direct naar inhoud van 3.2 Functionele structuur
Plan: Mookhoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0617.bpmo-vg01

3.2 Functionele structuur

3.2.1 Wonen

In het plangebied staat de woon- en verblijfsfunctie centraal. Met dit bestemmingsplan wordt beoogd deze functie te behouden en te versterken door middel van de nieuwe ontwikkeling aan de Zweedsestraat. Voor de woonpercelen is het van belang dat er in het nieuwe bestemmingsplan voldoende mogelijkheden voor erfbebouwing geboden worden. In de praktijk blijkt een behoefte te bestaan aan het steeds verder uitbreiden van de woning en bijbehorende erfbebouwing. Een en ander heeft gevolgen voor de kwaliteit van de woonomgeving. Het doel van het bestemmingsplan in het algemeen is onder meer dergelijke kwaliteiten van de woonomgeving veilig te stellen.

Als algemeen uitgangspunt geldt dat de woonfunctie moet worden behouden en niet mag worden vervangen door andere functies. Er kunnen zich wel incidentele situaties voordoen waar sprake is van een kantoor/praktijkvestiging. Bij medegebruik van een woning ten behoeve van een aan-huis-gebonden beroep of kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten geldt als voorwaarde, dat het gebruik voor bewoning als primaire functie wordt gehandhaafd en dat grenzen gesteld worden wat betreft aard en omvang van het afwijkende gebruik. Maximaal 25% van het vloeroppervlak van de woning, inclusief aanbouwen en bijgebouwen, mag voor een niet-woonfunctie benut worden.

Een groot deel van de woningvoorraad in Mookhoek bestaat uit huurwoningen van woningcorporatie HW Wonen. De woningcorporatie heeft plannen om een (groot) deel van de verouderde woningvoorraad te vervangen door nieuwbouw. De beoogde ontwikkeling is het begin van de uitwerking van deze plannen. Voor de rest van de kern zijn de plannen nog niet concreet genoeg om een regeling in het bestemmingsplan op te kunnen nemen.

3.2.2 Maatschappelijke voorzieningen

Naast de (primair aanwezige) woonfunctie, zijn in Mookhoek ook enkele maatschappelijke functies aanwezig. Ten westen van de Kreekstraat bevindt zich openbare basisschool De Boemerang, een verenigingsgebouw en het kerkgebouw. De maatschappelijk functies liggen in het midden van de kern.

Er worden binnen de planperiode geen ontwikkelingen verwacht met betrekking tot de maatschappelijke functies. Wel worden geringe uitbreidingsmogelijkheden geboden om eventuele kleine (ver)bouwwensen te kunnen realiseren.

3.2.3 Verkeersontsluiting

Ontsluiting autoverkeer

De kern Mookhoek wordt in noordoostelijke richting ontsloten via de Mookhoek en de Strijensedijk. De Strijensedijk geeft indirect aansluiting op de N217. De N217 is een belangrijke oostwest-verbinding in de Hoeksche Waard, die van Nieuw-Beijerland via Oud-Beijerland en de A29 naar Dordrecht voert. De N217 geeft ter hoogte van Dordrecht aansluiting op rijksweg A16 (Rotterdam-Breda). In westelijke richting wordt de kern Mookhoek ontsloten via de Mookhoek en de Strijensedijk/Schelpweg naar de kern Strijen en de Randweg van Strijen. Het doorgaand verkeer kan via de Randweg richting Maasdam en Numansdorp.

Het gemeentebestuur van Strijen heeft een verkeersbesluit genomen om de Zweedsestraat, Viskilstraat, Kreekstraat en Griendstraat als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h in te richten. Hierdoor wordt het verblijfskarakter van deze wegen benadrukt en wordt de verkeersveiligheid verbeterd. Het woongebied rondom de genoemde straten wordt primair via de Kreekstraat op de Mookhoek aangesloten. De Mookhoek vormt een gebiedsontsluitingsweg binnen de kern en heeft een maximumsnelheid van 50 km/h. Deze functie en snelheid blijven in verband met de bereikbaarheid van de kern behouden. Een tweede ontsluiting van het woongebied voert via de Zweedsestraat naar de Mookhoek. Deze ontsluiting is echter alleen toegankelijk voor langzaam verkeer en functioneert verder als calamiteitenontsluiting.

