Plan: | Centrum Stadsplein |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00019-4001 |
Beoogde ontwikkeling
In de E-factory zal een hotel worden gerealiseerd. Dit nieuw te bouwen hotel is volgens de Wet geluidhinder geen geluidsgevoelige functie. Omdat rust in een hotel gewenst is, is in het kader van een goede ruimtelijke ordening akoestisch onderzoek uitgevoerd.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.
30 km/h wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.
Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel XX Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema | |
Geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | Goed |
50 - 54 dB | Redelijk |
55 - 59 dB | Matig |
60 - 64 dB | Tamelijk slecht |
65 - 69 dB | Slecht |
>= 70 dB | Zeer slecht |
Onderzoek
Het hotel is gelegen binnen de geluidszones van de Schenkelweg en de Dr. J.M. Den Uyllaan. Beide wegen hebben een geluidszone van 350 m, uitgaande van 3 of meer rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Eveneens zijn in de nabijheid van de locatie 30 km/h wegen gelegen, welke op basis van het snelheidsregime zijn gedezoneerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is ten gevolge van het verkeer op deze wegen akoestisch onderzoek uitgevoerd.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage X.
Voor de Gorsstraat en de Dr. J.M. Den Uyllaan zijn recente telcijfers beschikbaar (2008). Voor de extrapolatie naar het jaar 2020 is een autonome groei van 1% per jaar aangehouden. Daarnaast is er voor de Schenkelweg een verkeersprognoses (2020) uit de RVMK beschikbaar. In de cijfers zijn alle relevante ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Spijkenisse opgenomen. Van de Damstraat zijn geen verkeersgegevens bekend. Aangenomen kan worden dat de intensiteit niet meer dan 3.500 mvt/etmaal zal bedragen.
De wegdekverharding bestaat op de Gorsstraat en de Damstraat uit klinkers. Op de Schenkelweg en de Dr. J.M. Den Uyllaan ligt asfalt. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op gebiedsontsluitingswegen (Schenkelweg en de Dr. J.M. Den Uyllaan) en buurtverzamelwegen (Gorsstraat en de Damstraat) (onderzoek RBOI 2009).
Tabel 5.1.2 Verkeersintensiteiten (afgerond op 50- tallen)
weg | 2020 |
Schenkelweg | 29.650 |
Dr. J.M. De Uyllaan | 13.100 |
Gorsstraat | 8.900 |
Damstraat | 3.500 |
Resultaten gezoneerde wegen
Uit berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Schenkelweg op een afstand van 25 m uit de as van de weg 61 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden de uiterste grenswaarde van 63 dB niet. Ten gevolge van het verkeer op de Dr. J.M. Den Uyllaan is de 48 dB contour bepaald. Deze is op een afstand van 95 m uit de as van de weg gelegen. Het hotel is op grotere afstand gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van het hotel.
Maatregelen bij overschrijding voorkeursgrenswaarden
De geluidsbelasting aan de gevel van het hotel ten gevolge van het verkeer op de Schenkelweg kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.
Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Deze maatregelen zijn alleen mogelijk als de functie van de weg wordt gewijzigd. Dit stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard. De Schenkelweg dient als belangrijke ontsluitingsweg van Spijkenisse behouden te blijven.
Een andere maatregel aan de bron is het herasfalteren met geluidsreducerend asfalt (SMA/ZOAB/ZSA-sd of een akoestisch vergelijkbaar wegdektype). Toepassen van geluidsarm asfalt stuit op overwegende bezwaren van financiële aard, omdat de maatregel alleen voor het hotel gewenst is. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard.
Resultaten 30 km/h wegen
Ten gevolge van het verkeer op de Gorsstraat is de 54 dB contour (exclusief aftrek artikel 110g Wgh), de geluidsbelasting waarbij nog sprake is van een redelijk klimaat, op 62 m uit de as van de weg gelegen. Ten gevolge van het verkeer op de Damstraat is deze contour op 34 m uit de as van de weg gelegen. Het hotel is echter op grotere afstand uit de as van beide wegen gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat geen maatregelen mogelijk / gewenst zijn om de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Schenkelweg te reduceren. Gelet op het feit dat een hotel geen geluidsgevoelige functie is kan aangenomen worden dat bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde toch sprake zal zijn van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Wel dient de geluidswaarde binnen het hotel (binnenwaarde) in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB.