3.4.1 Structuurplan 'Vitale stad in het Groene Hart'
Het structuurplan (2003) is tot stand gekomen vanuit de gemeentelijke wens om een actuele samenhangende visie op de ruimtelijke ontwikkelingen in Schoonhoven te formuleren. Bovendien wil de gemeente met het structuurplan voorkomen dat ruimtelijke plannen op ad hoc basis tot stand komen. Doel van het structuurplan is het opstellen van een strategische ruimtelijke visie voor het gemeentelijk grondgebied van Schoonhoven.
Het structuurbeeld 2015 is de huidige lobbenstructuur van de stad. De stad heeft vleugels in westelijke en oostelijke richting. Tussen deze vleugels of lobben dringt het groen de stad in tot aan de historische omwalling. Daardoor is het mogelijk vanuit de binnenstad het open buitengebied te beleven. Nieuwe bouwlocaties zijn daarom in eerste instantie gezocht binnen bestaand stedelijk gebied. Ter versterking van deze structuur gaat het plan uit van een groter contrast tussen de dichtbebouwde binnenstad, de groene ruimte en de suburbane wijken. Een intensivering van functies vindt plaats in de binnenstad, waar het naast detailhandel en horeca ook belangrijk is dat er ruimte is voor wonen, werken en voorzieningen. Waar ruimte vrijkomt in de overige delen van Schoonhoven wordt die zoveel mogelijk ingevuld met een woonfunctie.
In het structuurplan wordt geconcludeerd dat Schoonhoven wordt gekenmerkt door:
- Afname aantal jongeren;
- Afnemende gemiddelde huishoudensomvang;
- Regionale ondervertegenwoordiging hoogste inkomens;
- Concentratie van lagere inkomens;
- Grote voorraad van minder gewenste woningtypen.
Uitsnede Structuurplan ontwikkelcapaciteit
Conclusie
Het plan sluit aan bij de in het Structuurplan gesignaleerde kansen voor de wijk Noord (zie afbeelding). De ontwikkelingen binnen het plan zorgen voor een mogelijke impuls voor het bedrijfsterrein Noord. Het structuurplan heeft het gebied Hofland Noord aangewezen als potentiele uitbreidingslocatie. Voor dit gebied zijn nog geen concrete plannen. Derhalve wordt in dit bestemmingsplan een agrarische bestemming opgenomen.
3.4.2 Woonvisie Schoonhoven 2009-2013 'Schoonhoven bouwt en bindt'
De Woonvisie (2009) heeft drie kernfuncties:
- Regievoering: De gemeente heeft tegenwoordig een rol als regievoerder. Voor uitvoering van het beleid is samenwerking met partners en een breed draagvlak nodig. De woonvisie is daarom in overleg met hen opgesteld.
- Relatie leggen met verwante beleidsterreinen: De beleidsmatige aandacht voor wonen heeft zich de laatste jaren sterk verbreed. De woonvisie besteedt ook aandacht aan beleidsmatige raakvlakken, zoals zorg en welzijn, en draagt op die wijze bij aan een integraal gemeentelijk beleid.
- Praktische basis voor beleidsuitvoering/instrumentele bruikbaarheid: De woonvisie is een concrete, praktische basis voor de inzet van Wro en Grexwet, prestatieafspraken, woningbouwprogrammering en monitoring van de uitvoering.
Centraal uitgangspunt voor het woonbeleid van de gemeente Schoonhoven is, dat mensen met een binding aan de gemeente ook voldoende kans krijgen om in Schoonhoven te (blijven) wonen, met goede woon- en leefomstandigheden. Daar vloeien de volgende opgaven uit voort:
- Voldoende woningen voor doelgroepen met een binding aan Schoonhoven, als primaire voorwaarde om mensen te kunnen binden;
- Passende woningen voor alle doelgroepen, met toekomstwaarde (de woningen zelf);
- Een prettige woonomgeving (het woonmilieu, voorzieningenniveau, et cetera).
Deze drie opgaven zijn bepalend voor de keuzes die de gemeente maakt voor het woningbouwprogramma, locatie, de inzet op doelgroepen en de wijze waarop de gemeente, samen met andere partijen) aan wonen in Schoonhoven werken. De gemeente wil 750 woningen aan de woningvoorraad toevoegen voor 2020.
