Plan: | De Dijk en Het Land |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00030-4001 |
Het plangebied heeft te maken met geluidsbelasting van verschillende geluidsbronnen en van meerdere kanten. Er is sprake van industrielawaai, wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai (metro) en scheepvaartlawaai. Het wettelijk kader wordt gevormd door de Wet geluidhinder (Wgh). In de Wgh zijn geluidsgevoelige bestemmingen aangewezen, zoals woningen en scholen. Daarnaast zijn voor de verschillende bronnen van lawaai geluidszones en voorkeursgrenswaarden benoemd.
Wanneer voorkeursgrenswaarden worden overschreden, kunnen burgemeester en wethouders hogere waarden vaststellen. De maximaal te ontheffen waarden zijn eveneens vastgelegd.
De Wgh geeft het kader voor het vaststellen van een hogere waarde. Voor het bepalen van de benodigde motivering van een hogere waardenbesluit geeft de Wgh aan de gemeente een zekere beleidsvrijheid. De Wgh stuurt in eerste instantie op het voldoen aan de voorkeursgrenswaarden. Wanneer dit niet lukt, moeten maatregelen worden onderzocht om dit alsnog te bewerkstelligen. De Wgh hanteert daarbij de voorkeursvolgorde bronmaatregelen – overdrachtsmaatregelen – maatregelen bij de ontvanger.
Voor het vaststellen van hogere waarden heeft de gemeente Spijkenisse in 2009 de beleidsregel vaststelling hogere waarde gemeente Spijkenisse vastgesteld. In dit beleid zijn gemeentelijke eisen vastgelegd voor het toekennen van hogere waarden. De eisen hebben betrekking op:
Bij het vaststellen van de hogere waarden die voor dit bestemmingsplan noodzakelijk zijn, zal dit beleid worden gevolgd.
Voor de woningen die zijn en worden gerealiseerd op basis van eerder doorlopen artikel 19 WRO-procedures (zie paragraaf 1.3) zijn in een eerder stadium hogere waarden vastgesteld.
Het akoestisch onderzoek van DCMR Milieudienst Rijnmond d.d. 23 december 2010 is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/uur wegen.
Het plangebied ligt binnen de zones van de Groene Kruisweg, de Schenkelweg, de Groenoordweg, de Hongerlandsedijk en de Elementenweg. Op de Groene Kruisweg mag 80 km/uur worden gereden. Voor de Schenkelweg geldt een maximum snelheid van 50 km/uur. Voor de overige wegen geldt deels een maximum snelheid van 50 km/uur en deels van 30 km/uur. Met behulp van Standaard Rekenmethode 2 is, in overeenstemming met het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006, de geluidsbelasting voor de nog te ontwikkelen planonderdelen De Dijk II en III berekend.
Het door de DCMR Milieudienst Rijnmond uitgevoerde onderzoek heeft de volgende resultaten opgeleverd.
Ten gevolge van de Groene Kruisweg wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden bij onderdeel De Dijk III (de boeg) op de noordgevel en gedeeltelijk op de oost- en westgevel. De maximaal berekende waarde bedraagt 54 dB op de noordgevel op 80 m hoogte. Omdat deze bestemming op een afstand van 350 m of verder vanaf de rand van de Groene Kruisweg is gelegen, is het niet mogelijk en nodig om een hogere grenswaarde aan te vragen.
Ten gevolge van de Elementenweg wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden op de zuidgevel en gedeeltelijk op de westgevel. De maximaal berekende waarde bedraagt 57 dB op 20 m hoogte.
Ten gevolge van de niet-gezoneerde Hongerlandsedijk (30 km/uur) wordt maximaal 47 dB berekend op de oostgevel.
Bij onderdeel De Dijk II (de achtersteven) wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden.
Ten gevolge van de Donaulaan bedraagt de maximaal berekende waarde 46 dB. Deze waarde wordt berekend op 60 m hoogte.
Ten gevolge van de niet-gezoneerde Groenoordweg (30 km/uur) wordt maximaal 57 dB berekend op de oostgevel. Omdat het geen gezoneerde weg betreft hoeft geen hogere waarde te worden aangevraagd.
Ten gevolge van de niet-gezoneerde Hongerlandsedijk (30 km/uur) wordt maximaal 50 dB berekend op de oostgevel. Omdat het geen gezoneerde weg betreft hoeft geen hogere waarde te worden aangevraagd.
Conclusie
De wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt in plandeel De Dijk II niet overschreden. In plandeel De Dijk III wordt de voorkeursgrenswaarde wel overschreden en komt de hoogste waarde uit op 57 dB; daarmee wordt de maximaal vast te stellen hogere grenswaarde van 63 dB niet overschreden.
Het college van burgemeester en wethouders zal een hogere waarde moeten vaststellen voor de woningen, die niet aan de voorkeursgrenswaarde voldoen.
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle spoorwegen en metrobanen geluidszones. Onderdelen van het plangebied liggen binnen de zones van de metrobaan van de metrolijnen met Rotterdam en Schiedam.
Uit het akoestisch onderzoek van de DCMR blijkt, dat ten gevolge van metroverkeer op de lijn Spijkenisse-Rotterdam ter plaatse van een gedeelte van het plandeel De Dijk II maximaal 57 dB wordt berekend. Deze hoogste waarde wordt berekend op de westgevel op 80 m hoogte. Voor woningen bedraagt de voorkeursgrenswaarde 55 dB en voor andere geluidsgevoelige gebouwen 53 dB.
