvt/etmaal   2022   (inschatting)  
voertuigverdeling        
  dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94%   98,00%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,7%   1,90%   3,80%  
zware motorvoertuigen   94%   98,00%   96,00%  
etmaalverdeling   7%   2,60%   0,70%