direct naar inhoud van 5.3 Uitgangspunten
Plan: Polderwetering
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0016-0002

5.3 Uitgangspunten

5.3.1 Woondoeleinden

De binnen dit bestemmingsplan positief te bestemmen woningen liggen aan de Polderweg, Buitenkerklaan en Broekkade. De woningen zijn te onderscheiden in vrijstaande, twee-onder-een kap en rijtjes woningen.

Langs de Polderweg wordt een beperkte mate van verdichting mogelijk gemaakt in de vorm van kleinschalige woningbouw. Voor de nieuw te ontwikkelen woongebieden langs de Polderweg is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, die mogelijkheden biedt om binnen een bebouwingspercentage van 20% in een ruime opzet vrijstaande en meer aaneengebouwde woningen mogelijk te maken. Het gebied waar eventueel nieuwe woningen gebouwd kunnen wordt beperkt door de 35 Ke-contour van Rotterdam The Hague Airport.

Gekozen is voor een wijzigingsbevoegdheid omdat op deze wijze een optimale afweging gemaakt kan worden tussen de woonbehoefte, het behoud van de ruimtelijke kwaliteiten van het lint en de gewenste transformatie van bedrijvigheid ten gunste van woningen en groen. Met name aan de zuidkant van het plangebied, ten oosten van de Polderwetering lopen de meeste erven van (zuid-)west naar (noord-)oost. Waar in dit gebied de mogelijkheid van omzetten van bedrijf naar wonen mogelijk wordt gemaakt is tevens een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het aangrenzende bij het bedrijf behorende perceel te bestemmen als erf of groen. Daarmee wordt bereikt dat de oostelijke rand van het plangebied open, groen en onbebouwd blijft. In het noordoostelijke zoekgebied voor woningen is van oudsher al sprake van een agrarisch bestemming (gronden, bestemd voor bebouwing ten dienste van weide- en/of tuinbedrijf), zodat hier een zelfde effect van open groen wordt bereikt.

5.3.2 Weginfrastructuur

Polderweg

De Polderweg heeft een verkeersfunctie. Deze oude route is bochtig en smal en bovendien doodlopend. De weg wordt daarom met name gebruikt voor bestemmingsverkeer voor de bewoners. Daarnaast genereren de aanwezige bedrijven veel vrachtverkeer. De ontsluiting van de bestaande bedrijven is echter een probleem binnen het plangebied. De Polderweg is daarvoor niet geschikt en ook niet geschikt te maken. Als redenen daarvoor gelden zowel landschappelijke overwegingen als de aanwezige woningen. Daarnaast spelen ook de technische oorzaken als de beperkingen van een dijkweg en de eigendomsverhoudingen. Toch is deze weg op het moment van opstellen van dit bestemmingsplan als zodanig in gebruik.

Tot voor kort werden de bouwaanvragen in het gebied getoetst aan het bestemmingsplan uit 1944, zoals genoemd in de inleiding. Op basis van dit bestemmingsplan zijn ook diverse bouwvergunningen verleend, waardoor een belangrijk deel van het plangebied is ingevuld met bedrijven en opslagterreinen. Deze merendeels particuliere initiatieven beperkten zich tot het in eigendom zijnde perceel. Een gemeentelijke exploitatieopzet of exploitatieverordening ontbrak, waardoor de infrastructuur achterbleef op de ontwikkelingen die van deze infrastructuur gebruik maakten en maken. De gemeente was genoodzaakt een bouwvergunning te verlenen omdat dit niet strijdig was met het (oude) bestemmingsplan. Het gevolg daarvan is dat zwaar vrachtverkeer zich een weg baant over een te smalle weg.

Het betreft in het bijzonder de bedrijven 'Olsthoorn en De Vette' (grondverzet), 'Post Steiger Schiedam' (steigerbouw) en 'Van Schaften' Trucks. Enige verlichting is ontstaan door een zijroute te creëren voor van Schaften Trucks BV (Polderweg 74), een bedrijf dat zich toelegt op het importeren en exporteren van gebruikte trucks. Dit biedt echter alleen een plaatselijke oplossing en lost het probleem van het zware vrachtverkeer onvoldoende op.