Om de bouw van woningen in het plandeel De Dijk II mogelijk te maken, zal het college van burgemeester en wethouders een hogere waarde moeten vaststellen voor de woningen die niet voldoen aan de voorkeursgrenswaarde.
In het kader van de Wet geluidhinder moeten alle industrieterreinen waarop inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd, die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken, gezoneerd zijn.
Het project De Elementen en daarmee ook het onderhavige plangebied ligt binnen de geluidszone van het industrieterrein Botlek/Pernis (Rotterdam) en binnen de zone van industrieterrein Haven/Hongerland (Spijkenisse).
Het de DCMR Milieudienst Rijnmond uitgevoerde onderzoek heeft de volgende resultaten opgeleverd.
Botlek /Pernis
Op 19 februari 1998 is door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor het industrieterrein Botlek/Pernis het saneringsprogramma vastgesteld. Door de Minister van VROM is op basis van dit saneringsprogramma op 5 juli 2000 een besluit genomen over de “maximaal toelaatbare geluidsniveaus” (MTG's) bij de rondom het industrieterrein gelegen woonkernen. De geluidsbelasting in het plangebied is berekend met het rekenmodel dat ten grondslag ligt aan deze MTG's.
Uit eerder akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting ter plaatse van De Dijk III maximaal 56 dB(A) bedraagt. Deze waarde werd berekend op 200 m hoogte. Bij een bouwhoogte van maximaal 175 m wordt de maximaal te ontheffen waarde van 55 dB(A) niet overschreden.
Ter plaatse van De Dijk II bedraagt de geluidsbelasting op een hoogte van 175 m maximaal 52 dB(A).
Haven en Hongerland
Op 29 september 1997 is door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor het industrieterrein Haven en Hongerland het saneringsprogramma vastgesteld. Door de Minister van VROM is op basis van dit saneringsprogramma een besluit genomen over de (MTG's) bij de rondom het industrieterrein gelegen woningen. De geluidsbelasting in het plangebied is berekend met het rekenmodel dat ten grondslag ligt aan deze MTG's.
In het peiljaar 2019 bevinden zich alleen nog bedrijven op het terrein tussen de Haven en de Groene Kruisweg. Alleen dit gedeelte is bij de berekeningen betrokken.
Uit het onderzoek naar de geluidsbelasting blijkt dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A).
Conclusie
De hoogst berekende geluidsbelasting als gevolg van industrieterrein Botlek/Pernis is 55 dB(A) etmaalwaarde. Hiervoor zullen hogere waarden worden moeten worden aangevraagd.
De hoogste berekende geluidsbelasting als gevolg van industrieterrein Haven en Hongerland blijft onder de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A).
In de Nederlandse wetgeving zijn geen bepalingen opgenomen voor geluid afkomstig van scheepvaart. Op basis van een uitspraak van de Raad van State blijkt echter, dat in een goede ruimtelijke onderbouwing ook scheepvaartlawaai in overweging genomen moet worden.
Voor de berekening van scheepvaartlawaai is gebruik gemaakt van het Milieueffectrapport, dat ten behoeve van het ruimtelijk plan "Maasvlakte 2" is opgesteld. Uit de studie blijkt dat scheepvaartlawaai niet relevant is voor het bestemmingsplan. Scheepvaartlawaai wordt verder buiten beschouwing gelaten.
Het bevoegd gezag wordt via een afzonderlijk verzoek verzocht hogere grenswaarden vast te stellen voor uitvoering van de plannen in de plandelen De Dijk II en III.
plandeel | wegverkeerslawaai | railverkeerslawaai | industrielawaai |
De Dijk II | 57 dB | 57 dB | 52 dB(A) |
De Dijk III | - | - | 55 dB(A) |
Voor de Dijk II gaat het daarbij om 600 woningen en voor de Dijk III om 250 woningen.
Omdat voor het plangebied de voorkeursgrenswaarde van wegverkeerslawaai, industrielawaai en railverkeerslawaai wordt overschreden, dient het bevoegd gezag bij het vaststellen van hogere waarden in hun oordeel te betrekken, of de gecumuleerde geluidsbelasting van alle bronsoorten al dan niet aanvaardbaar is. In het akoestisch onderzoek van de DCMR d.d. 23 december 2010 is daaraan aandacht besteed en is de conclusie getrokken dat het akoestisch klimaat ter plaatse van de meest belaste toetspunten in deelplan De Dijk III gekwalificeerd zou moeten worden als redelijk tot matig. Hierbij is de kanttekening gemaakt dat gerekend is met de buitenste randen van grotere bouwvlakken en dat het mogelijk is dat de toekomstige bouwplannen op grotere afstand van de wegen komen te liggen, waardoor de geluidsniveaus lager zullen zijn.
De binnenwaarde is de geluidsbelasting in bijvoorbeeld een woning ten gevolge van geluidsbronnen van buiten de woning. Voor een woning geldt een maximale binnenwaarde van 33 dB (Bouwbesluit hoofdstuk 3). Als aan de voorkeursgrenswaarden van de Wet geluidhinder wordt voldaan dan wordt verondersteld dat de maximaal toegestane binnenwaarde niet wordt overschreden. Als een hogere waarde verleend wordt, zullen extra gevelmaatregelen nodig zijn om de binnenwaarde te waarborgen.