Planspecifiek
Het bestemmingsplan voorziet niet in woningbouwontwikkelingen, daarmee is het voorliggende plan niet strijdig aan de Woonvisie.
3.4.3 Verkenningennota Bedrijventerrein Schoonhoven-Noord
De Verkenningennota is in 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. De nota analyseert het bedrijventerrein Schoonhoven-Noord en doet op basis van de huidige stedenbouwkundige opzet een voorstel voor kwaliteitverbetering en functieverbredingen. Uitgangspunt is dat het bedrijventerrein als bedrijventerrein behouden moet blijven. Daarbij is een toename van wonen en detailhandel uitgesloten.
De Opweg vormt een waardevol bebouwingslint met een landelijk karakter. Essentieel bij het versterken van de kwaliteit is het sturen op kleinschalige hoogwaardige vrijstaande bebouwing direct langs de Opweg in combinatie met (grootschaligere) bedrijfsbebouwing achter op de kavel. De relatie tussen het bedrijventerrein en de woonwijk kan verbeterd worden door de ontwikkeling naar wijkgeorienteerde kleinschalige bedrijvigheid (bv. showrooms). Gezien het te verwachte accent op kleinschaligere bedrijfsactiviteiten is de herontwikkeling van delen van Schoonhoven-Noord wenselijk. Dit betekent onder andere een transformatie naar een fijnmazigere structuur van het bedrijfsterrein.
Naast de bestaande bedrijfsbestemming en de specifieke volumineuze detailhandel zijn enkele planologische verruimingen denkbaar die nieuwe kansen creëren voor de toekomstige ontwikkeling van het bedrijventerrein. Hierbij gaat het om specifieke ontwikkelingen binnen de volgende vijf hoofdgroepen van bestemmingen;
- sport, behoort tot de mogelijkheden, te denken valt aan indoor tennis, fitness of squash;
- horeca, behoort tot de mogelijkheden, mits wijkgericht of ondergeschikt aan hoofdfunctie;
- cultuur en ontspanning, beperkte mogelijkheden voor toevoegingen, mits kansen voor kleinschalige
bedrijvigheid niet verstoord worden, te denken valt aan schoonheidssalon, dansschool, paintballhal of sauna;
- kantoor, behoort tot de mogelijkheden, mits bedoeld voor startende ondernemingen of bedrijfsverzamelgebouw;
- maatschappelijk, behoort tot de mogelijkheden, te denken valt aan kinderdagverblijf, zorgfuncties, school- of kerkgebouw.
Planspecifiek
Onderhavig plan zal ruimte bieden aan de gewenste functieverbreding van het bedrijventerrein Schoonhoven-Noord, zie hiervoor ook § 2.3.8.
3.4.4 Wijkvisie Schoonhoven Noord - Thuis in Noord
De gemeente Schoonhoven en QuaWonen hebben de ‘Wijkvisie Schoonhoven Noord – Thuis in Noord’ (2007) opgesteld om een gezamenlijk kader te hebben voor verschillende initiatieven van diverse partijen in de wijk. De gemeente en QuaWonen wilden bij het ontwikkelen van de wijkvisie bewoners, ondernemers en andere stakeholders nadrukkelijk betrekken en hun ideeën en meningen in de wijkvisie meenemen. Daarom is gekozen voor een traject met veel informatie-uitwisseling en overlegmomenten. De samenwerking tussen de gemeente, QuaWonen, ondernemers en overige stakeholders vormde de kern van het project Forum Noord.
Uit de inventarisatie en de analyse komt naar voren dat bewoners in het algemeen tevreden zijn met het wonen in Schoonhoven-Noord. Vooral in het westelijk deel van de wijk zijn de bewoners tevreden. De bewoners geven echter aan dat er onvoldoende mogelijkheden zijn voor senioren in de wijk. Ook zijn de woningen voor starters en gezinnen in het middelduur koopsegment schaars. De meeste woningen zijn kwalitatief goed, maar een deel van de huurwoningen is verouderd waardoor zij niet meer voldoen aan de huidige wensen van bewoners.