Langs de Zweedsestraat wordt in het bestemmingsplan de mogelijkheid geboden maximaal 12 woningen te realiseren. Deze woningen ontsluiten via de Viskilstraat en de Kreekstraat naar de Mookhoek. De ontsluiting van het plangebied voor autoverkeer is goed.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het langzaam verkeer kan op de Mookhoek gebruikmaken van suggestiestroken. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig zijn fietsvoorzieningen op 50 km/h-wegen noodzakelijk, bij voorkeur in de vorm van vrijliggende fietspaden. Gezien de relatief lage verkeersintensiteiten op de Mookhoek (circa 3.000 tot 3.500 mvt/etmaal), is de afwikkeling van fietsverkeer via suggestiestroken acceptabel. Voor voetgangers is er aan de noordzijde van de Mookhoek, tussen de Kreekstraat en de Schenkeldijk, een vrijliggend voetpad aanwezig.

Op de overige wegen binnen het plangebied wordt langzaam verkeer gemengd met gemotoriseerd verkeer afgewikkeld, in lijn met de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor erftoegangswegen. Zoals gesteld, is er voor fietsverkeer vanuit de Zweedsestraat een solitaire toegang tot de Mookhoek.

De ontsluiting voor langzaam verkeer is derhalve goed.

Openbaar vervoer

Het plangebied wordt per openbaar vervoer ontsloten door een busverbinding tussen Dordrecht en Strijen. Deze busdienst heeft een frequentie van 1x per uur per richting en wordt gedurende de spitsperioden aangevuld door een sneldienst, welke eveneens een frequentie van 1x per uur kent. Deze dienst rijdt in de ochtendspits richting Dordrecht en in de avondspits richting Strijen. Hierdoor wordt in de spits op de drukste richting een halfuursdienst gerealiseerd. Ter hoogte van de kruising van de Zweedsestraat en de Mookhoek bevindt zich een halte. Hierdoor bedraagt de afstand tot deze halte nergens meer dan 200 m. In Strijen kan overgestapt worden op diverse regionale busdiensten richting Maasdam, Numansdorp, Heinenoord en Rotterdam. In Dordrecht kan worden overgestapt op het landelijke treinnetwerk. De ontsluiting voor openbaar vervoer is redelijk.

Parkeren

Binnen het plangebied wordt zowel op de openbare weg als op eigen terrein geparkeerd. Bij nieuwe ontwikkelingen is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk in de eigen parkeerbehoefte wordt voorzien. Voor het berekenen van de parkeerbehoefte wordt gebruikgemaakt van publicatie 182, CROW 2008.

Voor de nieuwe woonontwikkeling aan de Zweedsestraat moeten extra parkeervoorzieningen worden gerealiseerd. Afhankelijk van de hoeveelheid en het type woningen, verschilt de parkeerbehoefte.

Uitgaande van een weinig stedelijk gebied en ligging in rest gebied van de bebouwde kom, bedraagt het kencijfer voor goedkope woningen (aaneengeschakelde woningen) minimaal 1,4 en maximaal 1,7 parkeerplaatsen per woning. Mookhoek kent comform het CBS een relatief laag autobezit (1,1 auto per huishouden) en omgevingsadressendichtheid ten opzichte van het gemiddelde binnen de klasse "weinig stedelijk". Dit rechtvaardigt het hanteren van het minimale parkeerkencijfer voor de berekening van de parkeerbehoefte. Voor de realisatie van maximaal 12 nieuwe woningen bedraagt de parkeerbehoefte 17 parkeerplaatsen. Indien van een lager aantal woningen wordt uitgegaan, is de parkeerbehoefte eveneens lager.

Als onderdeel van de ontwikkeling aan de Zweedsestraat zijn in totaal 16 parkeerplaatsen opgenomen. In het parkeerareaal bestaat dus een tekort van 1 parkeerplaats. Dit tekort kan in de openbare ruimte worden opgevangen, omdat drie bestaande woningen worden geamoveerd. Er vanuit gaande dat deze woningen bewonersparkeren op eigen terrein hadden, ontstaat hierdoor in de openbare ruimte minimaal 1 vrije parkeerplaats die diende voor bezoekersparkeren van deze woningen (op basis van 0,3 pp/woning voor bezoekers). Deze parkeerplaats kan worden ingezet voor de nieuwe woningen. Hiermee is het parkeertekort opgevangen en is de parkeerbalans sluitend.

