direct naar inhoud van 5.2 Verkeerslawaai
Plan: Centrum Kopspijker
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00020-4001

5.2 Verkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

Boven het winkelcentrum zullen nieuwe appartementen worden gerealiseerd. Deze nieuwe appartementen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies, waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

30 km/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.

Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 5.2.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema  
Geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   Goed  
50 - 54 dB   Redelijke  
55 - 59 dB   Matig  
60 - 64 dB   Tamelijk slecht  
65 - 69 dB   Slecht  
>= 70 dB   Zeer slecht  

Onderzoek
De nieuwe appartementen zijn gelegen binnen de geluidszones van de Schenkelweg en de Dr. J.M. den Uyllaan. Beide wegen hebben een geluidszone van 350 m, uitgaande van 3 of meer rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Eveneens zijn in de nabijheid van de locatie 30 km/h-wegen gelegen, welke op basis van het snelheidsregime zijn gedezoneerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is ten gevolge van het verkeer op deze wegen akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1.

Voor de Dr. J.M. den Uyllaan zijn recente telcijfers beschikbaar (2008). Voor de extrapolatie naar het jaar 2020 is een autonome groei van 1% per jaar aangehouden. Daarnaast is er voor de Schenkelweg een verkeersprognose (2020) uit de RVMK beschikbaar. In de cijfers zijn alle relevante ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Spijkenisse opgenomen. Van de Noordkade en de Oostkade zijn geen verkeersgegevens bekend. Omdat de Noordkade in het verlengde van de Gorsstraat ligt, maar minder druk bereden is dan de Gorsstraat, is hier de helft van de intensiteit van de Gorsstraat aangehouden. Aangenomen kan worden dat de intensiteit op de Oostkade niet meer dan 1.000 mvt/etmaal zal bedragen.

De wegdekverharding bestaat op de Noordkade en de Oostkade uit klinkers. Op de Schenkelweg en de Dr. J.M. den Uyllaan ligt asfalt. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op gebiedsontsluitingswegen (Schenkelweg en de Dr. J.M. den Uyllaan) en buurtverzamelwegen (Noordkade en Oostkade) (onderzoek RBOI 2009).

Tabel 5.1 Verkeersintensiteiten (afgerond op 50 –tallen)

weg
 
2020  
Schenkelweg   29.650  
Dr. J.M. Den Uyllaan   13.100  
Noordkade   4.450  
Oostkade   1.000  

Resultaten gezoneerde wegen
Uit berekeningen blijkt dat de 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Schenkelweg op een afstand van 157 m uit de as van de weg is gelegen. Ten gevolge van het verkeer op de Dr. J.M. den Uyllaan is de 48 dB-contour op een afstand van 95 m uit de as van de weg gelegen. De nieuwe appartementen zijn op grotere afstand gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op beide wegen.

Resultaten 30 km/h-wegen
De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Noordkade bedraagt op een afstand van 11 m uit de as van de weg 62 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh). De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Oostkade bedraagt op een afstand van 6 m uit de as van de weg 57 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij is sprake van een matig / tamelijk slecht klimaat.

Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een denkbare mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient echter behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging van de functie en daarmee de samenstelling van het verkeer is dan ook geen mogelijke maatregel om een verdere geluidsreductie te bewerkstelligen.Een andere mogelijke maatregel is toepassing van een sterkere geluidsreducerende wegdekverharding bijvoorbeeld door de toepassing van asfalt in plaats van klinkers. Asfalteren van deze wegen is echter om verkeerskundige redenen binnen verblijfsgebieden niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Toepassing van akoestisch stille betonstraatstenen of herbestrating in keperverband (in plaats van halfsteensverband) is mogelijk. Stille betonstraatstenen geven een geluidsreductie van 5 dB, keperverband circa 2 dB (bron: www.stillerverkeer.nl). Indien stille betonstraatstenen worden toegepast zal de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen 57 dB bedragen in plaats van 62 dB ten gevolge van het verkeer op de Noordkade. Hierbij is sprake van een 'matige' akoestische situatie. Voor de woningen ten gevolge van het verkeer op de Oostkade geldt dat de geluidsbelasting zal afnemen van 57 dB naar 52 dB. Hierbij is sprake van een 'redelijke' akoestische situatie. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar en om stedenbouwkundige redenen ongewenst.

Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat binnenshuis is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd1 . Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Aangezien het nog nieuw te bouwen woningen betreft kunnen voor de woningen met meer dan 53 dB aan de gevel zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting in de woningen niet meer bedraagt dan 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie aangezien aan de wettelijk vereiste binnenwaarden wordt voldaan.

Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de verschillende wegen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van de appartementen. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe appartementen dan ook niet in de weg.