direct naar inhoud van Bijlagen bij toelichting
Plan: Sanering Glastuinbouw Boomweg 13b Rockanje
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0614.1210bpBoomweg13b-0100

Bijlagen bij toelichting

Bijlage 1 Akoestisch onderzoek

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen aan het einde van deze bijlage.

Voor de verkeersintensiteiten is uitgegaan van de volgende gegevens:

Boomweg   4.150   telling waterschap Hollandse delta 2010  
Moerdijkseweg   100   telling waterschap Hollandse delta 2008  
Groeneweg   1.000   aanname  

De aanname voor de Groeneweg is waarschijnlijk aan de hoge kant, gelet op de 100 voertuigbewegingen die uit tellingen voor de Moordijkseweg zijn gebleken. Omdat de Moordijkseweg aansluit op de Groeneweg en een directe verbinding naar de Westvoorneweg (N496) vormt, is het aantal bewegingen over de Groeneweg waarschijnlijk hoger dan het aantal bewegingen over de Moordijkseweg. Het aantal woningen aan de Groeneweg zelf is beperkt. Veiligheidshalve is in de aanname voor de verkeersintensiteit echter een ruime marge aangehouden.

Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2024 is uitgegaan van 1% autonome groei per jaar.

De wegdekverharding op de verschillende wegen bestaat uit asfalt. Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling op een landelijke ontsluitingsweg of een plattelandsweg.

Resultaten

Het plangebied ligt binnen de geluidszone van de Boomweg, Moordijkseweg en de Groeneweg. Ten gevolge van het verkeer op de Boomweg ligt de 48 dB-contour op een afstand van 48 m uit de as van de weg. Het bouwvlak is echter op kortere afstand gelegen zodat de voorkeursgrenswaarde overschreden wordt. De 53 dB-contour is op een afstand van 23m uit de as van de weg gelegen. Het bouwvlak is op deze afstand uit de as van de weg gelegen zodat de uiterste grenswaarde van 53 dB niet overschreden wordt.

De 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Moordijkseweg ligt op minder dan 3m uit de as van de weg, voor de Groeneweg is dit 17m uit de as van de weg. Beide vallen daarmee buiten het plangebied. Ten gevolge van het verkeer op deze wegen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

De voorkeursgrenswaarde als gevolg van het verkeer op de Boomweg wordt overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Hiervoor is een aantal maatregelen denkbaar.

Een mogelijkheid is om de functie van de weg, de samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De Boomweg is een belangrijke erftoegangsweg, de functie dient voor een goede bereikbaarheid te worden behouden. Functiewijziging, wijziging van samenstelling of snelheid van het verkeer zijn derhalve niet mogelijk en stuiten op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van geluidsreducerend asfalt. Gelet op de geringe omvang van de ontwikkeling is dit vanuit het oogpunt van kosteneffectiviteit niet doelmatig.

Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn stedenbouwkundig niet inpasbaar. Wel is het stedenbouwkundig aanvaardbaar geacht om de begrenzing van het bouwvlak aan de zijde van de Boomweg op 23m uit de as van de weg te leggen. Hiermee wordt voorkomen dat de uiterst toe te kennen grenswaarde van 53dB kan worden overschreden.

Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn of daartegen overwegende bezwaren zijn van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiƫle aard.

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk of doelmatig zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren stuiten. Om die reden is het mogelijk om een hogere waarde toe te kennen.

Het toekennen van een hogere waarde voor wegverkeerslawaai betekent niet dat de geluidsbelasting op bestaande woningen (buiten het plangebied) wordt vergroot.

Geluidsberekeningen

afbeelding "i_NL.IMRO.0614.1210bpBoomweg13b-0100_0005.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0614.1210bpBoomweg13b-0100_0006.png"