Verkeersveiligheid

De gemeente is voornemens het plangebied in te richten volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Het plangebied is opgenomen in een 30 km/h-gebied, waarbij inrichtingsmaatregelen zullen worden getroffen, zoals het toepassen van kruispuntplateaus. De ontsluitingsweg Mookhoek heeft een gebiedsontsluitende functie. Het kruispunt met de Kreekstraat is een voorrangskruispunt. De Mookhoek heeft suggestiestroken voor fietsers en deels een vrijliggend voetpad.

Gezien de voorgestane inrichting conform Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid goed te noemen.

Verkeersgeneratie

Voor de realisatie van de ontwikkeling van maximaal 12 woningen wordt de huidige bebouwing, bestaande uit een drietal vrijstaande woningen geamoveerd. Hierdoor verdwijnt de verkeersgeneratie van deze woningen en zal er feitelijk sprake zijn van extra verkeer ten gevolge van maximaal 9 nieuwe woningen. Gezien de flexibele bestemmingslegging kunnen er ook minder nieuwe woningen gerealiseerd worden, desalniettemin wordt in dit onderzoek rekening gehouden met het maximale aantal extra nieuwe woningen van 9.

De verkeersgeneratie van 9 nieuwe woningen zal 57 mvt/etmaal bedragen, uitgaande van 6,3 mvt/weekdagetmaal/woning (CROW, publicatie 256). Gezien de geringe toename van het verkeer, leidt dit niet tot een verslechtering van de doorstroming of verkeersveiligheid op de interne wegen en de overige ontsluitende wegen. Er worden geen afwikkelingsproblemen verwacht.

Verkeersgegevens

Voor de nieuwe ontwikkeling (maximaal 12 woningen) is geluidonderzoek noodzakelijk. De verkeersintensiteit van de Mookhoek die ten grondslag ligt aan dit onderzoek is afkomstig uit een verkeerstelling (oktober 2009) van de gemeente. De verkeersintensiteit van de Zweedsestraat is niet bekend, maar is op basis van de functie van de weg en de aanliggende bebouwing ingeschat, waarbij als uitgangspunt is genomen dat doorgaand autoverkeer in de Zweedsestraat niet mogelijk is en de Kreekstraat als hoofdontsluiting van het plangebied functioneert. De gehanteerde verkeersgegevens zijn opgenomen in tabel 3.1. Voor de berekening van de jaren 2010 en 2021 zijn de gegevens doorgerekend en is een autonome verkeersgroei van 1,5 % per jaar aangehouden. Voor de voertuigverdeling van de Mookhoek is gebruikgemaakt van een standaardvoertuigverdeling voor landelijke ontsluitingsweg. Voor de Zweedsestraat is een standaardvoertuigverdeling voor buurtverzamelweg aangehouden.

Tabel 3.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 10-tallen)

  2009   2010 excl. ontwikkeling   2010 incl. ontwikkeling   2021 excl. ontwikkeling   2021 incl. ontwikkeling  
Mookhoek   2.870   2.910   2.970   3.430   3.490  
Zweedsestraat   200   200   260   240   300  

Tabel 3.2 Voertuig- en etmaalverdeling landelijke ontsluitingsweg

periode   lichte mvt   middelzware mvt   zware mvt   gemiddeld uurpercentage
 
dag   92,00   6,00   2,00   6,70  
avond   92,00   6,00   2,00   2,70  
nacht   92,00   6,00   2,00   1,10  

Tabel 3.3 Standaardvoertuig- en etmaalverdeling buurtverzamelwegen

periode   lichte mvt   middelzware mvt   zware mvt   gemiddeld uurpercentage
 
dag   94,00   5,70   0,30   7,00  
avond   98,00   1,90   0,10   2,60  
nacht   96,00   3,80   0,20   0,70  

Conclusie

De ontsluiting van het plangebied is voor het gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en het openbaar vervoer redelijk tot goed. Ook de verkeersveiligheid is, gezien de voorgestane ontwikkelingen met betrekking tot Duurzaam Veilig, gewaarborgd.

Ten aanzien van de nieuwe ontwikkeling is het extra verkeer 57 mvt/etmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen over de wegen rondom de locatie, waarbij de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd blijft. De toename van het verkeer ten gevolge van deze ontwikkeling is beperkt en leidt niet tot een verslechtering van de doorstroming of verkeersveiligheid op de ontsluitende landelijke wegen (zoals de Mookhoek en de Strijensedijk). Rekening houdend met de vrijkomende parkeermogelijkheid als gevolg van de te amoveren woningen, wordt voldaan aan de parkeerbehoefte van de ontwikkeling. Het aspect verkeer staat de uitvoering van dit plan niet in de weg.