direct naar inhoud van 3.3 Handhaving
Plan: Maaswijk actualisering 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00013-4001

3.3 Handhaving

De handhaving van de regelgeving vervat in dit plan, is de bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Het gaat bij de handhaving van dit plan met name om de regels inzake het bouwen en het gebruik van gronden en bouwwerken. De planregels bevatten een algemeen verbod om gronden en bouwwerken te gebruiken in strijd met de bestemming. Handhaving van dit plan is van belang om de ruimtelijke kwaliteit, zoals uitgewerkt in dit plan, ook te realiseren en in stand te houden. Naast deze instrumentele functie, heeft handhaving uiteraard ook een belangrijke functie in het kader van de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid. De regels in dit plan zijn voldoende duidelijk, concreet en toepasbaar om te kunnen handhaven.

Maaswijk is ontwikkeld op grond van het eerste bestemmingsplan uit 1994. In de jaren daarna is de wijk afgebouwd en na de recente uitbreiding van het centrum nagenoeg gereed. De bestaande stedenbouwkundige opzet van Maaswijk wordt in dit bestemmingsplan vastgelegd om ervoor te zorgen dat het straat- en bebouwingsbeeld in tact wordt gelaten.

Ten behoeve van het opstellen van dit bestemmingsplan heeft vooraf een grondige inventarisatie, mede ten aanzien van het gebruik, plaatsgevonden. Met dit bestemmingsplan wordt beoogd de opstallen en gronden binnen het plangebied overeenkomstig dat gebruik te bestemmen. Strijdig gebruik ten opzichte van de regels van dit bestemmingsplan wordt dan ook niet verwacht.

Handhaving van het plan zal in de praktijk primair plaatsvinden via de bestemmingsplantoets in het kader van de bouwvergunning en door feitelijk toezicht op de aanwezigheid van bouwwerken en op gebruiksactiviteiten. Binnen de gemeente heeft bouw- en woningtoezicht hierin een centrale taakstelling. De gemeente heeft haar handhavingsbeleid vastgelegd in de Nota handhaving Spijkenisse (vastgesteld op 8 oktober 2003). In 2006 is het Project Handhaving uitgevoerd waarbij de handhavingstaken van de gemeente Spijkenisse in kaart zijn gebracht, de risico's en problemen zijn geanalyseerd, prioriteiten zijn gesteld en de huidige en de gewenste aanpak is beschreven.

Een en ander is vastgelegd in het document "Probleem- en risicoanalyse als onderdeel van het Integraal Handhavingsbeleid 2007-2010 van de gemeente Spijkenisse" (mei - oktober 2006). Hoofdstuk 6 van dat document betreft de handhaving van ruimtelijke ordening en bouwen. De conclusie van het onderzoek luidt dat er geen eenduidig prioriteren van handhavingstaken voor dit thema kan worden vastgesteld op basis van de gebruikte gegevens voor de risicoanalyse. Als aanbeveling is opgenomen dat onderzoek moet worden of aansluiting op de landelijke risicoanalyse voor de bouwregelgeving mogelijk is.

Voor ruimtelijke ordening is een dergelijke landelijke risicoanalyse niet beschikbaar. Desalniettemin is in het concept Integraal Handhavingsbeleid 2007-2010 wel een handhavingsambitie opgenomen. Daarin wordt, onder verwijzing naar het Actualiseringsprogramma Bestemmingsplannen 2006-2010, gesteld dat de prioriteitenlijst voor actualisatie van bestemmingsplannen indirect ook de prioriteit voor handhaving aangeeft. Dit betekent dat in ieder geval zaken waarbij vast komt te staan dat legalisatie niet mogelijk is ten tijde van actualisatie van een bestemmingsplan aangepakt zullen worden.