direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: Dorp III 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0617.bpdp-vg01

4.1 Verkeer en parkeren

Verkeersontsluiting

Autoverkeer

Het plangebied is grofweg op te delen in twee delen, namelijk een noordelijk deel ten noordoosten van het centrumgebied (Oud Bonaventura) en een zuidelijk deel ten zuidoosten van het centrumgebied (Oranjewijk). De belangrijkste ontsluitingsweg voor deze gebieden is de Julianastraat/Trambaan. Beide wegen, gelegen in elkaars verlengde, zijn in de huidige situatie gebiedsontsluitingswegen met een maximum snelheid van 50 km/h. De Julianastraat beschikt over fietssuggestiestroken. Op het deel van de Trambaan gelegen tussen de kruispunten met de Oranjestraat/Sportlaan en de Oud Bonaventurasedijk zijn ook fietssuggestiestroken aanwezig. De Trambaan beschikt ten noorden van de Oud Bonaventurasedijk over een vrijliggend (brom)fietspad in twee richtingen. Deze ligt parallel aan de oostzijde van de weg. Aan de noordzijde sluit de Trambaan aan op de provinciale weg N491 welke nabij Puttershoek aansluit op de N217 Dordrecht - Oud-Beijerland. Via de N217 wordt in oostelijke richting de autosnelweg A16 (Rotterdam-Breda) en in westelijke richting de autosnelweg A29 (Rotterdam-Bergen op Zoom) bereikt. De reistijd tot de autosnelwegaansluitingen bedraagt circa 15 minuten.

De Oud Bonaventurasedijk betreft in de huidige situatie een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/h. De Oud Bonaventurasedijk verzorgt deels de ontsluiting van bedrijfsterrein Oud Bonaventura en van de dijkwoningen langs de weg naar de Trambaan. In noordelijk richting loopt de weg parallel aan de provincialenweg N491 in de richting van Puttershoek.

De Oranjestraat richting Sportlaan is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h en voert door het centrum van Strijen. Via de route Oranjestraat, Molenstraat, Boompjesstraat, Weelsedijk wordt Numansdorp bereikt. Ter hoogte van Numansdorp is tevens een aansluiting op de A29. Langs de Sportlaan, aan de oostzijde in het verlengde van de Oranjestraat, liggen een aantal voorzieningen met een sterke verkeersaantrekkende werking zoals een zwembad, sporthal, dorpshuis en bibliotheek. Net als de Oranjestraat betreft de Sportlaan een erftoegangsweg met een snelheidslimiet van 30 km/h.

De Julianastraat gaat richting het zuiden over in de Schelpweg en voert verder naar het buitengebied ten zuidoosten van Strijen. De route Julianastraat-Schelpweg is een belangrijke toegangsweg voor de verbindende wegen richting de kernen Strijensas, Schenkeldijk en Mookhoek.

Randweg

In verband met diverse ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Strijen, de verkeersdruk in het centrum en sluipverkeer in het buitengebied heeft de gemeenteraad besloten een Randweg aan de oostkant van Strijen te realiseren. De Schelpweg en de Sportlaan krijgen tevens een aansluiting op de Randweg. Als gevolg van deze aansluiting kan het verkeer vanuit het plangebied richting Numansdorp en vice versa gebruikmaken van deze Randweg. Verkeer in noordelijke richting zal gebruikmaken van de route door Strijen via de gebiedsontsluitingsweg Trambaan. De verkeersdruk in de kern Strijen vermindert, omdat de Randweg een deel van de verkeersfunctie van de routes door Strijen overneemt. Verder zal het verkeer vanuit het achterliggende buitengebied dat nu via de Julianastraat rijdt, via de Randweg gaan rijden. Hierdoor zal de verkeersintensiteit op de Julianastraat na realisatie van de Randweg afnemen. Na realisatie van de Randweg worden de Julianastraat, een gedeelte van de Trambaan en de Oud Bonaventurasedijk afgewaardeerd tot erftoegangswegen met een maximum snelheid van 30 km/h ('Verkeersplan Strijen 2008' (Grondmij, 2009)).

Fietsverkeer

De ontsluiting voor fietsverkeer voert primair via de Julianastraat/Trambaan. De Julianastraat en het deel van de Trambaan tussen de kruispunten met de Oranjestraat/Sportlaan en de Oud Bonaventurasedijk zijn voorzien van fietssuggestiestroken. Hiermee wordt niet geheel voldaan aan de richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen. Op termijn worden zowel de Julianastraat als het deel van de Trambaan gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Bovendien zal de verkeersintensiteit na realisatie van de Randweg afnemen. Op het deel van de Trambaan ten noorden van het kruispunt met de Oude Bonaventurasedijk is wel een vrijliggend (brom)fietspad aanwezig.