De ambitie op het gebied van wonen is: Het bieden van een gedifferentieerd woningaanbod in aantrekkelijke buurten waardoor wooncarrières binnen Schoonhoven-Noord mogelijk worden gemaakt. Door functieveranderingen komen locaties vrij. Op deze locaties kunnen woningen aan de woningvoorraad toegevoegd worden. Dit maakt het mogelijk om meer differentiatie in de woningvoorraad te brengen.
Planspecifiek
Het bestemmingsplan voorziet niet in woningbouwontwikkelingen, daarmee is het voorliggende plan niet strijdig aan de wijkvisie.
3.4.5 Geldend bestemmingsplan 'Noord en West'
Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in hoofdzaak op een actualisatie van het bestemmingsplan ‘Schoonhoven Noord en West’ (1982). Dit bestemmingsplan is sterk verouderd en dient daardoor geactualiseerd te worden. Daarnaast worden nog enkele andere plannen herzien of ingepast in dit nieuwe bestemmingsplan. Voor een volledig overzicht wordt terugverwezen naar hoofdstuk 1 van deze plantoelichting.
3.4.6 Groenbeleidsplan
Met het Groenbeleidsplan (2000) wil de gemeente het beleid over bestemming, inrichting en beheer van openbaar groen vastleggen. Hierdoor moet een logisch samenhangende, duurzame en beheerbare groenstructuur ontstaan. Om het hoofddoel te bereiken wordt het huidige groenareaal en de groenstructuur in Schoonhoven beoordeeld op kwaliteit en kwantiteit. De aanwezige kwaliteiten in de groenstructuur worden veiliggesteld en verder ontwikkeld tot een samenhangend en duurzaam geheel.
Het plan is aanvankelijk opgesteld met een beoogde geldigheidsduur van 5 tot 10 jaar.
Uitsnede kaartbeeld Groenbeleidsplan
Planspecifiek
Binnen Schoonhoven Noord zijn binnen het Groenbeleidsplan diverse groenstructuren en structuurbepalende bomen aangewezen. Het voorliggende bestemmingsplan heeft de meeste groepgebieden opgenomen in de bestemming groen. Voor bescherming, behoud en ontwikkeling van de groenstructuur (incl. bomen) blijft het groenstructuurplan leidend.
3.4.7 Notitie bedrijfswoningen
De gemeente heeft middels de notitie bedrijfswonigen Schoonhoven Noord (bijlage
1) een standpunt ingenomen over het gebruik van bedrijfswoningen. Bedrijfswoningen kennen een bedrijfsbestemming en maken veelal milieutechnisch, onderdeel uit van de (voormalige) inrichting. Een andere bestemmingslegging dan Bedrijf of Bedrijventerrein kan gevolgen hebben voor de (voormalig) bijbehorende inrichting.
Planspecifiek
Bij de voorbereiding van het voorliggende bestemmingsplan Schoonhoven Noord is gebleken dat nagenoegd alle bedrijfswoningen die in het verleden zijn vergund, gebouwd en gebruikt zijn als bedrijfswoning bij een bedrijf op het bedrijfsterrein niet meer als zodanig in gebruik zijn.
Door deze situatie te formaliseren, middels het opnemen van een woonbestemming, ontstaat een onomkeerbare situatie en worden de gebruiksmogelijkheden van het bedrijventerrein, met name in het RO-spoor, verder verkleind. Hiervoor zou enkel gekozen kunnen worden indien zwaarwegende belangen hiertoe aanleiding geven. Het opnemen van een woonbestemming staat haaks op de ambitie uit de recent vastgestelde verkenningennota (§ 3.4.3) en de Provinciale Verordening van de provincie Zuid-Holland. Daarmee zijn geen zwaarwegende redenen te vinden en wegen de belangen van de bewoners niet op tegen de consequenties voor de bedrijfsvoering van de omliggende bedrijven.
Het gebruik van bedrijfswoningen anders dan voor de bedrijfsvoering is daarmee onwenselijk. Handhavend optreden tegen het huidige gebruik is echter niet oppertuun. Middels een persoonlijke overgangsregeling is het bestaande gebruik voor de huidige bewoners gelegaliseerd. Zodra dit eindigt vervallen de rechten en is het enkel mogelijk de bedrijfswoning als bedrijfswoning of bedrijfsruimte te gebruiken.
- 1. Advisering Bedrijfswoningen Schoonhoven Noord, Buro SRO, kenmerk SR110016, 4 oktober 2012