direct naar inhoud van 3.1 Huidige situatie
Plan: Oranjewijk, fase I
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0617.bpor-vg99

3.1 Huidige situatie

De Oranjewijk ligt ten zuiden van de dorpskern van Strijen. De wijk is vanaf begin jaren vijftig tot de zeventiger jaren van de vorige eeuw in verschillende bouwperioden tot stand gekomen. De woningnood in Nederland was hoog, Nederland zat nog in de wederopbouwperiode van na de Tweede Wereldoorlog. Bovendien waren door de watersnoodramp in 1953 veel woningen verloren gegaan. De ruimtelijke opzet van de wijk bestaat uit een traditionele blokverkaveling van rijwoningen. De woningen staan in een rechte rooilijn evenwijdig aan de weg en bestaan voornamelijk uit twee bouwlagen met een kap.

afbeelding "i_NL.IMRO.0617.bpor-vg99_0003.png"

Figuur 3.1 Rijwoningen aan de Julianastraat

afbeelding "i_NL.IMRO.0617.bpor-vg99_0004.png"

Figuur 3.2 Woningen voor ouderen aan het Achterpad.

Tussen de Julianastraat en Molenstraat is een aantal woningen voor ouderen gelegen. De ruimtelijke structuur wordt hier bepaald door een menging van een stroken- en blokverkaveling. De woningen zijn lager dan de rijwoningen en bestaan uit één bouwlaag met kap. De woningen voor ouderen hebben weinig privé buitenruimte. Ter compensatie is er rondom de woningen veel openbaar groen. Het groen aan de achterzijde van de Molenstraat loopt door naar het Achterpad. Het Achterpad is gelegen nabij/op het voormalige tracé van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij). De tramlijn verbond tot 1960 alle dorpen en stadjes op de Zuid-Hollandse eilanden en Schouwen-Duiveland met elkaar via een systeem van lichte tramlijnen en veerdiensten. Op de hoek met de Oranjestraat staat het voormalige tramstation. Dit karakteristieke pand doet nu dienst als eetcafé.

De randen van de wijk (buiten het plangebied) wijken ruimtelijk en functioneel af. De noordrand kan gezien worden als een uitloper van het centrum van Strijen met bedrijvigheid en voorzieningen in de vorm van een supermarkt, garagebedrijf, benzinepomp, politiepost en kleinschalige horeca zoals een eetcafé (voormalig tramstation). Daarnaast zijn er aan de Sportlaan diverse maatschappelijke voorzieningen te vinden zoals een bibliotheek, een dorpshuis, een zwembad en de sportvelden. Direct aan de sportvelden aan de oostrand van de Oranjewijk is in de jaren '90 van de vorige eeuw een strook met vrijstaande woningen gebouwd. Deze woningen liggen mede door de ontsluiting (doodlopend, slecht zichtbaar) en de ligging achter de woningen van Oranjewijk vrij geïsoleerd en afgelegen.

De belangrijkste ontsluitingsweg van de Oranjewijk is de Julianastraat. Naast de functie van wijkontsluitingsweg is de Julianastraat tevens een ontsluitingsweg voor de gemeente Strijen richting Numansdorp. De ontsluitende functie van de weg maakt dat er sprake van overlast (hard rijden) is. De verwachting is dat dit met de komst van de Randweg rond Strijen en het aanbrengen van verkeersremmende maatregelen zal verbeteren. Een belangrijke tweede ontsluiting is de Bernardstraat. Deze straat is van mindere betekenis en fungeert eigenlijk uitsluitend op buurtniveau.

De straten in de wijk hebben over het algemeen een stenig karakter en staan vaak vol met geparkeerde auto's. In de omgeving van de woningen voor ouderen is het beeld groener door brede groenstroken, grasveldjes en plantsoenen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0617.bpor-vg99_0005.png"

Figuur 3.3 Tramstation, toen

afbeelding "i_NL.IMRO.0617.bpor-vg99_0006.png"

Figuur 3.4 Tramstation, nu

De Oranjewijk wordt door de bewoners gezien als een fijne plek om te wonen. In de rijwoningen is weinig leegstand en er wordt naar verhouding weinig verhuisd. Een verklaring daarvoor kan gevonden worden in het lage huurniveau omdat de woningen sterk verouderd zijn, slecht geïsoleerd zijn en qua woonoppervlak, uitrusting en bouwfysica niet meer aan de huidige (minimum)eisen voldoen. De woningen voor ouderen kennen dezelfde beperkingen. Het gegeven dat elders in Strijen betere woningen voor ouderen worden aangeboden maakt dat deze woningen bovendien veel leeg staan en tegenwoordig worden ingezet voor tijdelijke bewoning en noodopvang.