Vanuit de woonstraten in de Oranjewijk wordt aangesloten op de Julianastraat. Tevens zijn er fietsverbindingen via de Schenkeldijk en de Molenstraat naar het centrum van Strijen. De ontsluiting en verkeerssituatie voor fietsverkeer is redelijk en zal na de realisatie van de Randweg, als gevolg van de verminderde verkeersdruk in de kern, verbeteren.

Openbaar vervoer

In en rondom het plangebied zijn vier bushaltes aanwezig, allen aan de Julianastraat, waardoor het gehele gebied binnen 350 m van een bushalte ligt en derhalve een voldoende dekkingsgraad kent. De bushaltes worden bediend door rechtstreekse bussen richting Rotterdam en Dordrecht (2x per uur per richting, deels tot Heinenoord) en directe spitsbussen van en naar beide steden. Verder zijn er nog busdiensten naar Numansdorp en Strijensas en worden de haltes bediend door schoolbussen richting Oud-Beijerland. De reisafstand tot ov-knooppunten in de regio is relatief groot. Er zijn wel voldoende ontsluitende busdiensten en de dekkingsgraad is goed. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve redelijk.

Parkeren

Strijen behoort volgens het CBS tot weinig stedelijk gebied. Uitgegaan wordt van de parkeerkencijfers voor het schil/overloopgebied, zoals genoemd in publicatie 182 (CROW, 2008).

In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de parkeerbehoefte voor de ontwikkelingen ten aanzien van het plangebied. Hierbij gaat het om de parkeervraag ten behoeve van de uitbreiding van het Dorpshuis aan de Sportlaan en de herontwikkeling van het gebied rondom het voormalig Groene Kruisgebouw en realisatie van maximaal 23 appartementen aan de kop van de Bernhardstraat (naast het dorpshuis). Op een aantal locaties worden woningen gesloopt en door nieuwbouw vervangen. Hier vinden met betrekking tot de parkeerbehoefte wijzigingen plaats.

Uit de analyse van Lavooij over Vorm in het stedenbouwkundig plan blijkt dat er een tekort aan parkeerplaatsen is. Het betreft hier parkeergelegenheid voor 75 auto's. Dit tekort doet zich met name voor in het midden- en zuidoostelijk deel. Het betreft hier vooral de Irenestraat, Prins Hendrikstraat, Willem de Zwijgerstraat en de middendelen tussen de Bernhardstraat en de Groene Kruisstraat en de gedeeltes ten oosten van de Groene Kruisstraat.

Om dit tekort aanparkeerplaatsen gedeeltelijk op te lossen zijn maatregelen beschreven. Uitgangspunt voor de parkeernormen zijn de richtlijnen uit publicatie 192 (CROW 2008). Als norm is 1,5 parkeerplaats per woning aangehouden. De maatregelen zijn:

De sloop van 3 woningen op de hoek van Irenestraat/Bernhardstraat levert 18 parkeerplaatsen op, terwijl met de sloop van 3 woningen op de hoek Bernhardstraat/Troelstrastraat ruimte wordt verkregen voor de aanleg van 17 plaatsen. Met het wegnemen van de kopwoning in de Bernhardstraat wordt nog eens ruimte gevonden voor 8 parkeerplaatsen tegenover de reeds bestaande 8 plaatsen. Het slopen van 7 woningen levert tevens minder parkeerbehoefte op van 10,5 parkeerplaatsen (7 x 1,5).

De sloop van 3 woningen in de Julianastraat levert 130 m² gebied op voor openbaar groen. Met deze doorbraak wordt bereikt dat er visuele ruimte ontstaat tussen de Bernhardstraat/Julianastraat gezien vanuit de Marijkestraat.

Daarnaast wordt het aantal openbare parkeerplaatsen met 7 stuks verminderd in verband met de nieuwe ontwikkeling van het bestaande Groene Kruisgebouw. Het bestaande Groene Kruisgebouw (incl. bovenwoning) wordt gesloopt en de eerste drie garageboxen gezien vanaf de Groene Kruisstraat worden ook gesloopt. Op deze locatie worden vijf nieuwe woningen geplaatst. Om de parkeerbehoefte voor deze woningen te bepalen is gebruik gemaakt van de parkeerkengetallen uit publicatie 182 (CROW 2008). Hierbij is uitgegaan van woningen in de klasse 'middenduur' in het restgebied van het centrum. Verder is uitgegaan van weinig stedelijk gebied.

