Plan: | Oranjewijk, fase I |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0617.bpor-vg99 |
De gemeente Strijen en HW Wonen willen de Oranjewijk weer geschikt maken voor de komende decennia. Dit betekent een meer gemengde moderne woonbuurt met goede en ruime woningen die voldoen aan eisen van deze tijd. De gunstige ligging ten opzichte van het centrum maakt dat de woningen voor veel doelgroepen geschikt zijn, in het bijzonder voor ouderen, starters en startende gezinshuishoudens.
De hoofdopzet van de wijk blijft bestaan uit een blokverkaveling opgespannen tussen de woonstraten. De wijk blijft een stedelijk karakter houden. Gezien de ligging nabij het centrum van Strijen is dit vrij logisch. De Julianastraat en de Bernhardstraat blijven gehandhaafd. De Achterstraat wordt van achterpad opgewaardeerd tot een woonstraat.
De Prins Clausstraat krijgt een nieuwe ontsluiting via de Bernhardstraat. Aan de Bernhardstraat worden in aansluiting op de vrijstaande woningen aan de Prins Clausstraat op relatief ondiepe maar brede kavels drie-onder-één-kapwoningen gerealiseerd.
Het parkeren gebeurt voor een groot deel aan de straat. Daarnaast is er een aantal parkeerkoffers achter de woningen gelegen, waardoor het parkeren deels aan het zicht wordt onttrokken.
De Julianastraat wordt aan twee zijden begeleid door laanbeplanting die in de verharding staat. De Bernhardstraat en Achterstraat worden aan één zijde begeleid door laanbeplanting die in een groenstrook staat. Hierdoor krijgt de wijk een extra groene impuls. Daarnaast wordt er ten behoeve van het meer functionele groen (speelgelegenheid) aan de voet van de dijk (Molenstraat) een groene ruimte gerealiseerd. Deze groene ruimte wordt ingericht ten behoeve van spelen, verblijven, parkeren en brengt daarnaast de dijk manifest in beeld. De speelvoorziening aan de Beatrixstraat blijft gehandhaafd, daarnaast is er tussen de Achterstraat en Julianastraat op het binnenterrein een groene speelvoorziening voor de allerkleinsten.
In hoofdstuk 4 is de verkeer- en parkeersituatie in relatie tot het plangebied nader beschreven en onderbouwd.