direct naar inhoud van 3.4 Verkeer en parkeren
Plan: Noord en Over de Keen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0617.bpnk-vg99

3.4 Verkeer en parkeren

Auto

Het plangebied 'Noord en Over de Keen' ligt aan de westzijde van de kern Strijen en is een verblijfsgebied. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig zijn alle straten binnen dit verblijfsgebied gecategoriseerd als erftoegangsweg) waar binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid gaat gelden van een 30 km/h. Er zijn enkele erftoegangswegen met een beperkte verzamelfunctie, zoals de Nieuwestraat, Walewegje, Oud Bonaventurasedijk, Leeuwerikstraat, Kievitstraat en de Plevierstraat. Alle overige 30 km/h-wegen sluiten direct of indirect aan op deze erftoegangswegen.

De erftoegangswegen met verzamelfunctie sluiten aan op de gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom van Strijen. De Trambaan heeft binnen de kern Strijen een functie als gebiedsontsluitingsweg en kent een maximumsnelheid van 50 km/h. Aan de noordzijde van het gebied sluit de Nieuwestraat aan op de Keizersdijk en het Walewegje op de Trambaan in het oosten of de Waleweg in het westen. De Oud Bonaventurasedijk heeft een verbinding met de gebiedsontsluitingsweg Trambaan. De Leeuwerikstraat ontsluit op de Weelsedijk en staat in verbinding met de Oud Bonaventurasedijk. De Kievitstraat sluit aan op de Bovenweg.

Buiten de bebouwde kom van Strijen is de N491 gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en kent een maximumsnelheid van 80 km/h. Via de N491 wordt de N217 bereikt. De N217 voert in oostelijke richting naar 's-Gravendeel en Dordrecht en sluit binnen 11 km aan op de autosnelweg A16 richting Rotterdam en Breda. Richting het westen voert de N217 richting Puttershoek en Oud-Beijerland en biedt binnen 11 km aansluiting op de autosnelweg A29 richting Rotterdam en Bergen op Zoom. De A29 wordt tevens via de Weelsedijk via Numansdorp bereikt. De Weelsedijk is een erftoegangsweg die grotendeels buiten de bebouwde kom ligt en kent een maximumsnelheid van 60 km/h.

De ontsluiting voor autoverkeer is goed.

Fiets

Op basis van het Verkeersplan Strijen1 zijn alle straten in de gebieden 'Noord' en 'Over de Keen' als erftoegangsweg aangeduid. Fietsers delen de verkeersruimte met het autoverkeer en rijden op de rijbaan. Op de Weelsedijk zijn fietssuggestiestroken aanwezig en langs de Trambaan ligt een vrijliggend fietspad. Deze vormgeving is conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig.

De ontsluiting voor het fietsverkeer is derhalve goed.

Openbaar vervoer

In en rondom het plangebied 'Noord en Over de Keen' zijn vier bushaltes aanwezig. Dit zijn twee bushaltes aan de Nieuwestraat, een bushalte aan de Trambaan en een bushalte aan de Leeuwerikstraat. Met uitzondering van de woningen ten westen van de Kwartelstraat, vallen beide gebieden 'Noord' en 'Over de Keen' binnen het dekkingsgebied van de bushaltes. Het dekkingsgebied is bepaald door de halteradius van circa 350 m (ASVV, CROW 2004). Het dekkingsgebied van de buslijnen is voldoende.

De bushaltes worden bediend door buslijn 165 richting 's-Gravendeel en Dordrecht met een frequentie van 1x per uur per richting. Deze buslijn wordt aangevuld door spitsdienst 175 naar Dordrecht. Verder worden de haltes bediend door buslijn 167 naar Maasdam, Puttershoek, Heienoord en Rotterdam-Zuidplein. De busdienst heeft een frequentie van 1x per uur per richting en wordt aangevuld met spitsdienst 177. De busdienst is met betrekking tot sommige ritten ingekort tot Maasdam of Heienoord, waar een overstap naar Rotterdam wordt geboden. Verder is er busdienst 195 naar Numansdorp. Ook zijn er de schoolbussen 664 en 667 naar Klaaswaal en Oud-Beijerland.

De haltes aan de Nieuwestraat en Leeuwerikstraat worden door deze busdiensten bediend. De halte aan de Trambaan wordt alleen bediend door lijn 165, 167, 175 en 177.

Ongeveer 90% van het plangebied ligt binnen het dekkingsgebied van een halte waar de bedieningsfrequentie meer dan 2 keer per uur is. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve redelijk.

Parkeren

De gemeente Strijen is volgens CBS-gegevens qua stedelijkheid ingedeeld in een weinig stedelijkheid gebied. De gebieden 'Noord' en 'Over de Keen' liggen in het restgebied (buiten het centrum) van de bebouwde kom. In tabel 3.1 zijn de parkeernormen weergegeven die volgens CROW-publicatie 1822 geldend zijn. Binnen deze normen is rekening gehouden met een aandeel bezoekers van 0,3 parkeerplaatsen per woning.

Tabel 3.1 Parkeernormen

  parkeernorm  
  minimaal   maximaal  
woning duur   2,0   2,2  
woning midden   1,8   1,9  
woning goedkoop   1,4   1,7  
serviceflat/aanleunwoning   0,3   0,6  

Conclusie

Nieuwe ontwikkelingen dienen getoetst te worden aan bovenstaande parkeernormen. Uitgangspunt daarbij is dat parkeren op eigen terrein wordt gefaciliteerd. Als parkeren op eigen terrein niet mogelijk is, dient in het kader van nieuwe ontwikkelingen te worden onderzocht of er voldoende parkeergelegenheid in de openbare ruimte beschikbaar is. In het onderhavige bestemmingsplan wordt overigens niet voorzien in nieuwe ontwikkelingen.