Het parkeerkengetal bedraagt 1,6 tot 1,8 parkeerplaatsen per woning. Voor de vijf woningen resulteert dit in een parkeerbehoefte van 8 tot 9 parkeerplaatsen. Op grond van het gemiddelde autobezit en de adressendichtheid van Strijen in relatie tot vergelijkbare gemeenten, kan uit worden gegaan van het minimale parkeerkengetal, waardoor de parkeerbehoefte 8 parkeerplaatsen bedraagt. In totaal worden er voor dit project 19 parkeerplaatsen aangelegd inclusief 5 bestaande plaatsen. Per saldo levert dit 10 extra plaatsen ten opzichte van de huidige situatie op.

Als gevolg van de hiervoor beschreven maatregelen worden er in het plangebied 64 extra parkeerplaatsen gerealiseerd. Voor nieuwe ontwikkeling geldt dat deze moeten voorzien in een eigen gesloten parkeerbalans. Met deze maatregelen wordt de parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning, gemiddeld genomen over de wijk redelijk bereikt.

Ontwikkelingen

Dorpshuis

Het bestaande Dorpshuis zal worden uitgebreid. Het Dorpshuis omvat een aantal verschillende voorzieningen, te weten:

  • een bibliotheek;
  • een horecagedeelte;
  • voorzieningen op het gebied van welzijn;
  • een aantal grotere en kleine zalen.

De definitieve indeling van het gebouw is nog niet vastgesteld. De exacte parkeerbehoefte kan daarom nog niet worden bepaald. Bij de doorontwikkeling van de plannen vindt wel een wijziging in de parkeerbehoefte plaats. Voor het bepalen van de parkeerbehoefte kan gerekend worden met de kencijfers van CROW (publicatie 182, 2008) voor weinig stedelijke omgeving in het restgebied van het centrum. In onderstaande tabel zijn de kencijfers opgenomen. Het toetsen van de bouwplannen vindt plaats aan de hand van deze kencijfers.

Tabel 4.1 Parkeerkencijfers Dorpshuis

Functie   Gehanteerd kencijfer   Min.   Max.   Per  
bibliotheek   museum/bibliotheek   0,7   0,9   100 m² bvo  
horeca   café/bar/discotheek/cafetaria  
5,0  

7,0  
100 m² bvo  
gedeelde ruimtes   cultureel centrum/wijkgebouw  
2,0  

4,0  
100 m² bvo  

Omdat niet alle functies binnen het Dorpshuis gelijktijdig een volle bezetting kennen dient vervolgens ook een analyse uitgevoerd te worden waarbij rekening gehouden wordt met aanwezigheidspercentages gedurende verschillende dagdelen (CROW publicatie 182, 2008).

Nabij het dorpshuis, op de kop van de Bernhardstraat wordt een appartementengebouw gerealiseerd. Hiervoor worden 6 bestaande woningen gesloopt. Er komen maximaal 23 appartementen voor in de plaats (afhankelijk van het definitieve programma). Omdat de biblitheek wordt verplaatst naar het dorpshuis, ontstaat op de plek van de huidige bibliotheek ruimte om de extra parkeervraag op te lossen.

Verkeersveiligheid

Het plangebied is niet geheel ingericht conform de principes van Duurzaam Veilig. Zo hebben de gebiedsontsluitende wegen Julianastraat en Trambaan geen vrijliggende fietspaden. De Julianastraat en Trambaan (tussen de kruispunten met de Oranjestraat/Sportlaan en Oud Bonaventurasedijk) zijn alleen voorzien van fietssuggestiestroken. Na realisatie van de Randweg zullen de verkeersintensiteiten op de Julianastraat en Trambaan afnemen. De oorzaak hiervan is hoofdzakelijk rerouting van verkeer vanuit de kernen Mookhoek en Strijensas. Deze wegen worden dan ingericht als erftoegangsweg (30 km/h). Door deze ontwikkelingen is de verkeersveiligheid gewaarborgd.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Voor de locaties waar sloop van woningen en herbouw plaats zal vinden en bij de herontwikkeling van het Dorpshuis is geen rekening gehouden met gewijzigde verkeersintensiteiten, omdat hier respectievelijk reeds woningbouw en maatschappelijke voorzieningen aanwezig zijn. Voor de ontwikkeling van de woningen nabij het Dorpshuis en de woningen op het voormalig terrein van het Groene Kruisgebouw is wel een verkeersgeneratie bepaald. Hierbij is gebruik gemaakt van kencijfers uit CROW publicatie 256 (2007). Op grond van deze kengetallen bedraagt de verkeersgeneratie per woning 4,95 mvt/weekdag (prijsklasse woningen is nog onbekend), uitgaande van gebiedstype 'buiten centrum overig'.

