Plan: | Halfweg-Molenwatering 2013 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00040-4001 |
Normstelling en beleid
Geluidhinder kan worden veroorzaakt door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai. De wet beoogt gevoelige objecten te beschermen tegen een bovenmatige geluidsbelasting door voorkeursgrenswaarden te stellen. Deze normen geven aan wat als ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting wordt beschouwd bij geluidgevoelige functies zoals bijvoorbeeld woningen. Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting is onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Op grond van de Wet geluidhinder moet voor alle nieuwe situaties die een bestemmingsplan mogelijk maakt binnen een zone van een weg waar 50 km per uur of meer mag worden gereden, een zone van een spoorwegverbinding en een gezoneerd industrieterrein een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd.
Geluidsbronnen in het plangebied
Voor het plangebied zijn twee soorten geluidsbronnen relevant, namelijk geluid vanuit de industrie en wegverkeersgeluid. In de onderstaande paragrafen wordt afzonderlijk ingegaan op deze geluidsbronnen.
Industrielawaai
In het kader van de vaststelling van het bestemmingsplan Halfweg III op 20 mei 1986 is een geluidszone vastgesteld voor het bedrijventerrein Halfweg. Dit zoneringsbesluit is indertijd genomen om de eventuele vestiging van zogeheten grote lawaaimakers (inrichtingen als genoemd in onderdeel D van bijlage I van het Bor) mogelijk te maken.
Echter tot op heden is er geen “grote lawaaimaker” gevestigd op het bedrijventerrein en er zijn ook geen plannen voor de vestiging in de toekomst. Om deze reden is in de regels van dit plan de vestiging van een grote lawaaimaker uitgesloten zodat de zonering komt te vervallen.
Het bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering is gelegen binnen de geluidszone van het industrieterrein Botlek/Pernis. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben op 19 februari 1998 op grond van artikel 71 van de Wet geluidhinder een saneringsprogramma vastgesteld met bronmaatregelen voor het industrieterrein Botlek/Pernis. Aan de hand van dit saneringsprogramma zijn op 2 juli 1999 door de minister van VROM de ten hoogste toelaatbare geluidsbelastingen (de MTG's) op woningen vastgesteld. De uit het saneringsprogramma voortvloeiende geluidszone is als aanduiding op de verbeelding van dit bestemmingsplan opgenomen.
Voor het gehele plangebied geldt dat de vastgestelde ten hoogst toelaatbare geluidsbelastingen hoger liggen dan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Dit betekent dat indien er zich een nieuwe geluidsgevoelige bestemming vestigt op het bedrijventerrein hier een hogere grenswaarde procedure Wet geluidhinder voor doorlopen dient te worden. Met het voorliggende bestemmingsplan worden echter geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt op het bedrijventerrein.
Verkeerslawaai
De gemeente Spijkenisse is, als onderdeel van de agglomeratie Rotterdam-Dordrecht, in het kader van de Europese richtlijn Omgevingslawaai verplicht om een EU geluidskaart met bijbehorend actieplan op te stellen voor de geluidsbronnen in de gemeente.
In juni 2012 (Geluidsbelasting kaarten Tweede tranche Gemeente Spijkenisse, Kuipercompagnons, werknr. 329.003.00) is een herziene geluidsbelastingkaart voor Spijkenisse vastgesteld waarin de belastingniveaus van de verschillende geluidsbronnen in de gemeente inzichtelijk zijn gemaakt
De geluidsbelasting van het wegverkeer voor het onderhavige bestemmingsplangebied is weergegeven in onderstaande figuur.
Geluidsbelasting wegverkeer
Wegverkeer is de hoofdbron van geluid in Spijkenisse. Uit de geluidsbelastingkaart blijkt dat er zich hoge belastingen voordoen aan de noordrand van het plangebied ten gevolge van de Groene Kruisweg. Tevens treden er ook verhoogde belastingen op langs de hoofdontsluitingswegen van het bedrijventerrein zelf.
In het plangebied zijn slechts een beperkt aantal geluidsgevoelige objecten aanwezig. Het betreffen woningen langs de Malledijk en de Christelijke Scholengemeenschap Angelus Merula aan de Curieweg.
Deze gebouwen zijn gelegen in het geluidsluwe zuidelijke gedeelte van het plangebied. De gebouwen voldoen aan de wettelijke voorkeurswaarde.