Het uitplaatsen van de zwaar verkeer aantrekkende bedrijven zou een bijdrage kunnen leveren aan het verkeersprobleem. In overleg met de bedrijfseigenaren is daarom gezocht naar oplossingen om de situatie te veranderen. Een voor de hand liggende mogelijkheid is om de bedrijven die zwaar verkeer aantrekken te verplaatsen naar omliggende industrieterreinen, zodat de Polderweg minder belast wordt en ook aantrekkelijker wordt als wandel- of fietsroute. Zeker nu de brug over de Poldervaart als fietsverbinding met Midden-Delfland is gerealiseerd. Voorlopig is deze optie economisch niet realiseerbaar gebleken. Er blijken geen geschikte locaties voor handen te zijn voor deze bedrijven en de kosten van verplaatsing zijn bovendien dusdanig dat de economische uitvoerbaarheid niet kan worden aangetoond, zo bleek uit een studie uit 2007 van Oranjewoud (Plan van Aanpak - Bedrijfsverplaatsingen Polderwetering, 25 januari 2007). De thans aanwezige verkeersvoorziening wordt daarom als zodanig in het plan opgenomen.

5.3.2.1 Verlengde Polderdwarsweg

In een bijeenkomst van de gemeenteraad van 11 en 13 november 2008 is een motie aangenomen waarbij het college is verzocht in samenspraak met Rotterdam de aanleg van het fietspad tussen de Polderdwarsweg en het bedrijventerrein Rotterdam Noordwest in gang te zetten. Het eigendom van de gronden is in handen van de gemeente Rotterdam. Het bestemmingsplan maakt een fietsroute mogelijk middels de bestemming ''Groen''. In het document “Uitwerkingsopdrachten en activiteitenoverzicht collegewerkprogramma 2010-2014” wordt aangegeven dat in de periode 2011-2012 in overleg met Rotterdam en de stadsregio onderzoek zal plaatsvinden naar de verbetering van de ontsluiting van Schiedam Noord met name richting A13. Mocht het onderzoek positief uitpakken, dan moet rekening worden gehouden een autotoegankelijke weg met 2 rijbanen plus een fietspad, in doorsnee in ieder geval 22 meter. De Stadsvisie Schiedam 2030 beschrijft deze wens eveneens. In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die voorziet in deze optie. De wijzigingsbevoegdheid maakt het mogelijk om de bestemming van de gronden, gelegen binnen de op de plankaart aangeven aanduiding "wro - zone - wijzigingsgebied 1" te wijzigen in de bestemming ''Verkeer'' voor het creëren van een verbindingsweg tussen de 's-Gravelandseweg en het bedrijventerrein Noord-West.

5.3.3 Bedrijfsdoeleinden

Sommige bedrijven zijn positief bestemd door middel van de bestemming ''Bedrijf'' indien het een hoofdactiviteit in het pand of op het perceel betreft. In andere gevallen zijn de bedrijven toegelaten middels de aanduiding ''bedrijfswoning''. Aanwezige bedrijven met bedrijfsmatige activiteiten die een een milieubelasting kennen hoger dan categorie 2 zijn middels een aanduiding aangegeven op de plankaart. Een van de uitgangspunten voor de inrichting van het plangebied is uitplaatsing van bestaande bedrijven op termijn buiten het plangebied. In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt de gronden, gelegen binnen de op de plankaart aangeven aanduiding "wro-zone -te wijzigen in de bestemming ''Wonen'', met dien verstande dat het coderingsvlak ''wro-zone - wijzigingsgebied 3'' voor maximaal 20% mag worden bebouwd. Het aantal bouwlagen voor de woningen welke gesitueerd worden in de lintbebouwing langs de Polderweg mag maximaal één bouwlaag met een kap bedragen. Voor woningen welke achter de lintbebouwing worden gesitueerd, geldt 2 bouwlagen met een kap.