Woningen nabij Dorpshuis

De 7 woningen voor het Dorpshuis worden gesloopt. Op deze locatie wordt een appartementencomplex gebouwd met maximaal 23 appartementen. Dit betekent een toename van 16 woningen ten opzichte van de huidige situatie. Voor deze 16 extra woningen is de verkeersgeneratie berekend. Uitgaande van bovengenoemd kengetal bedraagt de verkeersgeneratie van deze ontwikkeling netto circa 80 mvt/etmaal. Dit verkeer wordt afgewikkeld via de Bernhardstraat naar de Oranjestraat en de Julianastraat.

Groene Kruisgebouw

Uitgaande van vijf nieuwe woningen op het terrein van het Groene Kruisgebouw zal de verkeersgeneratie van deze ontwikkeling circa 25 mvt/etmaal bedragen. Dit verkeer wordt verdeeld over de Groene Kruisstraat en de Marijkestraat naar de Bernhardstraat en de Julianastraat worden afgewikkeld. In verband met de sloop van het Groene Kruisgebouw zal de daadwerkelijke verkeersgeneratie lager uitvallen. De beperkte toename van de verkeersintensiteit leidt dan ook niet tot een verslechtering van de verkeersafwikkeling.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan het onderzoek met betrekking tot wegverkeerslawaai voor de nieuwe woningen op het terrein van het voormalig Groene Kruisgebouw staan vermeld in onderstaande tabel. De verkeersgegevens zijn ontleend aan het Verkeersplan Strijen (Grontmij, 2009) en aan verkeerstellingen van de gemeente Strijen uit 2007. De verkeersintensiteiten zijn verhoogd met de verkeersgeneratie van de ontwikkelingen. Hierbij is voor de woningen op het terrein van het Groene Kruisgebouw uitgegaan van een verdeling van de ontsluiting van de woningen over de Marijkestraat en Julianastraat van ieder 50%. De verkeersafwikkeling van de woningen nabij het Dorpshuis vind geheel plaats via de Oranjestraat. Verder verdeelt het verkeer zich voor beide ontwikkelingen ter hoogte van de Julianastraat in de richtingen noord en zuid volgens een verdeling van ieder 50%. Voor de geluidsberekeningen wordt uitgegaan van de hoogste verkeersintensiteiten op de Julianastraat. Deze doet zich voor op het deel tussen de Oranjestraat en de Irenestraat.

Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling zoals die bekend is voor wijk- en buurtontsluitingswegen. De verkeersintensiteiten zijn met een jaarlijkse autonome groei van 1,5% doorgerekend naar het prognosejaar 2023. Verder zijn de intensiteiten uit het Verkeersplan Strijen omgerekend naar weekdagcijfers, conform de correctiefactor van 1,15, welke in het Verkeersplan is opgenomen.

Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten

  Verkeersintensiteiten        
  basisjaar     2023 excl. ontwikkeling   ontwikkeling   2023 incl. ontwikkeling***  
Julianastraat   2020   1.304*   1.364   53   1.400  
Bernhardstraat   2007   541   628   13   700  
wijkstraten   -   -   350**   13   400  

* Verkeersplan Strijen, omgerekend naar weekdag met factor 0,87

** inschatting

*** afgerond op 100-tallen

Tabel 4.3 Voertuig- en etmaalverdeling

Julianastraat   dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94,00%   97,20%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,10%   2,50%   3,40%  
zware motorvoertuigen   0,90%   0,30%   0,60%  
etmaalverdeling   7,00%   2,60%   0,70%  

Overige wegen   dag   avond   nacht  
lichte motorvoertuigen   94%   98,00%   96,00%  
middelzware motorvoertuigen   5,7%   1,90%   3,80%  
zware motorvoertuigen   0,3%   0,10%   0,20%  
etmaalverdeling   7%   2,60%   0,70%