Verkeer Onderhavig plan brengt de functie wonen in het plangebied, waardoor een toename van het aantal auto’s zal ontstaan. Ruimtelijke ontwikkelingen mogen geen noemenswaardige gevolgen hebben voor de bestaande verkeersafwikkeling en intensiteit.
Autoverkeer
De locatie is voor het autoverkeer ontsloten via Het Klooster en de Molenstraat richting de gebiedsontsluiting de Korte Dijk. De Korte Dijk voorziet in de ontsluiting van de binnenstad via de wal richting de provinciale weg N210. Het plangebied is gelegen in een 30 km-zone en Het Klooster is afgesloten voor doorgaand verkeer. Zowel de Molenstraat als de Korte Dijk zijn tweerichtingswegen. Het plangebied wordt voldoende ontsloten en is goed aangesloten op zowel de binnenstad als het netwerk van provinciale wegen.
Langzaamverkeer
De ontsluiting voor het langzaamverkeer vindt via dezelfde wegen plaats als voor het autoverkeer. Voor de voetgangers zijn aan beide zijden van de Korte Dijk, Het Klooster en de Molenstraat smalle trottoirs aanwezig.
Het plangebied is gelegen aan de rand van de historische kern. Het braakliggende terrein doet momenteel dienst als parkeerterrein voor bewoners en bezoekers van de binnenstad. Een deel van het parkeren zal terug worden gebracht in de toekomstige situatie. Afbeelding 7 geeft een impressie op welke wijze het parkeren wordt opgelost.
Afbeelding 7: Overzicht bouwplan met de parkeervoorzieningen
Het parkeren wordt mogelijk gemaakt in de vorm van een parkeertuin (26 pp) die is gelegen binnen het bouwblok en in veertien openbare parkeerplaatsen aan de westzijde van Het Klooster. De parkeerplaatsen binnen het bouwblok zijn bereikbaar vanaf de Korte Dijk via Het Klooster (inrit). De uitrit takt via de Molenstraat aan op de Korte Dijk. Voor het aantal te realiseren parkeervoorzieningen zijn de parkeernormen aangehouden die de gemeente Schoonhoven heeft opgesteld. Deze zijn afgeleid van de parkeernormen, zoals zij zijn genoemd in het ASVV 2004. Dit resulteert in de volgende berekening met betrekking tot de parkeervraag:
Type woning | Aantal | Parkeernorm | Benodigde parkeerplaatsen |
Goedkoop | 9 | 1,3 | 11,7 |
Middelduur | 18 | 1,5 | 27 |
Duur | 0 | 1,7 | 0 |
Totaal | 38,7 |
Uit de berekening volgt een vraag van 39 parkeerplaatsen. In totaal worden er 40 pp gerealiseerd. Hiermee voldoet het plan aan de vereiste normen.
Voor de toename van het verkeer zijn geen aanpassingen nodig in de huidige wegenstructuur.
Het aantal parkeerplaatsen dat wordt gerealiseerd, voldoet aan de normen van de gemeente Schoonhoven en de geadviseerde normen van het ASVV 2004. Derhalve vormen de aspecten verkeer en parkeren geen belemmering voor onderhavig plan.