Plan: | Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00005-4001 |
Inleiding
Binnen het plangebied zal herstructurering plaats vinden, waarbij bestaande woningen en een winkelblok worden gesloopt en nieuwe woningen worden gerealiseerd. In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur in en rondom het plangebied beschreven. Vervolgens is gekeken naar de verkeersafwikkeling en de parkeerbehoefte en is bepaald of de herstructurering zal leiden tot problemen op deze aspecten.
Verkeersstructuur
Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer
De ontsluitingsroutes van het plangebied worden gevormd door de Winston Churchilllaan, de Rozenlaan en de Sportlaan worden ontsloten vanaf de Groene Kruisweg. De Groene Kruisweg is een onderdeel van de grote en kleine ring van Spijkenisse. Tevens is deze weg de hoofdontsluiting van Spijkenisse.
De Sportlaan, Willemshoevelaan, Rozenlaan, Winston Churchilllaan/Voorweg en de Groene Kruisweg binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Groene Kruisweg heeft een maximum toegestane snelheid van 80 km/h. Een deel van de Willemshoevelaan zal als 30 km zone worden aangewezen. De overige wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Bereikbaarheid voor langzaam verkeer en verkeersveiligheid
Langs de Groene Kruisweg, Sportlaan, Winston Churchilllaan en de Rozenlaan (tussen de Groene Kruisweg en de Lisstraat) zijn, conform de inrichtingscriteria van deze wegen volgens Duurzaam Veilig, vrijliggende fietsvoorzieningen gelegen. De Willemshoevelaan is voor een groot deel eveneens voorzien van een vrijliggende tweerichtingen fietspad. Op de 30 km/h wegen vindt een gemengde verkeersafwikkeling plaats.
Bereikbaarheid per openbaar vervoer
Door het plangebied loopt een busroute van de openbaarvervoersdienst in de richtingen Rozenburg en Spijkenisse (metro/busstation Spijkenisse Centrum, het centrum van Spijkenisse en De Akkers). De haltes van deze dienst zijn gelegen langs de Sportlaan ter hoogte van de Maranatha en de Vondelsingel, langs de Willemshoevelaan ter hoogte van de Anjerstraat en Orchideestraat en langs de Rozenlaan ter hoogte van de Hoogwerfsingel.
Eveneens halteren aan de rand van het plangebied langs de Groene Kruisweg ter hoogte van de Zinkseweg en Edisonweg de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Hellevoetsluis, Rockanje, Rozenburg, Botlek en Spijkenisse (metro/busstation Spijkenisse Centrum). De metro verbindt Spijkenisse met onder andere Hoogvliet, Poortugaal, Rhoon en Rotterdam.
Verkeersveiligheid
In het plangebied zijn geen blackspots. De aansluiting Sportlaan op de Groene Kruisweg is wel een blackspot. In de periode 2004 t/m 2008 hebben in het plangebied twee slachtofferongevallen plaatsgevonden.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Complex 16
Zowel langs de Johannes Vermeerstraat als de Gerard Doustraat zullen nieuwe woningen gerealiseerd worden. De bestaande woningen zullen hiervoor worden gesloopt. In de huidige situatie zijn op beide locaties 12 woningen (3 blokken van 4 woningen) aanwezig. In de nieuwe situatie zullen op beide locaties 15 woningen (3 blokken van 5 woningen) worden gerealiseerd.
Dit betekent dat de extra verkeersgeneratie per locatie 15 mvt/etmaal bedraagt, uitgaande van 3 extra woningen en 4,9 mvt/etmaal per woning. Dit kental is gebaseerd op woonmilieutype centrum-stedelijk en buiten-centrum-overig uit publicatie 256 (CROW).
Herstructurering fase II
Bij de herstructurering van fase II zullen 162 woningen en een winkelblok worden gesloopt. In het gebied zullen 91 woningen (42 eengezinswoningen, 28 appartementen en 21 appartementen voor ouderen) worden teruggebouwd. Er zullen minder woningen worden teruggebouwd waardoor het verkeer zal afnemen.
Parkeren
De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van parkeerkencijfers uit publicatie 182 (CROW). De minimale parkeernorm bedraagt 1,4 parkeerplaats per woning en de maximale parkeernorm 1,9 parkeerplaats per woning afhankelijk van het prijspeil van de woning. Hierbij is uitgegaan van sterk stedelijk, een ligging in overloopgebied/rest bebouwde kom.
Voor de middeldure woningen wordt de parkeernorm van 1,8 parkeerplaats per woning aangehouden. Dit komt overeen met 27 parkeerplaatsen.
Voor de eengezinswoningen in het dure koopsegment aan de Leliestraat wordt een parkeernorm van 1,9 aangehouden.
Voor de nieuwe woningen in het herstructureringsgebied zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Omdat er minder woningen worden teruggebouwd dan in de huidige situatie is de verwachting dat zich hier geen parkeerproblemen zullen voordoen.
Als gevolg van de grote parkeerdruk in de directe omgeving van de nieuwbouwprojecten zal de parkeerdruk ook hier hoog zijn.
Conclusie
De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, mede doordat het plangebied is gelegen in de oksel van de Groene Kruisweg, welke deel uitmaakt van de hoofdwegenstructuur van Spijkenisse. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Ook de verkeersveiligheid in het plangebied is voldoende gewaarborgd. De ontwikkelingen zullen nauwelijks extra verkeer genereren en daarmee niet van invloed zijn op de verkeersafwikkeling. Ten behoeve van de nieuwe bouwprojecten worden er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. Als gevolg van de hoge parkeerdruk in de omgeving zal ook hier de parkeerdruk hoog zijn. Alles afwegend staat het aspect verkeer de herstructurering van het plangebied dan ook niet in de weg.