Schoonhoven-Noord ligt ten noordwesten van de historische binnenstad van Schoonhoven. De wijk wordt gescheiden van het centrum door de provinciale weg N210 tussen Utrecht en Rotterdam. Deze provinciale weg loopt in een boog rondom de historische binnenstad en ontsluit tevens de oostelijke uitbreidingswijk van Schoonhoven.
Door de scheiding met de historische binnenstad ligt Schoonhoven-Noord als een losse woonwijk in het polderlandschap. In het zuiden loopt het bebouwingslint van de C.G. Roosweg door tussen de binnenstad en Schoonhoven-Noord. Aan de noord- en oostkant bestaat de grens van de wijk uit de landelijke Opweg. Aan de westkant van de woonwijk grenzen achtertuinen van de woningen direct aan het open polderlandschap.
Naast het stedelijk gebied van Schoonhoven-Noord maakt aan de oostzijde tevens een open polder deel uit van het plangebied. Deze kleine polder wordt door de omsloten door watergangen.
Schoonhoven-Noord ligt in de Krimpenerwaard. De Krimpenerwaard is een groot veeneiland dat wordt omsloten door de rivieren de Hollandse IJssel en de Lek en het (voormalige) veenstroompje Vlist. Langs de liggen oeverwallen die op enige afstand van de rivier overgaan in de veengebieden.
Het oorspronkelijke bosveen is door de relatieve afname van rivierwater en de toename van regenwater geleidelijk aan broekveen geworden. Als gevolg van de bodemopbouw zijn langs de randen stroken met nederzettingen die nadrukkelijk op de rivier gericht zijn en daartussen een uitgestrekt middengebied. De uitgestrekte polders met grasland, het veenweidegebied, waren van oorsprong een moerasachtig gebied, dat in de middeleeuwen werd ontgonnen door deze gebieden te ontwateren.
In de vorige eeuw is op verschillende plaatsen stedelijk gebied ontwikkeld, waaronder Schoonhoven Noord. Deze ontwikkeling is begonnen in de jaren dertig van de vorige eeuw. Na de Tweede Wereldoorlog nam de verstedelijking een grootschalige vorm aan.
Ontwikkeling en verschijningsvorm van het landschap
De eerste fase van de ontginning van het veenlandschap betrof de randgebieden. Hier werd vanuit de oeverwallen van de Lek en de IJssel het aangrenzende gebied ontgonnen. Dit waren ontginningen met een opstrekkende verkaveling, waarvan geen vaste achtergrens bepaald was. In dit landschap is later Schoonhoven-Noord gerealiseerd.
In de tweede fase werden de gebieden langs de Vlist en in het middengebied van de waarden ontgonnen met de regelmatige cope-ontginning, waarvan lengte en breedte wel bepaald waren. Tijdens de laatste fase werden de restgebieden in gebruik genomen. Dit zijn de gebieden met vrij onregelmatige grenzen en een afwijkende verkaveling. Het ontginningspatroon, de slagenverkaveling, is over het algemeen nog zichtbaar en gaaf aanwezig in het landschap. De Krimpenerwaard en is mede daarom aangemerkt als Belvederegebied.
Het ontginnen van de veengebieden vond, zoals gezegd, plaats vanuit een zogenoemde ontginningsbasis: een weg, dijk of wetering van waaruit loodrecht in evenwijdige stroken te werk werd gegaan. In Schoonhoven heeft de Opweg destijds als ontginningsbasis gediend.
Ontwikkeling en verschijningsvorm stedelijk gebied
Schoonhoven heeft zich als stad lange tijd binnen de huidige vestingswerken kunnen ontwikkelen. Pas na de Tweede Wereld Oorlog is sprake geweest van planmatige uitbreidingen buiten de vestingswerken. Dit gebeurde op grote schaal aan de noordwestzijde van de historische stad. Het spoortracé richting Rotterdam werd opgeheven en de huidige N210 werd aangelegd. Deze weg vormt nu de eerder genoemde scheiding tussen de historische stad en Schoonhoven-Noord.
De ontwikkeling van Schoonhoven-Noord is begonnen aan de oostkant, tegen de Opweg aan. Vanaf deze zijde heeft de wijk zich in fasen in westelijke richting ontwikkeld. De eerste fase van de uitbreiding bestond uit een traditionele blokverkaveling op basis van een eenduidig grid van straten. In de latere uitbreidingen zijn diverse verkavelingstypes geïntroduceerd zoals woonerven en strokenverkavelingen. De structuur van deze delen van de wijk is minder overzichtelijk.
In de jaren zeventig is het bestaande wijkwinkelcentrum gebouwd. Toendertijd lag het wijkwinkelcentrum al centraal in de wijk. Door de verdere groei van Schoonhoven-Noord is het zwaartepunt van de wijk iets westelijker komen te liggen. Tegelijkertijd met de bouw van het winkelcentrum is de tweede aansluiting op de provinciale weg aangelegd in de vorm van de Rotterdamseweg. Deze vormt nu de belangrijkste entree van de wijk.